فرهنگ و هنر

راه حل مشکلات کشور، حضور و فعالیت مردم در محله‌های مردم‌سالار است

راه حل مشکلات کشور، حضور و فعالیت مردم در محله‌های مردم‌سالار است

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه امروز ۲۶ تیرماه در نشست تخصصی و نمایشگاه عملکرد و پیشرفت محلات مردم‌سالار دینی که در سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، طی سخنانی بر اهمیت حضور مردم در مدیریت و اداره امور شهری و کشوری تأکید کرد.

 

رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه آغاز به کار کرد

 

پناهیان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در کشور ما با حرکت و حضور مردم آغاز شد و به پیروزی رسید، تصریح کرد: دفاع مقدس نیز به همین صورت انجام شد، اما گویی این مسئله عادت شده که وقتی بحران پیش می‌آید، باز سمت گروه‌های مردمی رفته و به دنبال باز کردن گره‌ها هستیم.

پژوهشگر مسائل اجتماعی و فرهنگی اظهار داشت: برداشت من از طرح محله مردم‌سالار اسلامی این است که گامی رو به جلو و به تعبیر مقام معظم رهبری گام دوم برداشته شود. به عبارت دیگر، گروه‌های مردمی خارج از بحران‌ها اداره امور مردم را برعهده بگیرند و این همان کوچک شدن دولت و کاهش بروکراسی است.

پناهیان با بیان اینکه اگر مردم اداره امور را برعهده بگیرند، منازعات سیاسی زیان‌بار در جامعه کم خواهد شد، خاطرنشان کرد: این اتفاق موجب شایسته‌سالاری  در کشور شده و رانت‌خواری از بین می‌رود. در عین حال دلسوزان نظام باید این مطلب را از ذهن خود بیرون کنند که با چند مسئول خوب کشور آباد می‌شود. زیرا در حکومت امام علی (ع) چون مردم پای کار نبودند، دشمن چیره شد.

او با تأکید بر اینکه نقش مردم نقش ساده‌ای نیست، گفت: گاهی اوقات این مسئله بیان می‌شود که با اصلاح مدیران مشکلات حل خواهد شد در حالی که باید گفت مشکلات با مشارکت و حضور مردم حل خواهد شد.

 

تأکید رئیس جمهور بر ضرورت تحکیم خانواده در پیامی به رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه

 

او ادامه داد: در روایات آمده بدبخت‌ترین افراد کسی است که دنیا و آخرت خود را به خاطر مقام از دست بدهد. در نتیجه منازعات بی‌پایه سیاسی یا زرنگ‌ها و یا ضعیفان مدیر می‌شوند که هر دو مصیبت‌بار است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این نکته که هر نوع اشکالی در مدیریت کشور با تحقق مردم‌سالاری دینی که به تعبیر مقام معظم رهبری بسیج مظهر آن است، از بین می‌رود، اظهار داشت: با وجود نهاد‌های ناظر هنوز هم با مشکلات مدیریتی مواجه هستیم. درواقع حکومت ما بدون تحقق محله‌های مردم‌سالار به جایی نخواهد رسید و فقط حضور مردم می‌تواند آسیب‌های بروکراسی را از بین ببرد.

پناهیان خاطرنشان کرد: باید امروز قدرت را تا جایی که می‌توان از دولت گرفته و به مردم داد. حضور مردم در صحنه شاخصه موفقیت محلات مردم‌سالار است. بسیاری از انقلابی‌هایی که حقیقت مردم‌سالاری را نچشیدند، غربال خواهند شد.

او با بیان اینکه امروز ملاک ولایی بودن حرکت در عرصه مردم‌سالاری است، تصریح کرد: مساجد و پایگاه‌های مقاومت بسیج باید همگی به طرح محلات مردم‌سالار اسلامی بپیوندند. مردم بدانند این محلات آینده تمدن اسلامی را رقم می‌زنند.

 

برپایی موکب «زنان عاشورایی» در میدان امام حسین(ع)

 

استاد حوزه و دانشگاه یادآوری کرد: تمدن اسلامی نیاز به زی اسلامی دارد که لازمه آن مسئولیت‌پذیری اجتماعی است. امام جماعت اگر قدرت سازماندهی و فعال کردن مردم را نداشته باشد، مسجد را به نمازخانه تبدیل کرده است.

او ادامه داد: ائمه جمعه و همه عالمان دینی اگر قصد دارند کار پیامبر (ص) را انجام دهند، باید شبکه‌سازی مردمی کنند. چون امام جماعت انقلابی کسی است که در طرح محله مردم‌سالار شرکت کند.

پناهیان با بیان اینکه با اجرای طرح محله مردم‌سالار اسلامی مساجد محل تشکیل حلقه‌های میانی خواهند شد، گفت: مردمی بودن به این نیست که گروهی از مردم به دلیل اعتقادات خود در نماز جمعه و نماز جماعت شرکت کنند. نماز جمعه حرکت نهایی مساجد شهر است. امروز مردم ما نیازی به بسیاری از قوانین دست و پاگیر ندارند.

او تصریح کرد: دولتمردان کشور باید بدانند که نمی‌توانند مشکلات کشور را بدون مشارکت مردم حل کنند؛ به همین دلیل باید دست از تبعیت روش اداره جامعه به صورت غربی برداشته شود.

او خاطرنشان کرد: امروز مسئولان پایگاه‌هایی که شبکه‌سازی مردمی نمی‌کنند باید از شهدا خجالت بکشند. کسانی که نمی‌توانند استعدادیابی کنند و حلقه‌های میانی ایجاد کنند، به درد بسیج نمی‌خورند. بسیج حقیقت دیگری است که باید اهلش به آن بپردازند.

کارشناس مسائل دینی با تأکید بر اینکه امامان جماعت مساجد پدر فرزندان محله هستند، اظهار داشت: رشد معنوی بسیجیان با حضور در طرح محله مردم‌سالار اسلامی انجام خواهد شد. بسیجیان نباید از جمعی زندگی کردن پرهیز کنند. رشد معنوی بسیجی امروز به فنا شدن در یک زندگی جمعی مؤمنانه بستگی دارد که این فعالیت مقدمه‌سازی برای ظهور است.

او تصریح کرد: طبق بیانات مقام معظم رهبری باید مشارکت مردم افزایش پیدا کند که طرح محلات مردم‌سالار اسلامی باعث افزایش مشارکت مردم می‌شود. طرح شورای شهر در قانون اساسی این بود که مردم در اداره امور شرکت کنند که متأسفانه جواب نداد؛ چراکه اگر مردم اداره محلات خود را دراختیار نگیرند، شورا‌ها نیز ممکن است به فساد کشیده شوند.

او با اشاره به کارشکنی‌ها در حکومت امام علی (ع) اظهار داشت: اگر حکومت آن حضرت سرانجام به شهادت ایشان منتهی شد، دلایلی داشت ازجمله اینکه مردم تحمل نداشتند اداره امور به خود ایشان سپرده شود. حضرت امیر (ع) قصد داشت کار را با مردم پیش ببرد، اما مردم تحمل این امر را نداشتند و ایشان را به ضعف مدیریت متهم می‌کردند.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: بسیج همان پیوند‌های اجتماعی و زندگی گروهی است. امروز بسیج در تحقق طرح محله مردم‌سالار اسلامی موفق بوده است. وقتی قدرت به دست مردم بیفتد، تمامی مشکلات حل خواهد شد. البته باید مراقب بود کسانی که طرح محله مردم‌سالار اسلامی را اجرا می‌کنند، خود سالار محله نشوند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا