لرستان

روایتی متفاوت از ٨ دی ٨٨ در لرستان/ روزی که عاشورائیان حماسه بصیرت رقم زدند

خبرگزاری برگزیده های ایران لرستان، در انتخابات ریاست جمهوری خرداد سال ٨٨ رقابت شدید و قابل توجهی بین دو جریان اصلاح طلب و اصولگرایی انجام و در نهایت رییس جمهور وقت با رای اکثریت مردم به عنوان رییس جمهور انتخاب شد، اما به محض اعلام نتایج، طرف شکست خورده با شائبه تقلب در انتخابات که بعدها مشخص شد نقشه‌ از پیش تعیین شده بوده است، شروع به حاشیه‌سازی کرد و به‌ مرور استکبار جهانی و دشمنان قسم خورده این خاک و بوم در این فتنه شریک شده و با ایجاد نفاق و چند دستگی به دنبال زمینه سازی برای براندازی نظام بودند.

نکته مهم و قابل توجه در فتنه ٨٨ این بود که استکبار با طرح و نقشه متقن پیش آمده بود به طوری که خیلی از خواص را هم مشغول خود کرده بود و این خواص که رهبری از آنها به عنوان خواص بی بصیرت یاد کرد، نه تنها از حق و حقیقت دفاع نکردند بلکه در محاق و سکوت خود را گرفتار کردند.

 حوادث ٨٨ به سمتی پیش رفت که مشخص شد جریان به وجود آمده صرفا انتخابات را بهانه کرده و اصلا موضوع انتخاب یک نامزد و یا عدم انتخاب دیگری نبوده است و هدف چیز دیگری بود چنانکه به گذشت زمان عرصه‌ای به وجود آمد که به سمت انقلابی و ضد انقلابی بودن پیش رفت،؛ یعنی دو گانه انقلابیون و غیر انقلابیون پیش آمده بود و هر کس در این میان بصیرت و تفکر ولایی داشت مسیر درست را انتخاب می‌کرد.

 بعد از انتخابات خرداد ٨٨ تجمعاتی به ویژه تهران شروع و جریان فتنه به شدت خواهان ابطال انتخابات با ادعای واهی تقلب شدند، مقام معظم رهبری با نمایندگان جریانی که ادعای تقلب در انتخابات صحبتی داشتند، ایشان همچنین از شورای نگهبان تقاضای شمارش برخی صندوق را با حضور نمایندگان کاندیداها داشتند اما این بازشماری هم هیچ تغییری در نتایج به وجود نیاورد و مشخص شد ادعای تقلب، دروغ و خالی از اعتبار است.

صبر مردم چه زمانی به پایان رسید؟ 

در چند ماه پس از انتخابات و پس از تجمعاتی که جریان فتنه در مناسبت‌های مختلف در کشور به ویژه تهران برگزار کرد، اتفاقات تلخی شاهد بودیم که تلخ ترین آنها اهانت به تمثال امام خمینی (ره) و آتش زدن خیمه و پرچم امام حسین(ع) بود. این حوادث نیت شوم دشمن و جریان فتنه را به خوبی نشان داد و صبر مردم هم در نهایت به پایان رسید. 

فتنه و استکبار با برنامه پیش آمده بودند

 

در پی اتفاقات تاسوعای سال ٨٨ و پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص بصیرت افزایی، حماسه ۹ دی آفریده شد. حماسه‌ای که پایانی بود بر فتنه انگیزی فتنه گران داخلی و دشمنان خارجی و قسم خورده ملت ایران.

لرستانی‌ها یک روز زودتر به میدان آمدند

اما مردم لرستان یک روز قبل از ٩ دی، یعنی در روز هشتم دی ماه ٨٨ به میدان آمدند تا از نظام و رهبری دفاع کنند. ٨ دی ماه سال ٨٨ را بدون شک می‌توان یکی از بیادماندنی‌ترین روزهای تاریخ لرستان دانست. 

در آن روز به گواه همگان یکی از پرشکوه‌ترین و شاید بی‌سابقه‌ترین راهپیمایی‌های تاریخ لرستان برگزار شد؛ روزی که مردم لرستان نشان دادند در پشتیبانی از ولایت و حمایت از انقلاب همیشه یک قدم جلوتر از بقیه حرکت می‌کنند. روزی که زن و مرد و پیر و جوان با سلیقه‌های مختلف سیاسی و با تیپ‌های مختلف و متفاوت در کنار هم و به عنوان ملتی انقلابی در صحنه حاضر شدند و فریاد مرگ بر فتنه گر و حمایت از رهبری سر دادند. 

 

برای مرور اتفاقاتی که در آن روز تاریخی در لرستان و به ویژه در شهر خرم‌آباد رخ داد با مسوول برگزاری راهپیمایی ٨ دی سال ٨٨ در لرستان به گفت‌وگو نشستیم.

محمد کرم الهی جزییات این راهپیمایی را شرح داد و گفت: جریان فتنه در آن سال  در هر موقعیت و مناسبتی مانند مراسم سیزدهم آبان ماه عده‌ای را اجیر می‌کردند تا با سر دادن شعارهایی هنجار شکن مناسبت‌ها را به هم بزنند، در فضاهای مختلف تجمع می‌کردند و فضای ملی و بین المللی را تحت تاثیر خود قرار داده بودند. هژمونی عجیبی روی فکر و فرهنگ ملت ایجاد می کردند.

روزی که فتنه‌گران، خاطر مردم را جریحه‌دار کردند

وی با اشاره به اینکه جریان فتنه در ١۶ آذر ماه با پاره کردن تمثال امام خمینی (ره) دل مردم انقلابی را جریحه‌دار کرد، افزود: آن زمان در لرستان ما وارد مباحث شدیم؛ باید مردم را وارد صحنه می‌کردیم، می‌دانستیم استکبار این بار با برنامه پیش آمده و ظاهرا موفق هم شده بود. زیرا تردید و تشکیک ایجاد کرده بود؛ یعنی این موضوع را در دستور کار قرار داده بود که موافق نظام را بی طرف و بی طرف را به مخالف تبدیل کند، در لرستان فضا سنگین بود و تجمعات کمتر برگزار می‌شد.

اولین واکنش جدی به فتنه

مسوول برگزاری راهپیمایی هشتم دی ماه ٨٨ در لرستان بیان کرد: در ایام بعد از انتخابات جریان انقلاب در لرستان هم نمی‌خواست فضای عمومی را حساس و جامعه را وارد چالش کند و لذا خیلی واکنشی نشان نمی‌دادیم، اما اهانت به تمثال امام خمینی (ره) در ١۶ آذر ماه از سوی فتنه‌گران باعث شد جلسه‌ای را با شورای هماهنگی مبنی بر برگزاری راهپیمایی داشته باشیم تا بتوانیم کاری انجام بدهیم.

وی ادامه داد: هیات رزمندگان آن زمان تازه تشکیل شده بود، ما هم با کمک پایگاه‌های مردمی در روز ۱۸ یا ۱۹ آذرماه بود که یک راهپیمایی کاملا خودجوش برگزار و از میدان امام حسین خرم‌آباد به سمت حوزه علمیه کمالیه حرکت کردیم و این اولین واکنشی مردمی در خرم‌آباد به جریان فتنه ٨٨ بود. 

کرم اللهی تصریح کرد: اتفاقات و حوادث تاسوعا و عاشورا در تهران موضوع را برای مردم روشن کرد که موضوع ابطال انتخابات نیست، بلکه نابودی انقلاب، اسلام و اعتقادات دینی و همچنین بی‌پشتوانه کردن تمام افرادی است که برای اندیشه‌های دینی، اعتقادی انقلابی و سیاسی ارزش واقعی قائل بودند.

 

چگونه راهپیمایی ٨ دی رقم خورد

وی با بیان اینکه هتک حرمت خیمه و پرچم امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) احساسات مردم را جریحه دار کرد، اظهار کرد: من معتقد هستم ۹ دی هم از آن روزهای خدایی است.

وی خاطرنشان کرد: پس از وقایع تاسوعا و عاشورا و پس از پیگیری‌ها و مکاتبات  موافقت مرکز را برای برگزاری راهپیمایی در روز هشتم دی ماه در لرستان گرفتیم، می‌خواستیم خط شکنی کنیم. با جلسه‌ای که با حضور جمعی از مسوولان در دفتر نماینده ولی فقیه در استان داشتیم، تصمیم بر انجام راهپیمایی گرفته شد، هر چند برخی‌ها معتقد بودند بهتر ما هم در لرستان راهپیمایی را در ٩ دی برگزار کنیم، اما من بیاینه را صادر کرده بودم. خوشبختانه همه بخصوص فرمانده سپاه و فرماندار خرم‌آباد پای کار بودند.

همه آمدند

مسوول برگزاری راهپیمایی هشت دی ماه در لرستان گفت: راهپیمایی هشت دی ماه رویش انقلاب از نوجوانان و جوانانی بود که پیشتر تنها در راهیپمایی سیزده آبان ماه حضور پررنگی داشتند، پایگاه‌های مقاومت و جریان‌های مردمی با چنان قوتی به میدان آمدند که توصیفش سخت است. همه آمده بودند، از همه طیف‌ها و اقشار حتی آنهایی که با جریان اصول گرایی نسبتی نداشتند، یادم هست پیرمردی که سه نفر زیر بغلش را گرفته بودند هم در راهپیمایی شرکت کرده بود.

کرم‌اللهی بیان کرد: مسیر راهپیمایی حوزه علمیه به سمت میدان شهدا، مسجد جواد الائمه مطهری و مصلی بود، اما تمام خیابان‌ها مملو از جمعیت بود، از سبزه میدان به طرف محل سینما فلسطین سابق تا چشم کار می‌کرد جمعیت بود، حضور جوانان کفن پوش نیز از صحنه‌های حیرت انگیزآن روز بود. من دوازده سال به طور مستقیم راهیپمایی برگزار کردم اما هیچگاه چنین جمعیتی را ندیده بودم.

وی افزود: فرماندار وقت خرم‌آباد در میدان شهدا گفت حرکت کنید، اما مگر جمعیت اجازه می‌داد، سه راه مطهری را بستیم و گفتیم از دروازه الشتر به سمت مصلی حرکت کنند چراکه اگر از سمت خیابان مطهری حرکت می‌کردیم ممکن بود به خاطر ازدحام جمعیت و ظرفیت کم این خیابان افرادی زیر دست و پا له می‌شدند.

مردم از ما شعار مرگ بر سران فتنه می‌خواستند

 مسوول برگزاری راهپیمایی هشت دی در لرستان در ادامه به شعارهای آن روز نیز اشاره کرد و افزود: مردم از ما شعار می‌خواستند، اما از طرفی قرار نبود شعارها چالشی باشد و باید با وحدت و همدلی پیش می‌رفتیم. تا پل شهدا که آمدیم و جوانان شعهر مرگ بر سران فتنه  سردادند.

 

وی ادامه داد: در مصلی نیز پس از اعلام بیانیه سراسری، حجت الاسلام و المسلمین میرعمادی صحبت کوتاهی در خصوص فتنه‌گران و ضرورت بصیرت و اینکه سران فتنه خط خودشان را از نظام جداکرده‌اند مطرح کرد.

راهپیمایی ٨ در در لرستان کمتر بازگو شده است

مسوول برگزاری راهپیمایی هشتم دی در لرستان گفت: متاسفانه در خصوص راهپیمایی هشت دی ماه مردم لرستان کم کار شد، در حالی که آن زمان بازتاب خوبی در صدا و سیما داشت و از همه بخش‌های خبری پخش شد اما بعد از آن در این خصوص کم کار کردیم.

ولی فقیه ستون خیمه انقلاب است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه تجمع عاشوراییان دو ویژگی بصیرت بخشی و ولایتمداری دارد، گفت: اگر می‌خواهیم این انقلاب پایدار بماند باید ستونش حفظ شود، ستون خیمه ولی فقیه است و جریان استکبار در سال ٨٨ آمده بود این ستون را متزلزل کند اما مردم با چنان حمایتی آمدند که آن را حفظ کردند.

مسوول برگزاری راهپیمایی هشت دی در لرستان افزود: دومین ویژگی بصیرت بخشی است؛ بصیرت انقلابی یا حسینی بسیار تاوان دارد، گاهی این تاوان سر به آرمان سپردن یعنی جان دادن در راه آرمان‌ها است.

کرم اللهی با بیان اینکه ٩ دی نقطه عطف تاریخ انقلاب است، عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های عمده انقلاب اسلامی با تمام انقلاب‌های دنیا این است که هر لحظه و هر گاه در دل این انقلاب یک انقلاب صورت می‌گیرد که تحکیم انقلاب و یک گام به انقلاب حقیقی نزدیک شدن است.

وی تاکید کرد: ٩ دی رویشگاه مجدد نسلی است که اکنون به فراخور نیاز نظام همانند بچه‌های ابتدای سازندگی مجاهد، دارای تفکر انقلابی، جوان پرشور، بصیر، آگاه، باسواد و کارکشته است. ٩ دی رویشی مانند حججی و جریان جبهه مقاومت است.

بی‌نظیرترین راهپیمایی در لرستان

پس از گپ‌وگفت با مسوول برگزاری راهپیمایی ٨ دی ٨٨ در لرستان صحبتی نیز با رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی لرستان انجام دادیم.

وی با اشاره به غائله ٨٨ و شائبه تقلب در انتخابات که از پیش تعیین شده بود، عنوان کرد: افرادی مانند میرحسین موسوی و کروبی به دنبال این بودند که کشور را به آشوب بکشانند. مردم ولایی لرستان که احساساتشان با دیدن صحنه‌های دلخراش در تاسوعا و عاشورا جریحه دار شده بود خودجوش یک روز قبل از راهپیمایی سراسری ٩ دی یعنی هشت دی ماه به میدان آمدند.

حجت الاسلام و المسلیمن سید لطف الله حیات الغیب گفت: این راهپیمایی یکی از بی نظیرترین راهپیمایی‌های مردم پس از انقلاب اسلامی بود، مردمی که لحظه‌شناس بودند، حضور همه اقشار به ویژه نوجوانان و جوانان و نیروهای بسیجی و انقلابی و بازاریان در این راهپیمایی به یاد ماندنی است.

 

روزی که مردم میدان‌دار اصلی بودند

 وی ادامه داد: نکته مهم در این راهپیمایی این بود که مردم بدون هماهنگی مسوولان و خودجوش وارد میدان شدند، در واقع مسوولان پشت سر مردم حرکت می‌کردند.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی لرستان گفت: دشمن شناسی مردم و هدف گیری شعارها در این راهپیمایی نمود داشت، مردم علیه کسانی شعار دادند که نفاق را فریاد زده بودند و این نشان دهنده بصیرت و دشمن شناسی مردم لرستان بود.

حجت الاسلام و المسلمین حیات الغیب خاطرنشان کرد: با حضور پررنگ مردم در هشت دی ماه احساسم این بود که نظام تولد دیگری پیدا کرده، البته احساس غرور هم می‌کردم، در هشتم دی ماه و البته ٩ دی ماه حزب الله غالب و عرصه بر دشمنان تنگ شد.

انتهای پیام/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا