قزوین

روایت سخنگو و دبیر از ۱۰۰ روز نخست شورای ششم/ از پروژه‌های ناتمام تا شفافیت و شهر هوشمند

به‌گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از قزوین، ششمین دورۀ شورای اسلامی شهر چهاردهم مردادماه و پس از انجام مراسم تحلیف در مقر فرمانداری قزوین کار خود را آغاز کرد. این اولین بار بود که مراسم تحلیف شورای شهر در جایی غیر از صحن علنی آن انجام می‌شد و یک استثناء به شمار می‌رفت. اتفاقی که می‌توان آن را نشانه‌ای بر تحولات بنیادین آتی در شهر دانست.

انتخابات ششمین دورۀ شورای شهر قزوین، ۲۸ خردادماه سال جاری و همزمان با سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. در حالی که اصلاحطلبان با معرفی یک لیست ضعیف، نتوانستند اتحادی قوی را در میان بیش از ۳۰۰ کاندیدای انتخابات شکل دهند و حتی برخی از گزینه‌های مطرح اصلاحطلب بیرون همین لیست ماندند و یا مانند سیده‌منیره قوامی عضو اصلاح‌طلب شورای پنجم ترجیح دادند مستقل در آزمون رأی‌گیری شرکت کنند، اما رقابت در میان دو جریان عمدهٔ اصولگرا گرم و جدی بود.

از میان چهره‌های شاخص هم تنها چند نفر انگشت شمار، به دلایل قانونی و مبتنی بر استعلام مراجع پنج‌گانه اجازهٔ شرکت در انتخابات را پیدا نکردند.

همان‌طور که پیش‌بینی هم می‌شد رقابت اصلی میان دو جریان اصولگرا شکل گرفت و به دلیل کارنامهٔ ضعیف شهرداری اصلاحطلبان، هیچ نامزد اصلاح‌طلبی در این دوره مورد اقبال مردم نبود. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و ائتلاف پیروان ولایت با قدرت در انتخابات به رقابت پرداختند و در نهایت هم کرسی‌های پارلمان شهری قزوین میان این دو ائتلاف تقسیم شد. فرج‌الله فصیحی رامندی، قاسم اللهیاری، مهری‌السادات تقوی و علی فرمانی از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، محسن حق شناس، حسین صلح‌جوی منفرد، مهدی مهدیخانی و فاطمه اشدری هم از ائتلاف پیروان ولایت به پارلمان شهری راه پیدا کردند و یک کرسی هم به نامزد مستقل انتخابات ولی چگینی رسید.

اینجا فراکسیون خاصی نداریم

برخلاف تصورات اولیه مبنی بر دوپاره شدن شورا، این اتفاق رخ نداد و منتخبان از همان روزهای نخست با همگرایی گرد هم جمع شدند و تلاش کردند تا با تفاهم و وفاق امور را به پیش ببرند. نخستین امر پیش رو انتخاب شهردار و یا سرپرست شهرداری بود. این موضوع در دوران پیش از افتتاح رسمی شورا، با وفاق اعضا به نتیجه رسید و در روز نخست به سادگی علاوه بر هیئت رئیسه، سرپرست شهرداری هم انتخاب شد.

از همان زمان در محافل سیاسی از تشکیل فراکسیون‌هایی با ترکیب‌های مختلف یاد می‌شد. اما هرگز هیچکدام روی علنی به خود نگرفت. لذا بعد از گذشت یکصد روز از آغاز دور ششم شورای شهر نمی‌توان گفت فراکسیون خاصی در شورا شکل گرفته باشد.

جریان اصولگرایی و نیروهای ارزشی در قزوین پس از روی کار آمدن شورای ششم منتظر اتفاق تحولی خاصی بودند. تحولاتی که اینگونه دسته بندی می‌شدند: تحول در مدیریت شهری، جلوگیری از تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌ها، قطع رانت‌ها و ویژه‌خواری‌ها، تعیین تکلیف بدهی کلان بانکی شهرداری، تحول در رویکرد ارتباط با مردم و مردمی شدن شورا و شهرداری، تعیین تکلیف پروژه‌های ناتمام، تحول فرهنگی در مدیریت شهری و تغییر تمام مدیرانی که با توصیه شیوخ ویلاهای سیاسی پست گرفته بودند.

شورا و شهرداری را آسیب‌شناسی کردیم

مهدی مهدیخانی عضو شورای اسلامی شهر قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران می‌گوید: آنچه در این صد روزه در شورای ششم انجام شده این است که ما در ابتدا یک آسیب شناسی جدی و دقیق از بدنه شهرداری انجام دادیم و چند آسیب عمده را شناسایی کردیم، لذا در این صد روز سعی کردیم اقداماتمان را در این راستا و حل این آسیب‌ها انجام دهیم.

دبیر شورای شهر قزوین عنوان می‌کند: اولین چیزی با آن روبرو بودیم بدنهٔ فربه شهرداری بود. شهرداری حجم پرسنل بسیار زیادی را در سال‌های گذشته اخذ کرده بود و در نتیجه مشکلات عدیده از جمله از دست رفتن روحیهٔ پرسنل و همچنین فشار بار مالی در شهرداری ایجاد شده بود. اولین مصوبهٔ شورا برای حل چالش‌ها، در نخستین روزهای کار، بحث جلوگیری از جذب نیرو بود. ما به نظرمان رسید که فرایند جذب نیرو را متوقف کنیم تا بتوانیم سامانی به حوزهٔ نیروی انسانی بدهیم.

مهدیخانی اظهار می‌کند: ما در این دوره سعی کردیم تشکیلات اداری شهرداری را یک بار دیگر ارزیابی کنیم و از بین افرادی که نخبگانی‌تر هستند مدیرانی را انتخاب کنیم تا بتوانند براساس اولویت‌هایی که تعیین شده حرکت کنند و کار را پیش ببرند. در همین زمینه شورای شهر قزوین برای راه‌اندازی مرکز تحقیقات و پژوهش‌های شورای اسلامی هم اقدام کرده و افراد متخصصی را از بدنه شهرداری انتخاب کرد و به زودی هم فراخوانش را منتشر می‌کنیم تا از بیرون مجموعه هم افرادی که می‌توانند در این زمینه کمک کنند به ما اضافه شوند.

۲۳ جلسه و ۷۹ مصوبه در ۱۰۰ روز

قاسم اللهیاری سخنگوی شورای اسلامی شهر قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران پیرامون فعالیت شورای شهر در ۱۰۰ روز نخست فعالیتش عنوان می‌کند: در صد روز نخست شورای اسلامی شهر قزوین در دورۀ ششم ۲۳ جلسۀ رسمی در صحن برگزار شده و ۷۹ مصوبه هم به تصویب رسیده است؛ البته این غیر از جلسات رسمی است که برای فرایند انتخاب شهردار، استماع برنامه‌ها و غیره برگزار شد.

وی ادامه می‌دهد: جلسات کمیسیون‌های تخصصی شورا هم با نظم و استمرار خودش به پیش می‌رود و در صد روز نخست ۱۳ جلسهٔ کمیسیون فرهنگی ورزشی، ۱۲ جلسه در کمیسیون عمران، ترافیک و امور زیربنایی، ۱۲ جلسه در کمیسیون املاک، شهرسازی و حقوقی، ۱۱ جلسه در کمیسیون مالی و ۸ جلسه در کمیسیون خدمات شهری برگزار شده است. البته باید توجه کنیم که عمدهٔ جلسات کمیسیون خدمات شهری شامل بازدید و بررسی‌های میدانی است و مسائل باید در میدان مورد بررسی قرار بگیرند و دوستان بیشتر به این طریق عمل می‌کنند.

مطالبهٔ نخبگان از شورا: در این ۱۰۰ روز چه کردید؟

واقعیت این است که امروز بدنهٔ نخبگانی و جوان‌های پرشوری که پشتوانه دوستان و بزرگان خود بودند تا شورای اصولگرای ششم شکل و سامان بگیرد، امروز از ۸ عضو شورا می‌پرسند چه اتفاقی رخ داد؟ چه کردید؟

شاید امروز خود اعضای شورای شهر هم منتقد فرایند کلی شورا در ۱۰۰ روز گذشته هم باشند. در واقع فرد به فرد ۹ عضو شورا به تنهایی دیدگاه‌های متعالی و جذابی برای شهر دارند، اما مجموعه آن‌ها در صحن هنوز نتوانسته‌اند هم‌آهنگی، تناسب و هم‌وزنی میان تجربه قوی(۴عضو شورا) خلاقیت، شور و انگیزه(۵عضو شورا) و تخصص(هر یک از اعضای شورا) برقرار کنند و همین باعث می‌شود سرعت تحولات تند و سریع نباشد.

مهدیخانی پیرامون حوزهٔ عمرانی و پروژه‌های شهرداری قزوین اظهار می‌کند: اولویت ما ساماندهی به چهار پروژهٔ تعطیل و نیمه تعطیل شهرداری است. پروژه حکم آباد، ستاره پونک، الهیه و ساختمان شهرداری. به نظر می‌رسد اعتبار ریالی تکمیل این پروژه‌ها رقم ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان است که تقریباً معادل بودجه چهارسال شهرداری است. ما تمام همت خودمان را خواهیم کرد که در این چهارسال هر ۴ پروژه را به نتیجه برسانیم. با سرمایه‌گذارانی هم صحبت شده برای ورود به این عرصه. قابل توجه اینکه بودجه کنونی شهردار ۱ هزار و ۲۷۳ میلیارد تومان است و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصدش بیشتر محقق نمی‌شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قزوین می‌گوید: در کمیسیون ماده ۱۰۰ بیش از ۷۰۰ پرونده به‌صورت راکد وجود داشت. کاری که انجام دادیم در جلسات فشرده پنج کمیتهٔ منتخب تعیین شدند و تقریباً هر روز به پرونده‌های ماده ۱۰۰ داریم رسیدگی می‌کنیم که توقع‌مان این است در ۲ ماه آینده تعیین تکلیف شوند.

دبیر شورای شهر قزوین در بحث تعیین تکلیف املاک شهرداری نیز می‌گوید: ما سعی کردیم با ایجاد یک بانک داده این املاک را شناسایی کنیم و پس از آن در یک جلسه آن را تعیین تکلیف کنیم.

مهدیخانی به پروژه‌های نیمه تمام شهرداری نیز اشاره کرده و می‌گوید: برخی از پروژه‌های بازسازی و نوسازی شهرداری قزوین بلاتکلیف باقی مانده بودند. از جمله طرح توسعهٔ دولتخانهٔ صفویه و پروژهٔ میدان آزادی. شورای شهر در زمانی که کارش را شروع کرد این طرح مصوبهٔ شورای پنجم را داشته اما در این حوزه کار زیادی انجام نشده بود. اتفاقاً زمانی که ما کار را شروع کردیم سازمان نوسازی و بهسازی از طرح‌های قبل استفاده می‌کرد. لذا در این مدت در این حوزه ورود کردیم، هم نقشه‌ها را داریم مورد ارزیابی ور بازنگری قرار می‌دهیم هم روند توسعه این پروژه‌ها را داریم خوب ارزیابی می‌کنیم.

دبیر شورای شهر قزوین اظهار می‌کند: بحث گزارش تفریغ بودجه در سال‌های ۹۹-۹۸-۹۷ را داریم با دقت رصد می‌کنیم. گاهاً مشکلاتی که در این بازهٔ زمانی داشته را داریم ارزیابی می‌کنیم و به سازمان‌های متولی و شهرداری‌های مناطق و شرکت های‌مان موضوعات مربوطه را تذکر می‌دهیم.

مهدیخانی پیرامون بدهی‌های شهرداری هم می‌گوید: مجموعهٔ مدیریت شهری جلساتی با مدیرعامل و هیئت مدیرهٔ بانک شهر برگزار کردند. می‌توانم بگویم که ما در حال تعیین تکلیف برای بحث پرداخت بدهی‌های شهرداری هستیم و وضعیت جوری شده که هم اکنون امکان دریافت وام برای اجرای پروژه‌های عمرانی هم در دستور کار قرار داده شده. و دید ما این است که ما با داشتن این منابع می‌توانیم پروژه‌های درآمدزایی ایجاد کنیم که مردم در تسهیلات و رفاه باشند و هم یک قسمتی بتوانند بازگشت سرمایه داشته باشند.

حال و هوای فرهنگی شهر تغییر می‌کند

قاسم اللهیاری سخنگوی شورای شهر می‌گوید: همهٔ دغدغه‌مندان قطعاً اولین اولویت شان این است که کار مردم انجام شود و در مسیر انجام شدن کار مردم هر طیف و گروهی پیشنهادهایی داشتند. در کنار این اولویت، بسیار مهم است که مدیران متخصص، متعهد و باورمند به آرمان‌های انقلاب اسلامی به کمک مدیریت شهری بیایند و بتوانند مشکل مردم را حل کنند. لذا نگاه شهردار محترم هم همین است و به همین سمت حرکت می‌کنیم.

اللهیاری تصریح می‌کند: یکی از ویژگی‌های شورای ششم این است که بیشتر اعضایش در حوزهٔ فرهنگی صاحب نظر هستند. در واقع ما داریم در حوزهٔ فرهنگی سیاست‌گذاری می‌کنیم تا محور کار فرهنگی‌مان مشخص شود.  لذا اکنون با افراد صاحب اندیشه در حوزه‌های فرهنگی که دغدغه‌‌ٔ انقلاب و نظام را داشته باشند، منویات امامین انقلاب و نظام اسلامی، کار عمیق و راهبردی را بشناسند صحبت می‌کنیم. ما اکنون در حال استخراج نظام مسائل فرهنگی شهر هستیم تا محور کار فرهنگی مدیریت شهری را مشخص کنیم.

وی ادامه می‌دهد: پیشتر بدون محور و منظومهٔ مشخص، طرح به سازمان فرهنگی ورزشی ارائه می‌شد و اگر بودجه و پول بود اجرا می‌کردیم. اما الآن می‌گویم ابتدا باید سیاستگذاری کنیم. ممکن است بخشی از روش این باشد که ما از افرادی حمایت کنیم که در این مسیرِ سیاستگذاری شده حرکت و کار فرهنگی می‌کنند. مثلاً موضوع جمعیت و خانواده، موضوع مهدویت و… . مسئولیت سیاستگذاری و تعیین این محور و نظام مسائل فرهنگی، شورای شهر است.

انتخاب شهردار و فرایندی برای بار نخست در منظر عموم بود

انتخاب شهردار برای اولین بار در قزوین، در روالی مشخص و در مرآ و منظر افکار عمومی صورت گرفت. کارنامهٔ ده ها مدیر در این فرایند مورد بررسی قرار گرفت و چندین نفر هم جهت ارائه برنامه به صحن شورا دعوت شدند. در نهایت چهار گزینه نهایی معرفی شدند و در آخر هم در صحن علنی شورا برای انتخاب شهردار از میان این چهار گزینه رأی گیری شد تا مهدی صباغی در فرایندی کاملا روشن سکان شهرداری قزوین را به دست بگیرد.

قاسم اللهیاری در این باره عنوان می‌کند: گاهی ما برای انتخاب شهردار در یک روز سه جلسه برگزار می‌کردیم و گاه جلسات ما صبح شروع شده و تا شب به طول می‌انجامید. البته مهم‌ترین وظیفهٔ شوراها همان انتخاب شهردار است. این برای اولین بار بود که در این حجم از گزینه‌ها با این تعداد از جلسات و در فرایندی مشخص و شفاف مسیر انتخاب شهردار طی می‌شد و کار به انجام رسید.

جلسات صحن را زنده تماشا کنید/ شفافیت و شورای شیشه‌ای

با پیشتازی یکی از اعضای شورا جلسات کمیسیون عمران به‌صورت زنده از پرتال شهرداری و شبکهٔ اجتماعی آن پخش شده و سپس در گام بعدی با موافقت اعضای شورای شهر پرتال شهرداری به‌عنوان بستری ساده اقدام به پخش زندهٔ جلسات شورای شهر کرد. شفاف شدن و پخش زندهٔ جلسات شورای شهر از اقدامات قابل تقدیر شورا به سمت ایجاد یک شورای شفاف بود.

قاسم اللهیاری پیرامون شفافیت در شورای ششم عنوان می‌کند: یکی از بهترین کارهایی که در شورای ششم صورت گرفته بحث شفافیت است. اولین بار است که جلسات صحن شورا به صورت زنده و از دو بستر برای همه شهروندان پخش می‌شود. این نشان می‌دهد که تمایل عمومی اعضای شورا این است که مردم در تمامی امور در جریان قرار بگیرند؛ و بدانند که نمایندگان آن‌ها در شورا چگونه عمل می‌کنند.

سخنگوی شورای شهر می‌گوید پخش زندهٔ جلسات شورا مخالفینی هم داشته است. او ادامه می‌دهد: این موضوع مخالفینی هم داشت، البته نه مخالفینی که با اساس ماجرای لایو و شفافیت مشکل داشته باشند، بلکه نکاتی داشتند مثلاً اینکه ممکن است با طرح مسائل مربوط به ملک شخصی یک فرد در لوایح و نامه‌های واصله در صحن شورا و پخش زنده آن، ضررهایی متوجه افراد و بخش خصوصی شود. لذا ما یک ماه پخش زنده جلسات صحن به‌صورت آزمایشی را تصویب کردیم و بررسی خواهیم کرد. وقتی در نتیجه به این رسیدیم که در پخش زنده، آسیب‌های آن کمتر باشد، ادامه خواهد یافت.

اللهیاری عنوان می‌کند: ما نگاهمان این است که جلسات شورا علنی باشد و پس از فرایند انتخاب شهردار، به جز یکی دو جلسه، تمام جلسات علنی برگزار شده است.

مهدیخانی با اشاره به اینکه هوشمندسازی شهر و استفاده از فناوری‌های نوین کمک شایانی به شفافیت عملکردها نیز می‌کند، می‌گوید: کار مهمی که در این صد روز پیگیری شد، بحث هوشمندسازی فعالیت‌های شهرداری و شهر بود. ما راه اندازی اپ «قزوین من» را به کمک شهرداری در دستور کار قرار دادیم. سازمان فناوری اطلاعات شهرداری مکلف شده این سامانه را راه اندازی کند و در این زمینه یک برنامه چهارساله را مدنظر دارد.

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، شورای اسلامی شهر قزوین در ششمین دورهٔ خود با چالش‌ها و مسائل مختلف شهری روبرو است که از ادوار گذشته برایش به ارث مانده است. انگیزه، روش اقدام و روزهای پرکار شورای شهر نشان می‌دهد که روزهای پیر امیدی در انتظار شهروندان است. گرچه برخی منتقدان به‌جا و درست نسبت به سرعت کم تغییرات و تحولات رویدادهای شهر گلایه می‌کنند، اما بررسی کارنامه صد روزه شورای اسلامی شهر نشان می‌دهد شورای اصولگرا امروز در مسیر مطلوبی در حال حرکت است و به‌زودی باید شاهد تغییرات محسوس در مدیریت شهری قزوین باشیم.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا