اقتصادی

رشد ۲۰ درصدی قیمت مسکن در آمریکا/گرانی به این زودی تمام نمی‌شود

به گزارش برگزیده های ایران به نقل از بیزینس استاندارد، گلدمن ساکس پیش بنیی کرده است، اگر شرایط عرضه و تقاضای مسکن در آمریکا به همین پاشنه بچرخد و تقاضا از عرضه پیش باشد، قیمت مسکن در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۶ درصد دیگر افزایش خواهد یافت.

تنها در سال جاری قیمت مسکن در آمریکا به دلیل عدم توازنی که در عرضه و تقاضای مسکن وجود داشته ۲۰ درصد رشد داشته است.

و اقتصاددانان معتقدند که قیمت اجاره مسکن نیز افزایش زیادی یافته و از ۲.۴ به ۴.۵ درصد رسیده است.

این گزارش تاکید می‌کند، کاهش ساخت و ساز مسکن سبب شده که قیمت مسکن به شدت افزایش یابد و شکاف زیادی بین عرضه و تقاضا ایجاد شود، اگر چه سازندگان مسکن هم شروع به ساخت و ساز کرده‌اند، اما هنوز تفاوت زیادی است که شکاف موجود را پر کنند.

تیم تحلیل گر موسسه گلدمن ساکس تاکید می کندکه رشد قیمت مسکن حداقل در سال آینده هم ادامه خواهد داشت اما اینکه پس از آن قمیت متعادل می شود یا نه هنوز معلوم نیست.

آنها گفتند: « از همه مشکلاتی که به اقتصاد آمریکا مربوط می شود، مشکل مسکن ادامه دار خواهد بود و همچنان در این کشور باقی خواهد ماند.»

این تیم اعلام کرد: هر چند ساخت و سازهایی از بهار در این کشور آغاز شده، اما همچنان میزان عرضه نسبت به زمان قبل از شیوع کرونا پایین تر است و چشم انداز خوبی برای اصلاح سریع بین شکاف عرضه و تقاضا وجود ندارد.

بر اساس این گزاش، به خاطر ناترازی که بین عرضه و تقاضای مسکن وجود دارد، حتی بانک ها به این باور رسیده اند که افزایش قیمت مسکن ادامه خواهد یافت.

اقتصاددانان می گویند: سازندگان مسکن حتی اگر بخواهند هم نمی‌توانند عرضه را بیشتر بالا ببرند، کمبود کارگر و زمین که نه تنها الان بلکه قبل از دوران شیوع بیماری کرونا نیز وجود داشت، باعث محدودیت‌هایی در ساخت مسکن شده است.

* شکاف بین عرضه و تقاضای مسکن در آمریکا چقدر است؟

به اعتقاد آنها همین محدودیت ها باعث می شود که در آمریکا به سختی ۱.۶۵ میلیون مسکن ساخته شود و بنا به اعلام اتحادیه ملی مسکن این کشور سالانه حداقل ۲ میلیون واحد مسکونی باید ساخته شود تا جوابگوی نیاز باشد.

این تیم گفته‌اند، شاخص احساس خرید بین مردم به دلیل گرانی به کمترین میزان از دهه ۱۹۸۰ رسیده و حتی به رغم اینکه مردم می‌دانند، قیمت‌ها گران خواهد شد، اما تمایل دارند خرید خود را به آینده موکول کنند.

با این حال پیش بینی ها بویژه پس از اینکه ثابت شد که تورم به بیشترین میزان یک دهه می‌رسد، بسیار نگران کننده شده است.

در این میان افزایش قیمت تنها مربوط به مسکن نیست و تورم به معضل بزرگی در آمریکا تبدیل شده است، کارشناسان بر این باورند که افزایش یک باره قیمت‌ها در این کشور عمدتا مربوط به افزایش قیمت سوخت به ویژه گاز در این کشور است، با افزایش قیمت گاز طبیعی مصرف انواع سوخت از گازوئیل گرفته تا بنزین بالا رفته و روی هزینه های حمل و نقل نیز تاثیر گذاشته است.

سرد شدن یکباره هوا در بسیاری از ایالت‌ها هم به افزایش تقاضای  سوخت و بالا رفتن قیمت کمک کرده است.

یکی دیگر از دلایلی که به بالا رفتن قیمت‌ها و تورم در آمریکا سبب شده،‌ تزریق پول های حمایتی از سوی این کشور برای نجات از بحران کرونا است که به افزایش نقدینگی در این کشور کمک کرده است.

انتهای پیام/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا