Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
راه حل های جدید برای ادامه حیات تنها مرکز مدیریت پسماند پایتخت - خبرگزاری برگزیده های ایران
اجتماعی

راه حل های جدید برای ادامه حیات تنها مرکز مدیریت پسماند پایتخت

برگزیده های ایران، گروه محیط زیست: بیش از نیم قرن سال است که پسماندهای تهران در جنوب کهریزک؛ در  کیلومتر ۲۳ جاده قدیم تهران- قم و در مجتمع پردازش پسماند آرادکوه سرازیر می شود. مجتمعی که برای دفن زباله جمعیت پنج میلیون نفری تهران در سال ۱۳۴۳ برنامه ریزی شده بود.

در آن زمان نه جمعیت پایتخت چند میلیونی شده بود نه ری و تهران آنقدر توسعه پیدا کرده بودند که مرزهای شهرهای اقماری با دریای شیرابه های آرادکوه پیوند بخورد. اما اکنون  حدود ۵ هزار تن پسماند سرریز شده به این مرکز آن را به یکی از مهمترین معضلات شهر تهران و ری نشینان تبدیل کرده است.

طی سالهای اخیر بارها سازمان محیط زیست، با توجه به معضلات بی شمار این مرکز از جمله نفوذ شیرابه ها به لایه های زمین و نیز ایجاد گازهای متان و دی اکسید کربن در هوا، خواستار جا به جایی آن از محدوده کهریزک شده و شهرداری تهران اما به دلیل هزینه های سرسام آور این انتقال، با این  جا به جایی مخالفت کرده است.

فاطمه اکبرپور، رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران در گفت و گو با خبرنگار فارس درباره آخرین تصمیمات گرفته شده برای بهبود شرایط آرادکوه گفت: در هفته های اخیر رئیس سازمان محیط زیست به اتفاق استاندار تهران از این سایت بازدید داشته و به این نتیجه رسیدند که انتقال زیرساخت های این مرکز،  در کوتاه مدت میسر نیست و باید ساماندهی این سایت و استفاده از فناوری های نوین در کوتاه مدت در دستور کار شهرداری تهران برای بهسازی و ارتقای وضعیت محیط زیستی این مرکز، قرار بگیرد.

عمر آرادکوه به سر رسیده است

اکبرپور تاکید کرد:  هر مرکز دفنی، طول عمری دارد و پس از آن،  مرکز دفن بسته می شود. و با توجه به دفن ۶۰ ساله در آرادکوه،  برنامه ریزی و انجام مطالعات برای انتخاب مکان دیگر ضروری است و در این راستا،  شهرداری تهران نسبت به انتخاب مشاور اقدام کرده است ولی هنوز مطالعات تمام نشده و پس از ارایه مطالعات،  بررسی های لازم انجام خواهد شد. 

وی ادامه داد:  یکی از راهکارهای اساسی کاهش تولید پسماند از طریق اصلاح الگوی مصرف، آموزش و تنویر افکار عمومی و تولید کالاهای با کیفیت و تفکیک از مبدا پسماندها است و یکی دیگر از راهکارهای کوتاه مدت در دست اجرا،  تمرکز زدایی از آرادکوه و کاهش پسماند ورودی به این مرکز است.

۴ ایستگاه میانی پردازش پسماند در تهران، نفس آرادکوه را چاق می کند

 طبق برنامه های اعلام شده توسط شهرداری ۴ مرکز MRF (پردازش تمییز) در ایستگاه های میانی کوهک منطقه ۲۲، حکیمیه منطقه ۴، دوکوهه منطقه ۱۳ و آزادگان،  به بهره برداری خواهد رسید تا در این مراکز، جداسازی پسماندهای خشک، متراکم سازی پسماندهای ترو ریجکت و تصفیه شیرابه در محل انجام و پس از ان به آرادکوه، منتقل شود. 

تهران نیاز به زباله سوز بیش از ۸۰۰ تن دارد

رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران  درباره وضعیت زباله سوز مرکز آرادکوه توضیح داد: زباله سوز موجود ظرفیت۲۰۰ تنی دارد که در مقایسه با ورودی ۵ هزار تنی زباله تولیدی روزانه در تهران ظرفیت ناچیز است.

وی خاطرنشان کرد: تهران نیازمند زباله سوز جدید است اما با وجود برگزاری مناقصه برای  خرید یک زباله سوز ۸۰۰ تنی تاکنون موفق به تامین اعتبارات لازم نشده اند.

جابه جایی آرادکوه ۳۰ هزار میلیارد اعتبار و ۵۰۰ هکتار زمین لازم دارد

عمر بیش از نیم قرنی مجتمع آرادکوه  آنچنان زمین های کهریزک را آلوده کرده است که محمد مهدی عزیزی مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران جا به جایی این مرکز را به صلاح نمی داند وی به خبرنگار فارس در این باره توضیح داد: مشاوران شهرداری به منظور امکان سنجی جابه جایی سایت کهریزک  کارشان را آغاز کرده اند اما نکته حائز اهمیت این است که  طبق برآوردهای صورت گرفته چیزی حدود  ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه های جابه جایی زیرساخت این مرکز است. و حداقل به زمین حدود ۵۰۰ هکتار نیاز داریم.

وی با اشاره  به اینکه منطقه کهریزک طی این سالها آلوده شده است، گفت: اینکه بخواهیم با جا به جایی مرکز پردازش دوباره منطقه ای را آلوده کنیم به صلاح نیست، چون این مساله باز هم باعث اعتراض ساکنین یک منطقه دیگر خواهد شد و بنابراین بهتر است به جای تغییر مکان مرکز، به سمت کاهش حجم زباله های ورودی باشیم.

وی از آغاز به کار مرکز MRF (پردازش تمییز)  کوهک تا ۴۵ روز آینده خبر داد و گفت: با توسعه این مراکز می توانیم از حجم ورودی پسماند بکاهیم.

وعده ژاپنی ها برای همکاری در توسعه زیرساخت های مدیریت پسماند

مساله مدیریت پسماند در هفته های گذشته از اولویت های کاری دولت و شهردار هم قرار داشته است. در دیدار روزهای اخیر شهردار تهران با سفیر ژاپن در ایران، آیکاوا کازوتوشی با اشاره به اینکه در گذشته طرح های مشترکی با تهران برای بهبود دفع زباله اجرا شده بود، اظهار امیدواری  کرد، طرح جدیدی را نیز برای تهران آماده کند. 

اهدای دستگاه بازیافت خودکار (RVM) برای بازیافت بطری پلاستیکی به شهرداری تهران نیز مورد تاکید سفیرژاپن قرار گرفت وی ازاهدای ۳۳ دستگاه دیگر خبر داد و گفت:  به طور پیوسته آماده همکاری با شهرداری تهران است.

 طبق برآوردهای صورت گرفته حداقل ۱۰‌درصد درآمد مدیریت شهری می‌تواند از محل مدیریت پسماند تامین شود.
 و  هزینه چند میلیاردی جمع‌آوری زباله در کلا‌نشهر‌ی مثل تهران با مدیریت صحیح پسماند می‌توان ۲۰ تا ۳۰‌درصد این هزینه را برگرداند و این مبلغ  را در دیگر بخش های خدماتی شهر هزینه کرد.

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا