اخبار روز

روایت واشنگتن‌تایمز از چالش دولت بایدن در قبال جنگ اوکراین

روایت واشنگتن‌تایمز از چالش دولت بایدن در قبال جنگ اوکراین

به گزارش روزنامه واشنگتن تایمز، یک سال پیش در چنین روزهایی و قبل از حمله روسیه به اوکراین، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا برای بدترین شرایط ممکن آماده می شد. از همان روزهای نخست بسیاری از سران اروپا و حتی خود اوکراین هم شک نداشتند که در برابر روسیه به طرز رقت باری شکست می خورند و آمریکا هم از این قاعده مستثنی نبود. به گونه ای که دستیاران بایدن برنامه‌های اضطراری و حتی پیش‌نویس‌هایی از بیانیه رئیس جمهوری در صورت سقوط کی‌یف آماده کردند و حتی به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین پیشنهاد خروج از کشور را دادند.

این روزنامه در گزارش خود آورده است: بحران اوکراین برای بایدن اگرچه تا اندازه ای غیرمنتظره بود، اما با دیدگاه سیاست خارجی او مطابقت داشت؛ دیدگاهی که براساس آن وی و متحدان اروپاییش مدعی سربلند آمدن از هرگونه درگیری های اینچنینی هستند.

اما اکنون در آستانه نخستین سالگرد آغاز جنگ در اوکراین، بایدن آماده سفر به لهستان است و با لحظه ای سرنوشت ساز روبرو خواهد بود.

«دنیل فرید» سفیر آمریکا در لهستان در دوران ریاست جمهوری «بیل کلینتون» و یکی از اعضای ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک در این خصوص گفت: «وظیفه بایدن ایجاد شرایطی پایدار برای حمایت جهان از اوکراین است». وی این سفر را بسیار مهم خواند و تاکید کرد: «رئیس جمهوری ایالات متحده می تواند نقش جهان آزاد را در عقب راندن استبداد تعیین کند».

در این میان مقامات دولت بایدن حفظ نبرد در اوکراین و ممانعت از تبدیل آن به جنگی تمام عیار با ناتو را یکی از دستاوردهای چشمگیر سیاست خارجی این دولت دموکرات می دانند.

به نوشته واشنگتن تایمز، در شرایط کنونی وظیفه بایدن تاحدودی متقاعد کردن شهروندان آمریکایی و مردم سایر نقاط جهان برای ایستادگی در کنار اوکراین است، ضمن آنکه باید این مساله را هم بقوبلاند که جنگ به این زودی ها تمام نمی شود.

«جان سالیوان» سفیر مستعفی آمریکا در روسیه نیز سفر بایدن به ورشو را فرصتی برای گوشزد کردن این موضوع به کشورهای دیگر دانست؛ کشورهایی که تصورات برپایی امپراتوری ها و جنگ‌های تجاوزکارانه را درباره لزوم ادامه حمایت از اوکراین و مخالفت با روسیه انکار می‌کنند.

این روزنامه در ادامه به نتایج نظرسنجی مشترک هفته گذشته “مرکز ملی افکار سنجی” دانشگاه شیکاگو و خبرگزاری آسوشیتدپرس اشاره کرد که براساس آن ۴۸ درصد مردم آمریکا طرفدار ارائه تسلیحات به اوکراین هستند، ۲۹ درصد مخالف و ۲۲ درصد رای ممتنع داده اند. این در حالی است که در ماه می سال ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) ۶۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی از حامیان ارسال مهمات به اوکراین بودند.

همه اینها در کنار قطعنامه «فرسایش اوکراین» ۱۱ نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان قرار دارد؛ قطعنامه ای که براساس آن از بایدن خواسته شد به کمک های نظامی و مالی به اوکراین پایان دهد و در عین حال کی‌یف و مسکو را برای رسیدن به توافق صلح تحت فشار قرار دهند.

هرچند در مقابل بسیاری دیگر از چهره های شناخته شده حزب جمهوری خواه از جمله «میچ مک کانل» رهبر این حزب و «نیکی هیلی» که به تازگی نامزدی خود را برای انتخابات ۲۰۲۴ از حرب جمهوری خواه اعلام کرده، ضمن تاکید بر تداوم حمایت مالی و تسلیحاتی از اوکراین نسبت به روند کند ارائه مهمات انتقاد کردند.

این روزنامه محافظه کار و مخالف سرسخت سیاست های بایدن همچنین در بخش دیگری از گزارش به عقب نشینی بایدن از خواست دولتش برای تغییر رژیم در روسیه اشاره کرد و نوشت: تنها چند هفته پس از آغاز جنگ در اوکراین، کنار گذاشتن ولادیمیر پوتین به عنوان تنها راه حل پایان جنگ مطرح شد. اما بایدن پس از گذشت اندک زمانی آن را رد کرد. هرچند هنوز فشار بسیاری از مقامات آمریکایی بر دولت وی برای استفاده از نارضایتی ها و فشارهای داخلی بر پوتین به عنوان راه حلی کلیدی در جهت پایان جنگ ادامه دارد.

واشنگتن تایمز در پایان خاطر نشان کرده است که آمریکا هرچند تاکنون بزرگترین حامی اوکراین در نبرد با روسیه بوده، اما دست از تشویق کی یف برای پایان جنگ هم برنداشته است. بایدن در ماه دسامبر (آذر) که میزبان زلنسکی بود، او را تشویق کرد تا صلح را دنبال کند، هرچند رئیس جمهوری اوکراین با آن مخالفت کرد.

زلنسکی در این دیدار گفت: «برای من به عنوان یک رئیس‌جمهوری، صلح به معنای سازش نیست. وی افزود: جنگ زمانی پایان خواهد یافت که حاکمیت، آزادی و تمامیت ارضی اوکراین بازگردانده شود و روسیه تمام خساراتی را که به اوکراین وارد کرده ، جبران کند». وی سپس تاکید کرد: «در جنگی که علیه ما تحمیل شد، صلحی وجود ندارد».

۳۱۱۳۱۱

حتما بخوانید : مخفیگاه زلنسکی لو رفت

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا