اصفهان

رفع مشکلات صنعت فولاد در گرو کشف ذخایر معدنی جدید

رفع مشکلات صنعت فولاد در گرو کشف ذخایر معدنی جدید

به گزارش برگزیده از اصفهان، هرساله تابستان، هم تولید و هم مصارف صنعتی و خانگی افزایش پیدا می‌کند که موجب چالش‌های حوزه انرژی می شود؛ امسال نیز کمبود انرژی به ویژه برق‌ در تابستان سال جاری موجب شد تا شاهد کاهش تولیدات در بخش صنعتی باشیم.

در این راستا تولیدات صادراتی فولادمبارکه اصفهان نیز تاحدی کاهش را تجربه کرد اما خبر خوب افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی فولادمبارکه که با حضور وزیر نیرو همراه بود این نوید را می دهد که شاهد جبران این مسئله باشیم.

مدیرعامل فولادمبارکه در این ارتباط اظهار کرد: امسال چالش برق ما به نسبت سال گذشته به واسطه سیاست دولت در حمایت از مصارف خانگی و آسیب کمتر به این حوزه، بیشتر بود و ما توانستیم شرایط را مدیریت کنیم تا بحرانی برای بازار ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: البته بخشی از محصولات صادراتی ما امسال کاهش یافت که قسمتی را در فروردین و اردیبهشت ماه با رکوردهای ۸۰۰ هزار تنی جبران کردیم و بخشی در ماه های آتی از مهرماه به بعد جبران می شود.

طیب نیا تاکید کرد: امیدواریم همانند سال گذشته بتوانیم در ماه‌های آینده با جبران کمبودها و با توجه به ورود نیروگاه به مسیر و رفع مشکلات ناشی از کمبود برق، شرایط متعادلی را تجربه کرده، کمبودها را جبران و حتی با درصد بیشتری تولید، رکورد جدیدی ثبت کنیم.

وی با اشاره به اینکه با محاسبات انجام شده ظرف یکی دو سال آینده، با تولید ناشی از برق آن هزینه احداث نیروگاه جبران می شود، تاکید کرد: این نیروگاه کلاس یک در شهر اصفهان که به لحاظ آلودگی رتبه‌های نخست کشور را دارد، متناسب با شرایط اقلیمی اصفهان تدارک دیده شده است و کمترین مصرف آب و انرژی را دارد؛ افتتاح این نیروگاه کمک می‌کند در آینده نزدیک نیروگاه‌های دیگر نیز اصطلاحات لازم در این راستا را انجام دهند.

نیروگاه و برق جزو زیرساخت‌های توسعه هر کشور است

در همین ارتباط عباس علی‌آبادی نیز پس از بازدید از نیروگاه سیکل ترکیبی شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: طبیعتاً نیروگاه و برق جزو زیرساخت‌های توسعه هر کشور است و نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه یکی از نیروگاه‌های بسیار پیشرفته‌ای است که تجهیزات آن توسط گروه مپنا ساخته شده است.

وی افزود: نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه دارای سه بخش است که دو واحد آن توربین گاز کلاس F از نوع MGT80 و یک واحد دیگر آن توربین بخار با مقیاس ۳۱۰ مگاوات است که ظرفیت این نیروگاه مجموعاً نزدیک به ۹۳۰ مگاوات می‌رسد و در کشور یکی از بهترین نیروگاه‌ها با راندمان بالاست.

وزیر صمت با اشاره به اینکه اکتشافات معدنی باید با جدیت بیشتری انجام شود، ابراز کرد: راندمان نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۸.۵ درصد است و خوشحالم از اینکه امروز شاهد پیشرفت این پروژه در یک فاصله زمانی بسیار کوتاه ۱۶ ماهه هستیم. مردم باید بدانند که ما با تکیه به توان داخلی می‌توانیم نیروگاه‌هایی با ظرفیت بالا احداث کنیم تا ایران در حوزه ساخت نیروگاه در جهان شناخته شود.

توسعه کیفی در فولاد مبارکه محقق شده است

وی ادامه داد: توسعه کیفی در فولاد مبارکه محقق شده و نسبت به توسعه کمی دارای اهمیت بیشتری است، درصدد آن هستیم که در تکمیل زنجیره ارزش فولاد در دنیا شناخته شویم. نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه روند تولید فولاد را به صورت خوداتکا پیش می‌برد و از این جهت باید به فولاد مبارکه تبریک گفت.

علی آبادی تاکید کرد: فولاد مبارکه در سایر تجهیزات مورد نیاز خود ازجمله لوکوموتیو توجه زیادی به تولیدکنندگان داخلی داشته است، به مردم اصفهان و مدیران فولاد مبارکه که به سازندگان ایرانی اعتماد می‌کنند، تبریک می‌گویم. امروز توجه اصلی برای تأمین عمده تجهیزات به‌کارگرفته شده در فولاد مبارکه به تولیدات داخلی است که امر بسیار مهمی است.

وی گفت: در بخش معدن کشور پایش مناسبی انجام نشده و اکتشافات معدنی باید با جدیت بیشتری صورت گیرد. فولاد مبارکه از معادنی که از گذشته پایش شده برخوردار بوده و هست اما کافی نیست چراکه پاسخگوی طرح‌های توسعه این مجموعه نیست.

وزیر صمت تاکید کرد: ما باید به دنبال کشف ذخایر معدنی جدید باشیم که امیدواریم با کمک فولاد مبارکه اکتشافات معدنی جدیدی را آغاز کنیم و از این جهت مشکل کمبود مواد اولیه این صنعت نیز حل خواهد شد.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا