اصفهان

روایتی از زندگی معلم انقلابی که در ارتش شاه نفوذ کرد/ علی اکبر پرورش هم مربی بود هم مبلغ

خبرگزاری برگزیده های ایران استان اصفهان، مرحوم استاد سید علی اکبر پرورش از جمله شخصیت‌های برجسته‌ای است که در۶ دی‌ماه سال ۹۲ دار فانی را وداع گفت. استاد پرورش در رشته ادبیات برگزیده های ایرانی در دانشگاه اصفهان دوره لیسانس را طی کرد و پس از پشت سر گذاشتن دوره کارآموزی دبیری در دانشسرای عالی تهران از سال ۴۵ به صورت تمام وقت در آموزش و پرورش مشغول به کار شد.

فعالیت های متعدد در دوارن مبارزه با رژیم ستمشاهی و مسؤولیت‌های مختلف پس از انقلاب در شورای عالی دفاع، نمایندگی مجلس شورای اسلامی و وزرات آموزش و پرورش و فعالیت‌های موثر تشکیلاتی وی را در شمار برجسته‌ترین شخصیت‌های نظام قرار داد.

یکی از مهمترین ویژگی‌های شخصیتی استاد پرورش اقدامات تربیتی و آموزشی بود که قبل از انقلاب پایه‌گذاری کرد و به همین واسطه بسیاری از شاگردان ایشان هم‌اکنون در مسؤولیت‌های مختلف نظام قرار دارند.

 

رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت به مناسبت ارتحال استاد پرورش فرمودند: «خبر درگذشت یاور صدیق انقلاب مرحوم آقای سید علی اکبر پرورش رحمت‌الله علیه را دریافت کردم؛ چهره محترم و اثرگذاری که بخش اعظم عمر با برکت خود را درخدمت اسلام و ارزش‌های متعالی دین گذرانید، لهجه صادق و دل با اخلاص و خلق نیک را به ترویج و تحکیم انقلاب و نظام اسلامی گماشت؛ تلاش‌های مبارزاتی در دوران طاغوت را به خدمات ارزنده و مسؤولیت‌های سنگین خود در قوه مجریه و قوه مقننه و شورای عالی دفاع در دوران جمهوری اسلامی پیوند داد و با همه توان به کشور و ملت خود خدمت کرد و سلامت و راحت خود را بر سر انجام وظیفه نهاد. بیماری رنجبار و طولانی او آخرین آزمایش دشواری بود که وی با صبر و متانت، آن را تحمل کرد و زندگی پاک و شرافتمندانه را به پایان برد.»

معلمی که هم مربی بود هم مبلغ

حمیدرضا فولادگر، نماینده ادوار مجلس و از شاگردان استاد پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار برگزیده های ایران در اصفهان با اشاره به سابقه آشنایی با مرحوم استاد پرورش گفت: از دوران طفولیت به دلیل رفاقت ایشان با پدرم و هم اینکه از پنجم دبستان در جلسات صبح‌های جمعه ایشان که بحث‌های دینی و اسلام‌شناسی در سطوح مختلف داشتند شرکت می‌کردیم.

وی افزود: استاد پرورش علاوه بر اینکه یک چهره انقلابی و مبارز و مدیر توانمند بودند لکن قبل از این‌ها یک معلم دلسوز به معنای واقعی کلمه بودند یعنی فقط درس نمی‌دادند، بلکه هم مربی و هم مبلغ بودند؛ به عبارتی استاد پرورش اهل تعلیم و تربیت و چندوجهی بودند.

 

فولادگر بیان کرد: خودساختگی اخلاقی، زهد و پارسایی و اهل مطالعه بودن باعث می‌شد وی نفوذ کلام بالایی داشته باشد و دنبال تحصیل علم بودند، استاد پرورش از همان دوران حضور در آموزش و پرورش تحصیلات دینی هم داشتند و همین ویژگی باعث شد ایشان مورد وثوق نیروهای انقلاب در اصفهان باشند.

کادرسازی از قبل انقلاب تا بعد از انقلاب

نماینده ادوار مجلس و از شاگردان استاد پرورش در ارتباط با اهتمام استاد پرورش بر تربیت نیروی مؤمن تشکیلاتی گفت: وی برای جلسات افراد را خودشان شناسایی و دعوت و بعد هم دنبال می‌کردند که افراد رشد کنند و همین افراد بعدا در صحنه‌های انقلاب و مسؤولیت‌های مختلف بودند؛ ایشان علاوه بر آموزش دنبال کادرسازی هم بودند؛ قبل از انقلاب یک نوع کادرسازی داشتند و بعد از انقلاب هم در حزب جمهوری این کادرسازی را ادامه دادند.

 

وی با بیان اینکه استاد پرورش در همه مقاطع دست از پشتیبانی از انقلاب و نظام برنداشتند، گفت: بعضی چهره‌های سیاسی بودند که به دلایلی کنار می‌کشیدند، ولی ایشان همواره در دفاع از انقلاب ثابت قدم بود حتی ممکن بود بی‌مهری‌هایی هم باشد اما هیچ وقت این باعث نشد استاد پرورش از مسیر انقلاب جدا شود.

 

نقش پررنگ استاد پرورش در شبکه مخفی شهید آیت

فولادگر در خصوص نقش موثر مرحوم استاد پرورش در شبکه مخفی شهید آیت برای نفوذ در ارتش شاهنشاهی خاطرنشان کرد: استاد پرورش قبل انقلاب با برخی از چهره‌های ارتش ارتباط و جلساتی داشتند و از طریق این افراد توانسته بودند به ارتش پهلوی نفوذ پیدا کنند و این باعث شد همین افراد بعدا به کمک نیروهای انقلاب بیایند.

مرحوم پرورش به عنوان معلمی دلسوز، عالم و دارای روحیه قوی تشکیلاتی از جمله شخصیت‌های نظام بود که توانست شاگردان بسیاری را قبل از انقلاب و بعد از آن تربیت کند. او از مدیرانی بود که کار سیاسی و تشکیلاتی را با بصیرت علمی در آمیخت و توانست الگویی از مدیریت و سیاست‌ورزی انقلابی را ارائه دهد که اول آن خودسازی و نهایت آن کادرسازی بود.

آنچه یک عمر فعالیت سیاسی و فرهنگی استاد پرورش به جوانان انقلابی می‌آموزد این است که لازمه کار انقلابی حضور همه جانبه در تمام عرصه‌هایی است که کشور به آن نیاز دارد و این یعنی آنکه بدانیم بودن در مسؤولیت ملاک فعالیت نیست بلکه جوان مومن انقلابی باید علاوه بر خودسازی، در مسیر تربیت نیروی مومن انقلابی در گام دوم انقلاب گام بردارد.

 

 

انتهای پیام/۳۶۴۹/آ/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا