چهارمحال و بختیاری

رئیس کمیته آب مجلس: کشت گلخانه‌ای تنها راه نجات ایران از خشکسالی است

به گزارش برگزیده های ایران از شهرکرد، حجت‌الاسلام والمسلمین امیرقلی جعفری عصر امروز در نشست مشترک اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با مسئولان استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امروز در یک جنگ تمام عیار هستیم، گفت: در این جنگ سفره‌های مردم و معیشت مردمان این اقلیم مورد هدف قرار گرفته است و تحریم‌های شکننده و برخی سوءمدیریت‌های چندین ساله دست به دست هم داده تا چالش بزرگی داشته باشیم.

بحران آب به علت مدیریت نادرست است نه کمبود آب

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهمترین چالش این استان موضوع آب است، افزود: همه بحران آب بخاطر کمبود نیست بلکه مدیریت نادرست سبب شده که حوزه کشاورزی که به امنیت غذایی کشور گره خورده با چالش روبرو شود که حتماً باید در سیاست‌های قبلی تغییرات ایجاد کرد.

وی ادامه داد: بیشترین ظرفیت و دارایی ما در استان امروز تبدیل به یک تهدید شده و تاکنون هیچ طرح پایداری غیر از تأمین آب شهرکرد که از کوهرنگ صورت گرفته هیچ طرح دیگری در حوزه آب شرب صورت نگرفته است.

جعفری ادامه داد: ۲۷ حلقه چاه در بروجن کار آبرسانی را انجام می‌دهند که اگر یک حلقه چاه از دسترس خارج شود با مشکل جدی روبرو می‌شویم.

انتقاد از نرخ بالای بیکاری

وی افزود: شرایطی که ظرفیت‌ها را به تهدید تبدیل کرده باعث شد نرخ بیکاری استان سه سال متوالی بالاترین نرخ کشور باشد، مگر چه پتانسیل‌هایی در استان‌های دیگر وجود دارد که اینجا نیست؟

نماینده مردم بروجن اظهار داشت: در شهرستان بروجن ۱۲۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن وجود دارد و وزارت نیرو ۲۷ سال پیش همه دشت‌های ما را ممنوعه اعلام کرد، حال سؤال اینجاست که در این مدت برای تامین آب پایدار و حل مشکلات مردم این منطقه چه کرده‌ایم؟

جعفری افزود: اگر طرح بن_بروجن که ۸۰ درصد آن انجام شده اجرایی نشود آب شرب ۴۵۰ هزار نفر از مردم استان حل نمی‌شود.

مردم بروجن نیترات مصرف می‌کنند

وی با بیان اینکه بروجن کویر استان است، گفت: ۹۰ درصد قنات این شهرستان خشک شده و چشمه‌های آن از بین رفته و مردم از منابع چاه‌های ۱۳۰ متری نیترات مصرف می‌کنند که حتماً باید برای آب پایدار این شهرستان کاری کرد.

جعفری افزود: تنها راه نجات ایران، چهارمحال و بختیاری و کویر آن یعنی بروجن از خشکسالی رفتن به سمت کشت گلخانه‌ای است اما سطح گلخانه‌های استان تنها ۴۰ هکتار گزارش شده که این فاجعه‌ای بزرگ است.

نماینده مجلس با بیان اینکه خروجی این جلسه باید تسهیلات گلخانه‌ای باشد، گفت: مهمترین نیاز گلخانه‌ها گاز است اما افزایش نرخ گاز باعث دلسردی کشاورزان می‌شود.

وی افزود: بارش‌های کوهرنگ ۱۲ ساعت بعد پشت سد زاینده رود و ۲۴ ساعت بعد پشت سد کارون ۳ و ۴ قرار می‌گیرد و چیزی در استان نمی‌ماند لذا بهترین راه برای حل مشکلات طرح‌های آبخیزداری است که فرسایش خاک و تخلیه آبخوان‌ها نیز نتیجه همین نماندن آب در استان است. 

انتهای پیام/۶۸۰۳۶


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا