سلامت

رفع‌ عادی‌انگاری اجتماعی کرونا با بهره‌گیری از هنر و رسانه

شبنم مقتدری روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی برگزیده های ایران در خصوص کاهش و رفع عادی‌انگاری اجتماعی کرونا اظهار داشت: به منظور کاهش و رفع این آسیب‌ اجتماعی نخست باید علت مساله مورد بررسی قرار بگیرد.

وی توضیح داد: اکنون یکی از مهمترین علل کاهش رعایت ضوابط بهداشتی مقابله با کرونا طولانی شدن دوران همه‌گیری و محدودیت‌های ناشی از این بیماری است. خستگی روانی و تاثیرات اقتصادی، معیشتی، اجتماعی و… کرونا بر ابعاد مختلف زندگی هم در این رابطه اثرگذار بوده است.

مقتدری ادامه داد: اجتناب از پذیرش حقیقت (مکانیزم دفاعی انکار) نیز از دیگر علل این مساله است که سبب نادیده گرفتن خطرات احتمالی بحران، عادی‌انگاری اجتماعی و عدم رعایت اصول و ضوابط بهداشتی و در نهایت آسیب‌رسانی به سلامت خود، خانواده و جامعه خواهد شد.

این روان‌درمانگر افزود: برخی از شهروندان تصور می‌کنند، با انکار واقعیت به آرامش دست می‌یابند، برای دستیابی به آرامش باید بحران (واقعیت) را پذیرفت، انسان با آگاهی و انتخاب، پذیرش و حل مساله می‌تواند به آرامش دست یابد.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، در پاندمی کرونا هر یک از ما به عنوان یک انسان در کره زمین، یک شهروند در جامعه و عضوی از خانواده باید واقعیت را پذیرفته و نقش و مسئولیت خود را بررسی کنیم. برای حل مساله از راهکارهای معتبر و منابع مورد تایید استفاده کرده و در راستای مقابله با بیماری قدم برداریم.

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تاکید کرد: برای مقابله با کرونا هم اکنون باید هموطنان را از پیامدهای مخرب مساله آگاه کرد، تبعاتی که می‌تواند دامن خانواده و نزدیکان هر یک از شهروندان را گرفته و در این آگاهی‌بخشی از شیوه‌های نوین، جذاب و گیرا استفاده کرد.

وی یادآور شد: این مخاطرات باید به شیوه و بیان صحیح شرح داده شود. مورد پسند مخاطبان باشد، از فیلم و موسیقی و تصاویر اینفوگرافیک و… استفاده و مرتب به اشتراک گذاشته شود.

این روانشناس گفت: هر واقعه (بحران) می‌تواند با تحمیل استرس و فشار روانی برای انسان همراه باشد و به منظور مقابله به ۲ صورت هیجان‌مدار و مساله‌مدار (سازگارانه و ناسازگارانه) واکنش نشان داده شود.

وی افزود: رویکرد هیجان‌مدار ناسازگارانه به حل مساله منجر نشده و آسیب‌های روانی و اجتماعی متعددی را برای فرد، خانواده و نزدیکان او به دنبال خواهد داشت. اما مقابله مساله‌مدار به ویژه سازگارانه از بروز این آسیب‌ها پیشگیری و منجر به رشد انسان می‌شود. بنابراین در مواجهه با رویدادها در صورت انتخاب مقابله هیجان‌مدار نیز باید سالم و سازگارانه باشد.

وی توضیح داد: برای نمونه، در مواجهه با بحران کرونا در قدم اول باید هیجانات فردی مدیریت شود، در این رابطه گفت وگو شده و از مشاوران و روانشناسان بهره جست و پس از کسب آرامش به دنبال حل مساله و انجام مسئولیت نقش شهروندی بود. جامعه نیز بی‌شک برای مقابله با بحران راهکار ارائه و مردم را رهنمون خواهد کرد.

مقتدری تصریح کرد: در حقیقت همانگونه که فرد یک هدف شخصی را  در زندگی مشخص می‌کند، امروز هم باید مدیریت و کنترل شرایط بحران، ورود سویه جدید اومیکرون و همچنین دوران پساکرونا را به عنوان یک هدف جمعی در نظر گرفته و به طور مشخص و صحیح در راستای بهبود آن گام بردارد.

رفع‌ عادی‌انگاری اجتماعی کرونا با بهره‌گیری از هنر و رسانه

وی یادآور شد: بررسی نمونه‌ها و نتایج رعایت این ضوابط بهداشتی، آمار و ارقام مربوط به میزان بستری و مرگ ومیر واکسن‌زده‌ها و نزده‌ها و… نیز در این رابطه موثر و یک عامل حیاتی در کاهش و رفع عادی‌انگاری اجتماعی کرونا محسوب می‌شود که می‌تواند در جامعه مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش برگزیده های ایران، عادی‌انگاری اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های خطرآفرین که به خستگی روانی ناشی از تداوم یک بحران تعبیر می‌شود، در حال حاضر با ورود سویه جدید اومیکرون به کشور مورد تاکید حوزه بهداشت و سلامت قرار گرفته و به گفته کارشناسان زیر سایه بهره‌گیری از هنر رسانه، گفت ‌وگو با مردم و تبلیغات صحیح از بین خواهد رفت.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکشنبه ۲۸ آذر ماه ورود اولین مورد از سویه جدید اومیکرون به ایران را که از آفریقای جنوبی آغاز شده بود، تایید کرد.

سویه‌ای که به گفته ستاد ملی مقابله با کرونا ظرف دو هفته می‌تواند به سویه غالب در کشور تبدیل شود، قدرت انتقال و سرایت آن سه برابر کرونا دلتا بوده و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعم از فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات به منظور پیشگیری از پیک مجدد بیماری امروز باید مورد توجه قرار بگیرد.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا