سمنان

روایتی دردناک از معتادی که روبه‌روی دادگستری روی زمین می‌خوابد/ مسؤولان دنبال اسکان معتادان

به گزارش برگزیده های ایران از سمنان، محمدجعفر عبداللهی، رئیس‌کل دادگستری استان سمنان عصر پنج‌شنبه در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان سمنان که در سالن شهدای هفتم تیر دادگستری کل استان برگزار شد، اظهار کرد: رسیدگی به موضوع معتادان متجاهر، یکی از دستورکارهای مهم این جلسه است و همه دستگاه‌های اجرایی باید به این امر توجه کافی داشته باشند.

او گفت: اعتیاد به مواد مخدر، یکی از مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی در جوامع بشری است و تهدیدی جدی علیه سلامت جامعه به شمار می‌آید و سبب رکود اجتماعی در بسیاری از زمینه‌ها می‌شود.

رئیس‌کل دادگستری استان سمنان ادامه داد: اعتیاد به مواد مخدر از آسیب‌هایی است که شاید نتوان زمینه‌های بروز آن را به‌طور کامل در جامعه از بین برد؛ اما می‌توان ابتلا به آن را به حداقل رساند و از آسیب‌های آن کاست.

عبداللهی گفت: وجود معتاد متجاهر سبب وارد آمدن خلل به هویت اجتماعی و هویت زیستی شهرها می‌شود؛ گرچه اعتیاد از دیدگاه قانون‌گذار، جرم نیست و معتاد مجرم نیست بلکه بیمار است؛ ولی بر اساس همین قانون، معتاد متجاهر مجرم و اعتیاد به تجاهر جرم است.

او اضافه کرد: معتاد متجاهر علی‌رغم فراهم بودن زمینه‌های بهداشتی، درمانی و اجتماعی برای ترک مواد مخدر، خلاف موازین عرفی، شرعی، قانونی و اجتماعی و به‌صورت علنی به مصرف مواد مخدر تظاهر و مبادرت می‌کند.

مقابله و پیشگیری از آسیب‌های مصرف مواد افیونی نباید از سازمانی به سازمان دیگر پاسکاری 

رئیس‌کل دادگستری استان سمنان ادامه داد: نازیبا ساختن چهره شهر توسط معتادان متجاهر بر بسیاری از شهروندان اثر منفی می‌گذارد و روی گردشگری و گردشگران نیز آثار منفی دارد و آنها پس از خروج از استان اعلام می‌کنند که آسیب‌های فراوانی را در این شهر دیده‌اند و این امر هویت شهر را مخدوش می‌کند.

عبداللهی تأکید کرد: تظاهر به استعمال مواد مخدر آثار بسیار منفی اجتماعی به همراه دارد و پیشگیری از این مقوله بسیار راحت‌تر، آسان‌تر، کم‌هزینه‌تر و مؤثرتر است.

او گفت: یکی از اقدامات جدی برای اینکه پیشگیری مؤثر واقع شود، اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر است؛ مقابله و پیشگیری از آسیب‌های مصرف مواد افیونی نباید از سازمانی به سازمان دیگر پاسکاری شود و همه خودمان را مسؤول تلقی کنیم و در راستای امر به معروف و نهی از منکر ورود جدی داشته باشیم.

رئیس‌کل دادگستری استان سمنان گفت: واگذار نکردن موضوعات مربوط به اعتیاد و مواد مخدر، الزاماً به بهزیستی، ناجا و دستگاه قضایی می‌تواند چهره نازیبای شهر را زیبا و ایمن کند.

عبداللهی ادامه داد: برخورد با معتادان متجاهر باید از جدیت برخوردار شود؛ چراکه با امنیت جامعه تداخل پیدا می‌کند. معتادان متجاهر در بسیاری از مسائل ازجمله سرقت اموال مردم از خانه‌ها، سرقت وسایل داخل خودرو و ایجاد ترس و خوف ناشی از احساس ناامنی در جامعه بسیار تأثیر دارند و این امر نیازمند برخورد جدی است.

رئیس‌کل دادگستری استان سمنان گفت: روزی ساعت ۷ صبح، معتادی مقابل دادگستری استان سمنان روی زمین خوابیده بود که تنها بالشی زیر سر داشت و سقف بالای سرش هم آسمان الهی بود؛ ما امروز شاهد و ناظر این شرایط در سمنان هستیم.

رسیدگی به موضوع معتادان متجاهر، یکی از دستورکارهای مهم است

عبداللهی اضافه کرد: اگر بخواهیم اعتیاد و تجاهر به مواد مصرف مواد مخدر از بین برود، صرف ایجاد مکان و محل نگهداری آنها هم کفایت نمی‌کند و معتاد از این در وارد شده و از آن در خارج می‌شود و موضوع نزد مردم تکراری خواهد شد.

او گفت: به همین خاطر، تمام فعالیت‌های ما باید بر رویکردهای فرهنگی و اجتماعی متمرکز شود.

رئیس‌کل دادگستری استان سمنان از رسانه‌ها خواست تا در راستای اطلاع‌رسانی و تهیه محتوای موردنظر در راستای کاهش امر اعتیاد، در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی استان سمنان قدم بردارند و نسخه جامعی برای برخورد با اعتیاد در استان تدوین شود.

عبداللهی بیان کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد نیز باید به کمک بیایند و همه این امر را به‌عنوان یک مسأله مهم اجتماعی تلقی کنیم تا روزی خدای‌نکرده سراغ خودمان نیاید؛ باید تا دیر نشده، فکری جامع برای اوضاع و احوال اجتماعی داشته باشیم.

او گفت: امیدواریم همراهی همه‌جانبه همه نهادهای مسؤول را در این زمینه در استان سمنان شاهد باشیم تا آسیب‌های اجتماعی در این استان به حداقل ممکن برسد.

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا