اصفهان

راه‌اندازی مرکز آموزش تخصصی جنبش استادی به همت بسیج اساتید اصفهان

محمد باقری، رئیس بسیج اساتید استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در اصفهان اظهار داشت:  خداراشاکریم که با درایت رهبر فرزانه انقلاب و دغدغه‌مندی اساتید دانشگاه‌های استان اصفهان و فردوسی مشهد، در اوایل دهه ۸۰ ، بسیج اساتید استان اصفهان همگام با مجموعه بسیج اساتید استان خراسان رضوی شکل گرفت و اکنون به یک درخت تنومند علمی در سطح کشور تبدیل شده‌ایم.

وی با بیان اینکه بسیج اساتید استان در بیش از ۹۰ دانشگاه در سطح استان دفتر و کانون دارد که با اهداف و ویژگی‌های در حال فعالیت هستند، گفت: نگاه بسیج اساتید و اساتید بسیجی به مسائل اجتماعی سبب قدم برداشتن این مجموعه به سمت اجتماعی شدن و مساله محور بودنشده است.

باقری با بیان این‌که ظرفیت دانشگاه‌ها ظرفیت ویژه و خاصی است، افزود: کار دانشگاه و استاد کار علمی، پژوهش و تحقیق، حضور و پیگیری‌های جدی در عرصه‌های معنویت و نگاه ایمانی به مسائل است، نگاه استاد بسیجی حاکم کردن روحیه مجاهدت و جهاد در فعالیت‌هاست، ظرفیت اساتید بسیجی علاقمند در خدمت کار در نگاه فکری دانشجویان و آینده‌سازان کشور بوده و هست که بسیار هم مؤثر است.

رئیس سازمان بسیج اساتید استان اصفهان با اشاره به رسالت‌های مهم استاد بسیجی بیان کرد: حضور معنوی،حضور هدایت‌گر،حضور آرامش بخش و حضور روحیه افزای استاد بسیجی در کنار دغدغه ویژه و جدی بصیرت افزایی از رسالت‌های ویژه و مهم استاد بسیجی است.

وی تبدیل دانشگاه به یک دانشگاه اجتماعی را اولین وظیفه مهم در این نهاد دانست و گفت: تلاش ما این است که دانشگاه تمدن‌گرا، مسأله محور شود  و دانشگاهی که بتواند در تراز انقلاب اسلامی قدم بردارد، حضور بسیج اساتید و فعالیت  کانون های این سازمان در دانشگاه‌ها مقدمه‌ای بر این اقدام است، اکنون مشاهده می‌کنیم که اساتید مختلف در عرصه‌های مختلف حضور دارند و در کف جامعه فعالیت می‌کنند.

باقری انجام فعالیت‌های علمی نافع را دومین هدف بسیج اساتید استان اصفهان دانست و افزود: تلاش ما و اساتید بسیجی در دانشگاه‌ها بر این است که تمامی فعالیت‌های علمی در پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و کارهای تحقیقاتی، نافع و ناظر بر حل مسائل کشور باشد،  اساتید بسیجی در مسائل مختلف کشور که یکی از آن‌ها ویروس کرونا است اقدامات جدی انجام می‌دهند.

رئیس سازمان بسیج اساتید استان اصفهان با اشاره به انجام کارهای معنوی و تربیتی در این سازمان گفت: نگاه به مسأله معنویت و مسائل شاگرد پروری یکی از دغدغه ‌های ویژه ما است؛ ساختار و شاکله فعالیت‌های ما و ظرفیت فرماندهی جنگ نرم که رهبری بر عهده اساتید گذاشته‌اند باید به طور ویژه مد نظر قرار بگیرد که  البته زیرساخت‌های آن پیش‌بینی شده و فعالیت‌های خیلی خوبی انجام شده است، نقش‌آفرینی بسیار خوب بسیج اساتید در حوزه بصیرت افزایی انتخابات ریاست جمهوری زبانزد بود.

باقری با بیان این‌که هرجا نیاز بوده اساتید ورود کرده و فعالیت خوبی انجام دادند ادامه داد: اقتدار علمی و بن‌بست شکنی و ایجاد میانبر‌ها را از شاخصه‌های استاد بسیجی است و اساتید بسیجی اقدامات ویژه‌ای در این حوزه‌ها انجام می‌دهند. همچنین اساتید بسیجی  در حوزه جریان‌سازی، گفتمان سازی و مطالبه‌گری همیشه حضور فعال داشته‌اند.

تدوین سند حل مسائل استان دستور کار اساتید بسیجی

رئیس بسیج اساتید استان اصفهان با اشاره به دغدغه مندی سازمان در حوزه مسأله محور بودن فعالیت بسیج اساتید گفت: ساختار‌های ویژه ای در حوزه معاونت پژوهش این سازمان بررسی و پیش‌بینی شده است. در شورای پژوهش و فناوری ۳۵ مسأله‌محوری و اساسی استان اصفهان احصا شده که در تلاشیم حداقل قدم‌های علمی را در این  مسائل با استفاده از ظرفیت‌های استانی و ملی برداریم‌.

وی افزود: سلسله نشست‌های حل مسأله را برگزار کردیم و قرار است هر دو هفته یکبار یک مسأله را بررسی کنیم و در پایان یک سندی را برای حل این معضلات و پیگیری آن تدوین کنیم ضمن این‌که از دستگاه‌های اجرایی نیز  در این نشست‌ها دعوت کرده‌ایم.

باقری ادامه داد: گروه‌های علمی جهادی مسأله محور در هر شهرستانی تشکیل شده و به دنبال آن هستیم که مسائل هر شهرستان را احصا کنیم و گروه آن شهرستان برای حل آن مسأله برنامه‌ریزی و اقدام کند، با توجه به نگاه جهادی دولت جدید امیدواریم مسائلی که دغدغه اساتید بوده است را با همکاری با دولت حل کنیم.

رئیس بسیج اساتید استان اصفهان گفت:  راه اندازی  اندیشکده‌های علمی راهبردی را در دستور کار قرار داده‌ایم و در استان ۵ اندیشکده فعال داریم که در حوزه شهر اسلامی، آب، محیط زیست، گردشگری،فضای مجازی و گیاهان دارویی در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی سازمان گفت: از ظرفیت اساتید در مساجد بهره‌گیری کرده‌ایم، پیوند استاد- مسجد یکی از دغدغه‌های مهم بوده و هست،بسیاری از اساتید در مساجد تحت عناوین مختلف ایفای نقش می‌کنند.

باقری با بیان این‌که فعالیت ویژه‌ای در حوزه آموزش داریم گفت: بیانیه گام دوم انقلاب بسیار مورد توجه سازمان بوده است و تبیین، بومی سازی و اجرای این بیانیه را در دستور کار قرار داده‌ایم.

رئیس بسیج اساتید استان اصفهان بیان کرد: به مناسبت هفته بسیج، مرکز آموزش تخصصی جنبش استادی استان اصفهان راه اندازی می‌شود و از همین هفته آغاز به فعالیت خواهد کرد.

انتهای پیام/۶۳۱۲۲/ج/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا