علمی و فناوری

رازگشایی از گودال وحشتناک دست های بریده فرعون ها!/ عکس

رازگشایی از گودال وحشتناک دست های بریده فرعون ها!/ عکس

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران – کتیبه‌ها و نقش برجسته‌های مقبره‌ها و معابد مصری، دست‌های قطع شده و بریده شده را در اوایل پادشاهی جدید در مدت زمان قرن ۱۶ تا ۱۱ قبل از میلاد نشان می‌دهند. به گفته محققان، این اولین بار است که باستان‌شناسان دست‌های قطع شده واقعی را یافته و تجزیه و تحلیل می‌کنند.

محققین درباره این رویداد بر این باورند که این دست‌های بریده، حداقل به یازده مرد و احتمالاً یک زن تعلق داشتند. این تیم تحقیقاتی تجزیه و تحلیل خود را در مورد آنچه که آنها تشخیص دادند، دست‌های یافته شده «دست راست» افراد هستند که در ابتدا در سال ۲۰۱۱ یافت شد و در سه گودال جداگانه در حیاط کاخ هیکسوس در آواریس، تل الدابعه در شمال شرقی مصر مدفون بودند.

قدمت این کاخ به سلسله پانزدهم (۱۶۴۰-۱۵۳۰ قبل از میلاد) برمی‌گردد. زمانی که پادشاهان هیکسوس بر مصر سفلی و میانه، یعنی تا شهر کوزا که امروزه به نام القوسیه شناخته می‌شود، حکومت می‌کردند. گمان می‌رفت که هیکسوس‌ها مهاجمان مصر و پادشاهان آن‌ها، اولین فرمانروایان خارجی آن تمدن هستند، اما شواهد اخیر نشان می‌دهد که ممکن است این موضوع اشتباه درک شده باشد.

تیم تحقیقاتی

راز عجیب گودال وحشتناک دست های بریده مصر باستان!/ عکس

به گفته تیم تحقیقاتی اهل آلمان و اتریش، دست‌های بریده شده در گودال‌ها حداقل متعلق به ۱۲ بزرگسال می‌باشد.با این حال کشف چندین دست و انگشت ناقص به این معنی است که در مجموع می‌توانست به عدد ۱۸ دست هم برسد.

رهبری این تیم باستان‌شناسی بر عهده جولیا گرسکی، دیرینه‌آسیب‌شناس از موسسه باستان‌شناسی آلمان در برلین، ابتدا دلایل «تافونومیک» را برای دست‌های بریده شده در نظر گرفت. تافونومی، اجساد و اعضای بدن را پس از مرگ بررسی می کند. همچنین به موضوعاتی مانند فرآیندهای حفظ، تجزیه و فسیل را ارزیابی می‌کند. اگرچه از هم جدا شدن اعضای بدن در طول زمان یک روند طبیعی است. اگرچه سیل، لاشخورها و یا به تدریج در اثر هوازدگی و فرسایش می‌تواند در امر زودتر جدا شدن اعضای بدن مؤثر باشد، اما محققان فکر می‌کنند که دست‌های بریده شده ممکن است عمداً بریده شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

  • مروارید ارزشمندی که از سوپ سردرآورد!/ عکس

  • فراتر از لامبورگینی، گاو خشمگین یک و نیم میلیون دلاری/ عکس

  • تصویر آخرالزمانی از ترامپ و لشکرش در خیابان های نیویورک! / عکس

چه چیزهای کشف شده است

راز عجیب گودال وحشتناک دست های بریده مصر باستان!/ عکس

طبق بررسی‌های انجام شده برروی دست‌ها، ۶ دست از ۱۲ دست سالم بودند و در بین آن‌ها مجموعه‌ای از ۸ استخوان کوچک در مچ دست که دست ها را به ساعد متصل می کند پیدا شده، اما هیچ تکه‌ای از استخوان بازو پیدا نشد. محققان بر این باورند که این دست‌ها با برش‌های عمدی از قسمت‌های مفصلی و سپس تاندون ها از مچ قطع شده‌اند.

هنگامی که دست‌ها در گودال‌ها کشف شدند، همچنان «نرم و منعطف» بودند. به گفته محققان، این خصوصیت دست‌ها نشان دهنده این است که دست‌ها یا قبل از شروع بیماری سخت یا اندکی پس از پایان بیماری دفن شده‌اند.

چه اتفاقی برای دست‌های بریده افتاده است

فرایند سفت شدن مفاصل و ماهیچه های بدن بعد از مرگ معمولاً بین یک تا چهار روز طول می کشد و طی ۱۲ الی ۲۴ ساعت به اوج خود می‌رسد. این تغییرات جسمانی بعد از مرگ به متغیرهایی مانند رطوبت، دما، سن و وضعیت جسد بستگی دارد و معولا طی چند روز روز فروکش می‌کند. لازم به ذکر است، این روند تغییر در قسمت‌های مختلف بدن متفاوت است. در خصوص دست‌ها این اتفاق در طی مدت زمان ۶ الی ۸ ساعت بعد از مرگ اتفاق می‌افتد. بنابراین دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این افراد احتمالاً در حین یا اندکی قبل از مراسم تکه تکه شده اند، و دست ها پس از پایان مراسم در گودال قرار گرفته‌اند.

تاریخ مراسم «بردن غنائم»

راز عجیب گودال وحشتناک دست های بریده مصر باستان!/ عکس

به گفته محققان، قطع دست راست در مصر توسط هیکسوس ها حدود ۵۰ تا ۸۰ سال قبل در مقبره هیروگلیف انجام می‌شد. مصریان این رسم را حداکثر در زمان سلطنت شاه احموسی اتخاذ کردند. در معبد با نقش برجسته انبوهی از دست ها نشان داده شده است. سؤال مهمی که در این مورد این موضوع پیش می‌آید این است که انجام این مراسم در مصر باستان نوعی تنبیه بوده یا غنیمتی برای پیروزی‌های نظامی.
گفته می‌شود علت انجام این اعمال و این مراسم ترسناک با فرضیه مجازات اجرای قانون صورت می‌گرفته است.

گودال‌هایی که دست‌ها در آن دفن می‌شدند در محوطه بزرگ کاخ، روبروی اتاق تخت قرار داشتند. این تیم فکر می‌کند این واقعیت که آنها در چنین مکان برجسته‌ای قرار گرفتند که برای چشمان عمومی قابل مشاهده است، گواهی بر این است که این تمرین «فتح جام» چقدر گسترده بود.

۵۸۳۲۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا