فرهنگ و هنر

رئیس دانشگاه الازهر: عصر اسلامی عادلانه‌ترین دوران در بیت‌المقدس بوده است

رئیس دانشگاه الازهر: عصر اسلامی عادلانه‌ترین دوران در بیت‌المقدس بوده است

به گزارش «مبلغ»- سلامه داوود، رئیس دانشگاه الازهر، طی سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان که در بوداپست، پایتخت مجارستان برگزار شد تجاوزات اسرائیل به مردم فلسطین را محکوم کرد.

سلامه گفت: آیا انتظار داریم که صلح در جهان حاکم شود وقتی مردم ضعیفی هستند که سرزمینشان اشغال شده و فرزندانشان کشته شده‌اند و مساجد و کلیساهای آنها در جلوی چشم تمام جهان ویران شده‌اند؟ بیش از هفتاد سال است که این تجاوزات علیه این ملت روز به روز بیشتر می‌شود؟ مردم فلسطین شب و روز با این مصیبت‌ها زندگی می‌کنند و از آن رنج می‌برند. این بی‌عدالتی و تجاوز، تحریک احساسات مسلمانان در سراسر جهان است، نه فقط در فلسطین. زیرا حمله به مسجد الاقصی حمله به مقدسات همه مسلمانان است.

رئیس دانشگاه الازهر ادامه داد: مسجدالاقصی قبله اول و سومین حرم مقدس اسلامی و محل معراج رسول اکرم(ص) است. بیت‌المقدس سرزمین مولای ما عیسی مسیح(ع) و محل اعتکاف حضرت مریم(س) در تمام تاریخ خود هرگز شاهد دوره‌ای عادلانه‌تر از دوران حکومت مسلمانان نبوده است. این شهر در سال هفدهم هجری توسط ابوعبیده بن الجراح فتح شد.

رئیس دانشگاه الازهر تصریح کرد که خلیفه دوم عمر بن الخطاب به مردم مسیحی سندی موسوم به عهده عمری اعطا کرد و امنیت جان و مال آنها را تضمین کرد. او متعهد شد که کلیساها و صلیب‌های مسیحیان در امان خواهد بود و نه چیزی از دارایی‌هایشان گرفته می‌شود و نه مجبور به پیروی از اسلام می‌شوند.

رئیس الازهز افزود: مسلمانان بین پیروان ادیان توحیدی تفاوتی قائل نبودند و مساجد و کلیساها و معابد در مجاورت یکدیگر در بیت‌المقدس بدون تعرض فعال بودند.

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا