اخبار روز

رسوایی بایدن، شانس ترامپ را برای پیروزی افزایش داد؟

رسوایی بایدن، شانس ترامپ را برای پیروزی افزایش داد؟

به گزارش برگزیده های ایران، کاخ سفید روز شنبه تایید کرد که اسناد طبقه بندی شده دولتی بیشتری در خانه رئیس جمهور جو بایدن در دلاور پیدا شده است.ریچارد ساوبر، بازپرس ویژه کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت که در مجموع شش صفحه سند محرمانه در اقامتگاه ویلمینگتون بایدن کشف شد. کاخ سفید قبلاً گفته بود که فقط یک صفحه از اسناد محرمانه در منزل بایدن پیدا شده است .ساوبر گفت: اولین سند روز چهارشنبه گذشته توسط وکیل شخصی بایدن شناسائی و تحویل داده شد و پنج سند دیگر هم اواخر همان هفته کشف شد.وی همچنین خبر داد که بایدن این اسناد را داوطلبانه و فوری به وزارت دادگستری تحویل داده است.

وی همچنین افزود: ما مطمئن هستیم که این اسناد سهواً در این مکان ها رها شده اند و رئیس‌جمهور و وکلای او بلافاصله پس از کشف این اشتباه وارد عمل شدند. بلافاصله پس از کشف دوم، بایدن در مورد این اسناد با خبرنگاران گفتگو کرد و گفت: این اسناد در در گاراژ منزل من که در آن قفل هم بود پیدا شده. پس اسناد در دسترس نبودند. بایدن همچنین افزود: مردم می دانند که من اسناد طبقه بندی شده را جدی می گیرم. من همچنین با بررسی های وزارت دادگستری کاملاً همکاری کردم.

رسوایی بایدن، شانس ترامپ را برای پیروزی افزایش داد؟

بیشتر بخوانید:

بایدن در موضع دفاعی است؛ بهتر است عادت کند!

بایدن: تعجب کردم!/مردم می‌دانند من جدی می‌گیرم

گفتنی است که نوامبر گذشته نیزمجموعه ای از اسناد طبقه بندی شده دولت در دفتری که بایدن در یک اندیشکده در واشنگتن دارد کشف و به آرشیو ملی تحویل داده شد. کاخ سفید در اینباره گفت که اسناد در آنجا، در یک کمد قفل شده بوده است. بر اساس گزارش ها، این اسناد مربوط به دوره ای که بایدن معاون اوباما بود و شامل اطلاعاتی درباره اوکراین، ایران و بریتانیا می شد. بر اساس قانون آمریکا تمام اسناد ریاست جمهوری و معاون رئیس جمهور پس از پایان یک دولت باید به آرشیو ملی تحویل داده شود.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، روز پنجشنبه، دادستان سابق فدرال رابرت هور را به عنوان بازرس ویژه برای تحقیق در مورد کشف این اسناد طبقه بندی شده منصوب کرد. هور، بازرس ویژه، یک دادستان قدیمی است که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ به عنوان وکیل ایالات متحده در ناحیه مریلند، با انتصاب رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ، خدمت کرده است. او قبلاً روی پرونده های مختلف امنیت ملی، فساد عمومی و کلاهبرداری شرکتی کار کرده است.

کوین مک کارتی، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی از تخطی بایدن از قانون و از اینکه در مورد پرونده هائی مشابه با ترامپ و بایدن رفتار متفاوتی شده است انتقاد کرد.

گفتنی است چند ماه قبل نیز اسناد محرمانه ای در ویلای شخصی ترامپ کشف شد اما بر خلاف بایدن که با بازرسان و دادگستری کاملا همکاری داشت، ترامپ در ابتدا در برابر بازگرداندن اسناد مقاومت کرد و وکلای او در مواقعی بازرسان فدرال را گمراه کردند. پس از ماه‌ها رفت‌وآمد بین دولت و دستیاران ترامپ، ۱۵ جعبه سند در ژانویه ۲۰۲۲ بازگردانده شد. به گفته اف‌بی‌آی، این جعبه‌ها شامل ۱۸۴ سند طبقه‌بندی شده، از جمله ۲۵ سند با علامت فوق محرمانه بود. اما اسناد بیشتری هنوز در مارآلاگو باقی مانده بود و در نهایت FBI در ماه اوت به استراحتگاه وی حمله کرد تا بقیه را بازیابی کند. اکنون دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نیز در کمیته‌های اطلاعاتی مجلس سنا و مجلس نمایندگان به دنبال بررسی آسیب احتمالی هر دو پرونده اسناد ترامپ و بایدن هستند.

انتظار می رود که این اتفاق ابعاد تازه ای در فضای سیاسی رقابت آمیز آمریکا و در آستانه ورود به رقابت های انتخاباتی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ پیدا کند. بایدن پیش از این ترامپ را به سهل انگاری در رعایت ملاحظات امنیتی متهم کرده بود و اکنون خود با اتهام مشابهی روبه روست؛ اتهامی که مورد استقبال جمهوری خواهان نیز قرار گرفته است. به سختی می توان پذیرفت که زمانبندی این رخداد تصادفی بوده و ارتباطی با تلاش های جمهوری خواهان در زیر سوال بردن تعهد دولت بایدن در سال آخر ریاست جمهوری او نداشته باشد. حتی اگر این مقدار بدبینی واقعیت نداشته باشد، بهره برداری جمهوری خواهان نه تنها برای تضعیف جایگاه بایدن بلکه برای تبرئه ترامپ از اتهاماتی که او را تا سرحد محاکمه نزدیک کرد، می تواند یکی از پیامدهایی باشد که جمهوری خواهان فارغ از تصمیم به نامزد کردن ترامپ برای انتخابات آتی به آن نیاز دارند. به این ترتیب، کشف این اسناد و اتهامات متعاقب آن را جدای از ابعاد حقوقی باید سرآغازی دانست بر تشدید رقابت های حزبی که در جامعه به شدت قطب بندی شده آمریکا معلوم نیست چه زوایای جدیدی را در ماه های پیش رو تجربه خواهد کرد.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا