علمی و فناوری

رازگشایی از این صدای وحشتناک اعماق زمین! + صوت

رازگشایی از این صدای وحشتناک اعماق زمین! + صوت

صدای میدان مغناطیسی زمین

میدان مغناطیسی زمین شکل ساده‌ای ندارد و به خاطر ذرات خورشیدی به شکل کشیده درآمده است. همچنین جنبه‌های مختلفی در مورد این میدان وجود دارد که دانشمندان هنوز در تلاش برای فهمیدنشان هستند. از طرفی بحث مقایسه میدان زمین با دیگر سیارات نیز همیشه داغ بوده است.

در میان این همه سوال و ابهام تیمی از دانشگاه فنی دانمارک (متشکل از موسیقی‌دانان و دانشمندان) تلاش کرده‌اند با همکاری آژانش فضایی اروپا درک ملموسی از میدان مغناطیسی زمین را ارائه دهند. با توجه به اینکه میدان مغناطیسی زمین مرئی نیست و فقط در شرایط خاصی آن هم در مناطق نزدیک به قطب می‌توان آن را مشاهده کرد، شنیدن صدای آن قطعا ارزشی دوچندان دارد.

اما صدای قهرمان انسان‌ها چگونه به‌دست آمده است؟ این صدای ترسناک، آزاردهنده و عجیب توسط ماهواره‌های ماموریت سوارم آژانس فضایی اروپا ثبت شده‌اند. در سال ۲۰۱۳ بود که ESA سه ماهواره را برای بررسی وضعیت هسته زمین و آب‌وهوا به فضا فرستاد. داده‌های ثبت شده توسط این ماهواره در اختیار دانشمندان قرار گرفت و آنها نیز داده‌ها را به صدا تبدیل کردند. البته در فایل صوتی صدای یک توفان خورشیدی مربوط به سال ۲۰۱۱ نیز شنیده می‌شود.

۴۱۴۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا