لرستان

روایت قدرت‌نمایی بانوی لرستانی با وزنه‌های آهنی/ سیده الهام حسینی: نگاه‌ها به ورزش بانوان تغییر کرده است

خبرگزاری برگزیده های ایران لرستان- نسرین صفر بیرانوند، حسینی که ۳۲ سال سن دارد و اهل دورود است از سال ۹۶ به وزنه‌برداری روی آورد و توانست سال ۹۸ و در مسابقات نعیم سلیمان اوغلو مدال برنز را کسب کند.

وی که دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی است، می‌گوید: فعالیت در  وزنه‌برداری صبر و تحمل را به او آموخته است و همین صبر و شکیبایی در زندگی شخصی او تأثیر گذار بوده است.

او معتقد است: با توجه به قدرت بدنی ورزشکاران لرستانی در صورت فراهم بودن زیرساخت‌ها و داشتن انگیزه وزنه برداران ما در رده‌های سنی مختلف می‌توانند حرف برای گفتن داشته باشند.

با این قهرمان ورزشی که هم اکنون در اردوی تیم ملی به سر می‌برد و خود را برای مسابقات جهانی وزنه‌برداری آماده می‌کند گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم.

 

شما در رشته‌های مختلفی فعالیت داشتید،چگونه به وزنه‌برداری روی آوردید؟

بله، من در رشته‌های ورزشی مختلفی از جمله هندبال،دو و میدانی و فوتبال فعالیت داشته‌ام،اما سال ۹۶ زمانی که متوجه شدم وزنه‌برداری بانوان در کشور شروع شده به دلیل قدرت بدنی بالا که در فعالیت‌های ورزشی من مشهود بود و علاقه‌ی که به وزنه‌برداری داشتم با وجود مخالفت دیگران به این رشته روی آوردم.

وزنه برداری بانوان یک رشته نوپا در کشور است،  البته بسیاری از کشورها پانزده تا بیست سال سابقه دارند، در این میان شرق آسیا قدرتمندترین وزنه‌‌برداران را دارد و همین کار ما را در آسیا سخت کرده است.

 اگر بتوانیم در آسیا سکوها را از آن خود کنیم ‌می‌توانیم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

موفقیت‌هایی نیز در این زمینه کسب کردبد؟

سال ۹۸ در مسابقات گزینشی المپیک یعنی مسابقات بین‌المللی نعیم سلیمان اوغلو شرکت کردم و توانستم در رده بزرگسالان مدال برنز را کسب کنم.

با شیوع کرونا مسابقات در سال ۹۹به تعویق افتاد اما فروردین امسال در مسابقات آسیایی در یک قدمی مدال بودم که با اختلاف یک کیلو در دو ضرب مقام چهارم و در مجموع مقام پنجم را کسب کردم.

البته در این مسابقات توانستم وزنه ۱۲۲ کیلو را بزنم که رکورد خوبی بود.

به علل موفقیت خود در وزنه‌برداری اشاره می‌کنید؟

هیچگاه ناامید نمی‌شوم، همیشه در حال تمرین هستم و از طرفی صبور بوده و در مقابل سختی‌ها خسته نمی‌شوم.

وزنه برداری صبر زیاد می‌خواهد، چون نتایج دیر تحقق پیدا می‌کند، ماه‌ها طول می‌کشد تا یک کیلو بالا و افزایش رکورد داشته باشید.
من حتی ظرف این سه سال حتی یک مسافرت هم نرفته‌ام، دچار آسیب شده‌ام اما عقب نکشیدم.

 

کمتر از یک هفته دیگر عازم مسابقات جهانی وزنه برداری هستید، مدالی کسب می‌کنید؟

همانطور که گفتم وزنه‌برداری بانوان در کشور نوپا است، همه وزنه‌برداران تلاش کردیم تا به سطح یک دنیا نزدیک شویم،نمی‌توانم قول بدهم طلا می‌گیرم اما تمام تلاشم را می‌کنم که حداقل افزایش رکورد خوبی را ثبت کنم.

از مردم می‌خواهم برای همه ورزشکاران دعا کنند چون ما کم نگذاشتیم و تلاش کرده‌ایم تا نتیجه‌ی که در شأن مردم و رشته وزنه‌برداری است کسب کنیم اما برای تحقق آن نیازمند زمان هستیم.

جایگاه وزنه‌برداری بانوان در استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اکنون وزنه‌برداری در رده نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در چند شهرستان انجام می‌شود که خوب هم کار می‌کنند.

اگر شرایط فراهم باشد وزنه‌برداران لرستانی می‌توانند جلوتر از دیگر استان‌ها حرکت کنند و حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

با وجود اینکه قدرت بدنی ورزشکاران لرستانی خوب است اما وزنه‌برداری تمرین زیاد می‌خواهد، از طرفی  بانوان باید حمایت شوند و با انگیزه تمرین کنند.

به نظر من زحمات رییس هیات وزنه‌برداری استان  قابل تقدیر است،  خوب حمایت کردند و در بحث بانوان ورود جدی داشتند.

بدون شک کم و کاستی در همه جا وجود دارد اما از آنچه توانسته‌اند انجام بدهند دریغ نکرده‌اند.

وقتی وزنه‌برداری را انتخاب کردید عکس‌العمل جامعه چگونه بود؟

اوایل خیلی‌ها نگران بودند، خانواده نگران از اینکه وزنه برداری آسیب جدی به من وارد نکند، خیلی‌ها هم اصلا باور نداشتند که بانوان بتوانند در وزنه‌برداری موفق باشند.

اما پس از مدتی و پس از آنکه من مدال برنز را کسب کردم نگاهشان عوض شد و حتی تشویق و حمایت هم می‌کنند.

درست است در وزنه‌برداری امکان آسیب وجود دارد، چون ورزش حرفه‌ای کلا آسیب دارد اما واقعیت این است که آسیب وزنه‌برداری کمتر از دیگر ورزش‌های حرفه‌ی است.

نکته مهم در وزنه‌برداری رعایت کردن اصول تمرین و تکنیک درست است زیرا جلوی آسیب‌ها را می‌گیرد.

در دنیا وزنه‌برداری متناسب با فیزیولوژی خاص بدن است یعنی انتظاری که از من دارند انتظاری نیست که از حسین رضا زاده دارند.

برخلاف تصور تمرین تنها بیست درصد در موفقیت و آمادگی وزنه‌برداران نقش دارد، هشتاد درصد دیگر به ریکاوری، تغذیه و استراحت بستگی دارد، در واقع همه این موارد کنار هم می‌توانند منجر به موفقیت ورزشکار شوند.

 

چشم انداز شما در وزنه‌برداری چیست؟
افزایش رکورد در مسابقات جهانی و کسب مدال در المپیک ۲۰۲۴ مهمترین هدف و اولویتی است  که من به آن فکر می‌کنم.اما برای تحقق این موضوع باید صبر کنم، زیرا معتقدم با صبوری می‌توان در وزنه‌برداری به نتیجه مطلوب رسید.

اکنون نیز در اردوی تیم ملی هستم و آمادگی کامل دارم، اردوها هم خیلی خوب برگزار می‌شود و من هم مرتب تمرین می‌کنم، مربیان هم از همه توان خود برای آماده سازی ما استفاده می‌کنند.

از خاطرات تلخ و شیرین وزنه‌برداری برای ما بگویید.

سال گذشته سه ماه مانده به مسابقات آسیایی که در آمادگی کامل به سر می‌بردم از ناحیه زانو دچار آسیب شدم که خیلی اتفاق ناگواری بود زیرا زمان زیادی به برگزاری مسابقات آسیایی نمانده بود.

اما خیلی سریع به حالت عادی برگشتم و خودم را به مسابقات رساندم و توانستم بیشتر از رکورد ثبت شده در اردو را کسب کنم یعنی وزنه ۱۲۲کیلویی را بلند کردم، در اردو ۱۱۸ کیلو را ثبت کرده بودم.

زمانی که پشت وزنه قرار گرفتم خودم را به خدا سپردم زیرا وزنه‌ی را بلند می‌کردم که تاکنون نزده بودم.زمانی که وزنه روی سینه‌ام نشست و بلند شدم باور نمی‌کردم اما همه توانم را گذاشتم و قیچی کردم.

لحظه شیرین و باور نکردنی بود، خیلی‌ها علت این‌همه خوشحالی مرا هنگام افزایش رکورد درک نمی‌کنند، اما وزنه‌برداران متوجه می‌شوند که برداشتن وزنه‌‌ی که تاکنون آن را برنداشته‌ی چقدر می‌تواند آدم را خوشحال کند.

 

 وزنه‌برداری روی زندگی شخصی شما چه تاثیری داشته است؟

واقعیت این است که وزنه‌برداری انسان را صبور و محکم می‌‌کند، سختی‌هایی که در طول فعالیت تحمل می‌کنی از تو آدمی می‌سازد که تمام تلاشت را برای لذت بردن از زندگیت بکار بگیرید من خودم این را تجربه کرده‌ام.

نکته دیگر آرامشی است که با فعالیت در وزنه‌برداری  به دست می‌آوری چون وزنه‌برداری تمرکز می‌خواهد به همین دلیل تمام تلاشت را بکار می‌گیری تا آرامشت بهم نریزد.

وزنه‌برداری کاملترین علم تمرین و حرکاتی است زیرا از تمام بدنت استفاده می‌کنی،در تمام عمرم بهترین و قوی‌ترین بدن را در وزنه‌برداری دیدم.

بانوان باید ورزش کنند، چون بدن آنها شکننده‌تر از آقایان است و  خیلی زود مشکلات مفصلی پیدا می‌کنند. توصیه من به بانوان این است اگر ورزش قهرمانی را دنبال نمی‌کنند،اما ورزش همگانی را مد نظر قرار دهند زیرا ورزش برای زندگی سالم نیاز است.

برای توسعه ورزش همگانی نیازمند فرهنگ‌سازی و فراهم کردن بستر مناسب هستیم که امیدواریم مورد توجه متولیان ورزش استان قرار بگیرد.

در پایان اگر از مسوولان انتظاری دارید.

مسوولان تا الان حمایت کرده‌اند اما انتظار من این است که نگاه ویژه‌ی داشته باشند زیرا وزنه‌برداران از مکمل‌های تغذیه‌ای استفاده می‌کنند که هزینه زیادی نیاز دارد.

امیدوارم مسوولان از همه ابعاد حمایت‌های بیشتری داشته باشند‌، تا ما هم بتوانیم با کسب موفقیت کشور و استان‌مان را سرافراز و پرچم سه رنگ کشورمان را در میادین بین‌المللی بالا ببریم.

انتهای پیام/ع


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا