بین الملل

روایت خبرگزاری دولت از جزئیات پیام‌های مکرر آمریکا به ایران

روایت خبرگزاری دولت از جزئیات پیام‌های مکرر آمریکا به ایران

ساعاتی قبل جوبایدن رئیس جمهور آمریکا با اشاره به پیام‌های این کشور خطاب به ایران اعلام کرد در صورت ادامه تحرکات علیه آمریکایی‌ها در منطقه، این کشور واکنش نشان خواهد داد.

وی گفت: «هشدار من برای آیت الله است. اگر به تحرک علیه نیروهای ما ادامه بدهند واکنش نشان می دهیم.»

با افزایش گمانه‌زنی‌ها در خصوص پیام آمریکا به مقامات عالی نظام، جمشیدی معاون سیاسی دفتر رییس جمهور خبر داد پیام‌های آمریکا خطاب به رهبرمعظم انقلاب نبوده و حتی به تقاضا و برخی درخواست‌ها از ایران محدود بوده است.

جمشیدی اعلام کرد: پیام های ارسالی آمریکا نه خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی بود و نه چیزی جز درخواست و تقاضا از ایران. اگر بایدن فکر میکند که به ایران هشدار داده بهتر است از تیمش بخواهد متن نهایی پیام ها را به وی نشان دهند.
 

ماجرا از کجا آغاز شد؟

در همین خصوص ایرنا به سراغ یک منبع آگاه رفته است تا جزئیاتی از پیام‌های اخیر آمریکا به ایران را جویا شود.

این منبع آگاه با اشاره به عملیات راهبردی طوفان الاقصی و فروپاشی سیستم سیاسی و امنیتی اسرائیل گفت: پس از این شکست راهبردی، آمریکا فرماندهی سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی در جنگ علیه فلسطینی‌ها را بدست گرفت تا این رژیم را از باتلاقی که در آن گرفتار شده نجات دهد.

وی بیان کرد: با سرعت گرفتن جنایات آمریکا و اسرائیل علیه مردم غزه و گسترش واکنش‌ها مقامات آمریکایی از طریق رایزنی با کشورهای گوناگون تلاش کردند تا اقدامات انجام شده را به عنوان حق مشروع رژیم صهیونیستی معرفی کنند و از واکنش‌های نظامی احتمالی در منطقه جلوگیری کنند.
 

پیام‌های آمریکا؛ هشدار یا خواهش؟

این منبع آگاه با اشاره به رایزنی‌های منطقه‌ای ایران و آمریکا و سفرهای امیرعبداللهیان و بلینکن به کشورهای گوناگون منطقه در هفته ابتدایی جنگ تصریح کرد: آمریکا اولین پیام‌های خود را در روزهای ابتدایی جنگ به ایران و مقاومت ارسال کرد و همچنان با وجود گذشت دو هفته از آن این پیام‌رسانی‌ها ادامه دارد.
 

جزئیات و محتواهای پیام‌ها چه بود؟

وی خبر داد: تاکنون بیش از دو پیام از سوی آمریکا به ایران و ده‌ها پیام از سوی آمریکا و برخی کشورهای غربی به مقاومت منطقه به خصوص حزب‌الله لبنان رسیده است. این پیام‌های شامل دو محور اصلی بوده است؛ اول اینکه آمریکا در این پیام‌ها ادعا می‌کند به دنبال گسترش جنگ در منطقه نیست و دوم آنکه واشنگتن از ایران و گروه‌های مقاومت در منطقه خواسته است از خود خویشتن‌داری نشان دهند.
 

پاسخ ایران به درخواست آمریکا

وی در خصوص موضع علنی ایران به این پیام‌ها گفت: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است آمریکا نمیتواند با یک دست تجهیزات نظامی به رژیم اسرائیل ارسال کرده و فرمان مدیریت جنگ را برعهده بگیرد و با دست دیگر پیام‌ سیاسی صادر کند و از مخالفت خود با گسترش جنگ سخن بگوید.

این منبع آگاه افزود: ایران همچنین صراحتا گفته است که گروه‌های مقاومت در منطقه به طور مستقل عمل می‌کنند و در قبال تصمیمات خود تابع دستور تهران نیستند؛ کمااینکه طوفان الاقصی بدون پشتیبانی ایران و به صورت درون‌زا توسط نیروهای مقاومت فلسطینی طراحی و پیاده شده است. بنابراین ایران در مقام امر و نهی گروه‌های مقاومت منطقه نیست.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران هشدار داده است که تصاعد بحران و استمرار جنایات رژیم صهیونیستی منجر به عصبانیت ملت‌های منطقه و باز شدن جبهه‌های جدید علیه رژیم صهیونیستی و حتی آمریکا خواهد شد. اتفاقات روزهای اخیر از عراق تا سوریه، لبنان و یمن همین مساله را نشان می‌دهد.

این منبع آگاه در پایان اظهار کرد: با ادامه جنگ و محاصره مردم غزه، نشانه‌هایی از باز شدن جبهه‌های جدید در منطقه دیده میشود. اگر ادعای آمریکایی‌ها در این خصوص که نمیخواهند جنگ گسترده شود واقعیت دارد باید کشتار مردم غزه را متوقف کنند و از بازی با احساسات و خط قرمزهای گروه‌های مقاومت در منطقه دست بکشند.

۳۱۱۳۱۱

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا