علمی و فناوری

«رد زمزمه» جایگزینی فقیه با هوش مصنوعی/ پیشبرد پروژه «هوش مصنوعی در حوزه» با دستور آیت‌الله اعرافی

«رد زمزمه» جایگزینی فقیه با هوش مصنوعی/ پیشبرد پروژه «هوش مصنوعی در حوزه» با دستور آیت‌الله اعرافی

بهروز مینایی در نشست خبری موسسه همتا(هوش مصنوعی و تمدن اسلامی) که در سالن جلسات خبرگزاری فارس در قم برگزار شد، در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه هوش مصنوعی و ضرورت توجه به آن پرداخت و گفت: ایده بکار گیری هوش مصنوعی در سال های اخیر توسط فعالان عرصه رایانه ای و حوزه های علمیه قم مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: ۱۰۰ نفر از طلاب و گروه های متعددی از دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد در زمینه پروژه هوش مصنوعی فعالیت می کنند و یکی از این پروژه ها هوش مصنوعی همتا است که به دستور آیت الله اعرافی هویت مستقلی به خود گرفت و براساس منویات رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برنامه های خود را پیش می بریم.

مدیر عامل موسسه همتا (هوش مصنوعی و تمدن اسلامی) بیان کرد: سال ۹۹ نخستین همایش هوش مصنوعی را با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی، موسسه کامپیوتری نور و همچنین موسسه اشراق برگزار کردیم و ۷۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال و مشخص شد چه افرادی در زمینه هوش مصنوعی و علوم انسانی مشغول فعالیت هستند.

مینایی ادامه داد: فعالیت هایی که در موسسه همتا انجام می شود به صورت خصوصی نیست و در اختیار همه افرادی که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می کنند قرار می گیرد، پروژه “جُهد ۲”موتور جستجویی است که تحت وب می تواند پاسخگوی جستجوهایی باشد که نیازمند متفکران دینی انجام می دهند.

مشاور مدیر حوزه های علمیه در زمینه هوش مصنوعی گفت: در ادامه راه ۳ پروژه ویکی شیعی و فقه و اهل بیت مورد توجه قرار گرفت و گراف ارتباط مفاهیم دینی با یکدیگر در اختیار است، جستجوی موجودیت به صورت عام و خاص را داریم و قرار است گراف زبان علوم دینی به وجود بیاید.

مدیر عامل موسسه همتا بیان کرد: در تکمیل پروژه خوشه یک تلاش کردیم جستجو فقط از لفظ نباشد و جستجوی زبانی هم شکل بگیرد و در پروژه خوشه دو سرویس پرسش وپاسخ مورد توجه قرار گرفت و مفاهیم دینی مورد تاکید است، ۴۵۰ هزار سوال دینی در آن احصا شده است و علاوه برآن مخزن پرسش و پاسخ رضوی ۸۰۰ هزار سوال را احصا و برخی سوالات پاسخ داده شده است، فهم سوال در قدم نخست مورد توجه قرار گرفت و در ادامه فهم اینکه این سوال چیست و ساده سازی می شود.

مینایی ادامه داد: در خوشه سومی که توسط موسسه همتا تولید شد شبکه محققین علوی شکل می گیرد و زیرساخت های آن سال ۱۴۰۳ به سرانجام می رسد، خوشه چهارمی که جز نقاط امتیار پروژه همتاست هوش مصنوعی توضیح پذیر در آن شکل می گیرد، در این خوشه رابطه میان مفاهیم ایجاد و منطقی برای مفاهیم دینی ایجاد می شود.

بنیان گذار بازی های رایانه ای کشور گفت: سه کتاب “قضا، بیع و خُمس” ترجمه قوانین و گذاره های این سه کتاب انجام شده است، یکی از پروژه هایی که در حال نتیجه گیری است پروژه ثقات است که استدلال ورزی که در زمینه رجال نیاز است مورد توجه قرار گرفته و در سال ۱۴۰۲ به نتیجه نهایی می رسد.

مشاور مدیر حوزه های علمیه در زمینه هوش مصنوعی بیان کرد: شرکت نخست زیر مجموعه موسسه همتا از سال ۹۵ آغاز به کار کرد، شرکت دوم “عهد” که پرسش و پاسخ آستان قدس را بر عهده دارد و شرکت دیگر “دانش پژوهان” است که محصولات مجد را بر عهده دارد.

وی بیان کرد: این موسسه از سال ۹۵ فعالیت می کند که از ۱۷ پروژه هوش مصنوعی تاکنون ۱۰ پروژه به بهره برداری رسیده است، هزینه هایی که تاکنون صرف شده در مقایسه با پروژه های هوش مصنوعی داخل و خارج کشور بسیار ناچیز است.

مدیر عامل موسسه همتا بیان کرد: ابعاد فلسفی اعتقادی هوش مصنوعی شکل گرفته است و دوره مهارت افزایی تابستان امسال برای طلاب برگزار و با فضای هوش مصنوعی آشنا شدند، در زمینه کلام و فقه کارگروه هایی تشکیل و توان هوش مصنوعی برای طلاب معرفی می شود.

مینایی ادامه داد: میثاق ما این است که کار تکراری انجام نشود و در گام نخست از دانشجویان کشورهای ترکیه، عراق و سوریه دعوت شد تا مقالاتی در زمینه هوش مصنوعی ارائه دهند.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه هوش مصنوعی به پخته شدن مطالب علمی و دینی کمک می کند، گفت: زمزمه این موضوع که مثلا با هوش مصنوعی قصد داریم جای فقیه گرفته شود وجود داشت ولی این موضوع را با توضیحاتی که ارائه دادیم منتفی دانستیم.

بیشتر بخوانید:

  • اعرافی، عضو فقهای شورای نگهبان: به ۱۰۰ کشور دنیا رفت و آمد داشته‌ام / مباحث علمی ما در دنیا خریدار زیادی دارد

  • انتقاد آیت الله مصباح یزدی به شب زنده داری برخی طلبه ها بخاطر استفاده غیرعلمی از اینترنت

  • عضو مجلس خبرگان: یکی از رسالت‌های حوزه علمیه پیدا کردن چاره‌ای برای شبکه‌های مجازی است

  • ارائه اینترنت ۸ مگابیتی به طلبه‌های کشور با نصف قیمت

  • روایت آیت‌الله اعرافی از جزئیات دیدار با پاپ

۲۱۲۲۰

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا