Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
رشد 13299 واحدی شاخص بورس تهران / ارزش معاملات دو بازار به 16.5 هزار میلیارد تومان رسید - خبرگزاری برگزیده های ایران
اقتصادی

رشد ۱۳۲۹۹ واحدی شاخص بورس تهران / ارزش معاملات دو بازار به ۱۶.۵ هزار میلیارد تومان رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران، بورس اوراق بهادار تهران امروز یک روند رو به رشد به خود گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش ۱۳ هزار و ۲۹۹ واحد به رقم یک میلیون و ۴۴۷ هزار و ۶۷۷ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش ۸۳۰ واحدی به رقم ۳۸۵ هزار و ۷۵۹ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۷۸۵ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۸.۴ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۶۵۴ هزار فقره معامله و به ارزش ۵ هزار و ۶۷۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات فرابورس هم امروز بیش از ۱۰ هزار و ۹۴۵ میلیارد تومان رسید که با این حساب ارزش معاملات دو بازار به نزدیک ۱۶.۵ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز همه شاخص‌های بورس سبز بودند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۰.۹۳ درصد رشد کردند این دو شاخص با معیار هموزن فقط ۰.۲۲ درصد رشد کردند.

شاخص آزاد شناور ۰.۹۸ درصد افزایش یافت، شاخص بازار اول بورس ۱.۲ درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس فقط ۰.۴۹ درصد رشد کرد.

امروز نمادهای گسترش نفت و گاز پارسیان، ملی مس ایران، پالایش نفت بندرعباس، چادرملو، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران و سرمایه‌گذاری غدیر به ترتیب بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس تهران را داشته‌اند.

در فرابورس ایران امروز شاخص کل با رشد ۲۲۳ واحدی به رقم ۲۰ هزار و ۵۷۲ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و ۱۴۸ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس هم به بیش از ۳۵۷ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از ۱.۹ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۹۰ هزار فقره معامله به ارزش ۱۱ هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، گهر زمین ، صنعتی مینو، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت شیراز و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

به گزارش فارس، امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی را به مجلس خواندند تا گزارشی از دلایل ریزش بورس و دود شدن بخش مهمی از سرمایه مردم که از سال گذشته وارد بورس شده‌اند، توضیح دهد که البته وزیر اقتصاد گزارشی از رشد شاخص بورس در دولت جدید ارائه کرد، در حالی که واقعیت شاخص با گزارش ارائه شده همخوانی نداشت.

شاخص بورس تهران پارسال نیمه مرداد تا ۲میلیون و ۵۰ هزار واحد هم رفت سپس ریزش پیدا کرد و از ابتدای دولت کنونی تا کنون حد اکثر ۵۰ هزار واحد رشد داشته است. بنابر این کسانی که از مرداد پارسال وارد بورس شده‌اند ، حد اقل ۴۰ درصد سرمایه خود را از دست داده‌اند. 

از سال گذشته به خاطر آزاد شدن سهام عدالت و ورود یکباره ۴۹ میلیون نفر سهامدار عدالت در بورس و همچنین رشد بی‌سابقه شاخص بورس عده‌ زیادی از مردم وارد بورس شدند، بگونه‌ای که الان تعداد کدهای معاملاتی در بورس به ۵۸ میلیون نفر رسیده یعنی ۷۰ درصد مردم در بورس حاضر هستند، در حالی که کدهای فعال و کسانی که ظرف سه ماه حداقل دو معامله انجام داده باشند، به حدود ۴ میلیون نفر می‌رسد.

بنابراین افراد حرفه‌ای و معامله‌گر در بازار تعداد اندکی هستند. بر این اساس کارشناسان پیشنهاد می‌کنند باید سهامداران خرد و غیرحرفه‌ای از طریق صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق‌های مختلط و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام وارد بازار شوند تا از نوسانات شدید بازار در امان بمانند و در عین حال عایدی مناسبی هم برای سرمایه‌های خرد و پراکنده خود داشته باشند.

البته دولت از سال گذشته باقیمانده سهام خود در پالایشگاه‌ها را در قالب صندوق پالایشی یکم به مردم ارائه کرد و وعده کرد که با تخفیف در نظر گرفته شده مردم سود خواهند کرد، اما بعد از گذشت ۱۴ ماه نه تنها سود نکرده‌اند بلکه هنوز با ۳۰ درصد زیان از اصل سرمایه خود همراه هستند.

یکی از دلایل مهم این زیان صندوق پالایشی، عرضه این صندوق در روزهای اوج بازار و به قیمت‌های غیرواقعی بود، دلیل دیگر، نبود بازارگردان و ضعف امکانات بازارگردانی صندوق پالایشی است.

به هر حال دولت باید توجه کند که یکی از راه‌های تأمین مالی شرکت‌های دولتی و شرکت‌های بورسی بازار بورس است، بنابراین نباید با این بازار بخواهد بازی کند و اجازه دهد شاخص‌های بورس روند طبیعی خود را طی کنند و به فکر دخالت در بازار از طریق قیمت‌گذاری دستوری در صنایع فولادی و سیمانی و یا خودرویی نشود، زیرا قیمت‌گذاری دستوری همواره مانند ارز چندنرخی رانتی برای عده‌ای ایجاد می‌کند که از آن برخوردار می‌شوند، در حالی که بازار بورس یک بازار شفاف و متقارن است و نباید دولت در آن دخالت و قیمت‌گذاری کند.

انتهای پیام/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا