سمنان

روایت مردمی که با دوری از جبهه‌ها، در تعداد شهدا برترند/ تدوین دایرهالمعارف دفاع مقدس استان سمنان

به گزارش برگزیده های ایران از سمنان، محمدحسن سلامی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان ظهر امروز در دیدار با سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان، با بیان اینکه نقش مردم استان سمنان در دوران دفاع مقدس مورد تمجید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته، اظهار کرد: سهم مردم این استان در دوران دفاع مقدس بسیار برجسته بود.

او بیان کرد: مردم استان به نسبت جمعیت هم‌طراز استان‌های بزرگ کشور در دوران دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند و در تمام صحنه‌ها حضور داشتند و مجاهدت این مردم بزرگ همچنان ادامه دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان با بیان اینکه استان سمنان از نظر تعداد شهدا و شاخص‌های ایثارگری جزو رتبه‌های اول کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: امروز نیز در تلاش هستیم تا با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها در موضوع نشر و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس در رتبه نخست کشوری باشیم.

جمع‌آوری آثار و اسناد رزمندگان جنگ تحمیلی

سلامی با بیان اینکه دایرهالمعارف دفاع مقدس استان سمنان در حال تدوین و تنظیم است، افزود: جمع‌آوری آثار و اسناد رزمندگان جنگ تحمیلی به جهت ثبت در بانک اطلاعاتی و تدوین دایره‌المعارف استانی دفاع مقدس به‌منظور نشر و ترویج ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس برای نسل‌های بعدی جامعه در حال انجام است.

او بیان کرد: انتظار داریم همکاری ایثارگران در خصوص جمع‌آوری آثار و اسناد و تنظیم دایره‌المعارف دفاع مقدس مورد عنایت سازمان‌ها و دستگاه‌ها قرار گیرد.

برگزاری جشنواره صبر و مقاومت

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان در خصوص برگزاری جشنواره صبر و مقاومت افزود: جشنواره اسوه‌های صبر و مقاومت به‌منظور قدردانی از همسران و مادران شهدا هم‌زمان با میلاد بانوی حماسه تاریخ اسلام، حضرت فاطمه زهرا (س) در سمنان برگزار می‌شود و امسال نیز بنا داریم هم‌زمان در شهرستان سمنان در سراسر استان این جشنواره را برگزار کنیم.

سلامی ادامه داد: درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس فرصت مناسبی برای اشاعه مجاهدت‌های ایثارگران دوران دفاع مقدس بین نسل جوان و دانشجویان است.

او گفت: امروز ۹۰ درصد دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی استان سمنان در حال تدریس این درس هستند و همچنین برای مدیران و کارمندان دولت با هدف ارتقای سطح آگاهی و اطلاعات مدیران و کارمندان نسبت به علل، اهداف و شرایط دفاع مقدس این دوره به‌صورت مجازی و حضوری در حال ارائه بوده که در سال ۹۸ استان سمنان رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.

تجلیل از ۳۰ هزار رزمنده دفاع مقدس و مدافعان حرم

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: یکی از اقدامات ارزشمند در حوزه ارزش‌های دفاع مقدس، تجلیل از ۳۰ هزار رزمنده دفاع مقدس و مدافعان حرم در طول سال می‌باشد که در سطوح مختلف تعریف شده است و همه دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح استان باید در تحقق این اقدام ارزشمند تلاش کنند.

سلامی تأکید کرد: از دیگر اقدامات ارزشمند، جمع‌آوری آثار دوران دفاع مقدس است؛ اگرچه تاکنون ۲۰۰ هزار برگ اسناد مکتوب جمع‌آوری شده و ۳۰ هزار ساعت مصاحبه تاریخ شفاهی پیشکسوتان دریافت و پنج عنوان کتاب اسنادی چاپ شده است.

او ادامه داد: در نظر داریم این طرح را همچنان با قوت و به‌صورت اقدام جهادی و نهضتی با همکاری همه دستگاه‌ها پیگیری کنیم.

فعالیت‌های دفاع مقدس بر اساس تقویم بلندمدت تنظیم شود

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان هم در این دیدار گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، دفاع مقدس گنجینه تمام‌نشدنی است و ما می‌توانیم از این گنجینه در حوزه‌های مختلف و در ابعاد مدیریتی، اقتصادی، سیاسی و سبک زندگی به مردم معرفی کنیم.

احمد ریواده ادامه داد: چهلمین سال دفاع مقدس تجربه خوبی برای تداوم فعالیت‌های دفاع مقدس در طول یک سال بود و باید فعالیت‌های دفاع مقدس را بر اساس یک تقویم بلندمدت تنظیم کنیم.

او بیان کرد: استان سمنان دارای پیشینه تاریخی ارزشمندی به‌خصوص در دوران دفاع مقدس بوده و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در تدوین آثار حوزه دفاع مقدس عملکرد خوبی داشته است.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان گفت: هر جا به اولویت‌ها توجه کردیم، موفق بودیم و مسؤولیت اول ما حفظ جمهوری اسلامی است. مهم‌ترین ابزار در این زمینه آگاهی و بصیرت است و فرهنگ دفاع مقدس نیز یکی از مؤثرترین روش‌ها برای تحقق این آرمان بزرگ به شمار می‌رود.

ریواده افزود: دفاع مقدس سند هویتی ماست و دانشنامه دفاع مقدس نیز یک سند علمی از افتخارات این ملت بزرگ به شمار می‌رود و باید برای نشر و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس با زبان و ابزار امروزی برای آیندگان تلاش کنیم.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/م/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا