آذربایجان غربی

رعایت حق‌الناس درسی دیگر از واقعه عاشورا است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی حجت الاسلام سید مهدی قریشی با بیان اینکه مجالس اهل بیت تحت اشراف اباعبدالله علیه السلام بوده و روایات فراوانی بر این مطلب دلالت دارند، اظهار داشت: باید خدا را شاکر باشیم که مورد لطف اهل بیت علیهم السلام هستیم و در کتاب کامل الزیارت روایتی از امام صادق علیه السلام بیان شده که امام حسین به کسی که به ایشان گریه کند نظر می‌کند.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) از خدا برای گریه کننده خود طلب مغفرت می‌کنند و از امام علی علیه السلام هم می‌خواهند تا بر گریه کننده حضرت، استغفار کند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی ادامه داد: اگر در مدت عمر خودمان یکبار حضرت سیدالشهدا و امام علی (ع) برای ما طلب استغفار کند کافی است و در ادامه آن روایت اعلام شده  که اگر انسان بداند که امام از خدا چه چیزی برای انسان می‌خواهند خوشحال خواهد شد.

قریشی با بیان اینکه تنها فایده مجالس عزاداری اگر طلب مغفرت از سوی ائمه باشد کافی است، افزود: باید قدر مجالس و ارزش این را بدانیم و در ایام سال این روحیه را حفظ کنیم و برخی از علما در زندگانی خود هر روز برای امام حسین علیه السلام روضه می‌خوانند تا فضیلت عزای سیدالشهدا شامل حال آنها شود.

وی تصریح کرد: به قیام عاشورا از هر زاویه‌ای نگاه کنیم الگو و سرمشق است و با وجود کم بودن یاران حضرت و کثرت دشمنان ایشان که در حلقه محاصره بود و هر لحظه این حلقه تنگ می‌شد، صبح عاشورا به منادی خود دستور داد که در بین اصحاب خود ندا کند که اگر کسی بر گردنش دینی دارد و آن را به کسی نسپرده است با من نماند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: امام حسین علیه السلام با حرکت خود نشان داد که هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و اگر هدف مقدس است باید وسیله هم مقدس باشد و در کربلا که مسئله دفاع و حراست از امام مطرح است و یک نفر هم برای حضرت نیاز بود اما حضرت اجازه نداد برای هدف با وسیله غیرموجه برسند.

وی تاکید کرد: یکی از مسائلی که در کربلا مورد توجه قرار می‌گیرد مسئله حق الناس است و اگر انسان حتی در رکاب امام حسین علیه السلام هم به شهادت برسد و بر ذمه او حق الناس باشد، خدا از آن نخواهد گذشت.

حجت الاسلام قریشی با بیان این که در روایات بیان شده است که اولین خونی که از شهید بر زمین می‌ریزد گناهان او بخشیده می‌شود اما دِینی که برگردن دارد فقط با ادا پذیرفته می‌شود، افزود: در روایتی از پیامبر اسلام بیان شده است که یکی از شهدای قبیله بنی نجّار را به خاطر سه درهم بدهکار بودن به یک یهودی در باب بهشت نگه داشته بودند و حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله از خانواده وی خواست تا آن را ادا کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی با بیان این که هر از چند گاهی باید انسان حساب و کتاب خود را محاسبه کند تا بدهکار از دنیا نرود، گفت: بنابر روایات انسان‌ها از پل صراط به سختی رد خواهد شد و معابر مختلفی وجود دارد و انسان باید در آن‌ها پاسخگو باشد و از جمله  آن، معبر ظلم است که اگر به کسی جفا کرده باشد باید جواب بدهد.

انتهای خبر/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا