کهگیلویه و بویراحمد

روستاهای صنایع دستی گچساران ثبت ملی می‌شوند/ ایجاد دهکده آبی گردشگری در کنار سد چم‌شیر

به گزارش برگزیده های ایران از گچساران، خبرنگاران استان کهگیلویه و بویراحمد در یک تور یک روزه از پروژه‌های گردشگری شهرستان گچساران بازدید کردند.

اصحاب رسانه به همراه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و مدیر شهرستان گچساران ابتدا از روستای بیدزرد بازدید و در جمع زنان هنرمند صنایع دستی حضور پیدا کردند.

بافندگان صنایع دستی نداشتن بیمه، نبود بازارچه فروش محصولات و عدم بهره‌مندی از تسهیلات صنایع دستی را سه چالش اساسی دانستند و خواستار رسیدگی مسئولان حوزه صنایع دستی  به این دغدغه‌ها شدند.

 

مجید صفایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه “بیدزرد” روستای هدف گردشگری است، گفت: طی جلسه‌ای در شهرستان گچساران و همچنین مرکز استان بیمه زنان صنایع دستی را پیگیری و رفع خواهیم کرد.

وی از تلاش برای ثبت ملی این روستا خبر داد و گفت: برای ثبت ملی روستای سربیشه و بیدزرد در حوزه صنایع دستی برنامه ریزی شده که پایان امسال و سال آینده ثبت شود که بعد از ثبت خدماتی ارائه خواهیم کرد.

صفائی با بیان اینکه فروش دست‌بافت‌های صنایع دستی از مطالبات هنرمندان این حوزه است، گفت: اقدامات لازم در این خصوص انجام می‌شود.

 

بازدید از چندین مجتمع تفریحی رفاهی و موزه مردم‌شناسی دیگر پروژه‌هایی بود که مورد بازدید رسانه‌ها قرار گرفت.

مدیرکل گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص گفت: گچساران به عنوان بام نفت ایران علاوه بر حوزه نفت در گردشگری هم باید پویا و سرزنده باشد که اقداماتی در این زمینه در حال انجام است.

وی بیان کرد: در همه جای دنیا گردشگری جایگزین نفت است. بیدزرد و سربیشه پایلوت صنایع دستی است و می‌طلبد رسانه قابلیت‌های این حوزه‌ها را معرفی کنند، قول دادیم که در بحث تسهیلات و آموزش و بیمه حمایت کنیم.

 

این مسئول با اشاره به ظرفیت‌های متنوع استان در حوزه گردشگری گفت: ۴۱ پروژه بخش گردشگری در سطح استان فعال است که ۷ مورد از این پروژه‌‌ها با مشارکت بخش خصوصی در شهرستان گچساران در حال احداث است. که در حوزه اشتغال و سرمایه گذاری  موجب تحول در این شهرستان خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: حجم سرمایه‌گذاری این طرح‌ها ۴۷۰ میلیارد ریال است و اشتغالزایی قریب به ۸۴ نفر است، این نوید را می‌دهیم که از اعتبارات وزارتخانه و تبصره ۱۸ استفاده می‌کنیم.

 

صفایی با اشاره به طرح‌های بوم‌گردی گفت: آثار تاریخی متعددی در گچساران وجود دارد، البته ظرفیت‌های آبی استان مغفول مانده است ۱۵۰ میلیارد تومان  برای اجرای طرح‌های آبی، گردشگری ورزشی اطراف سد چم‌شیر پیش‌بینی شده است، سرمایه‌گذار طرح مشخص شده و وارد فاز اجرایی می‌شود.

وی از اختصاص ۶۰۰ میلیون تومان برای احداث زیرساخت‌های گردشگری امامزاده بی بی حکمیه خبر داد و گفت: در سفر رئیس جمهور به استان مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان دیگر به این اردوگاه اختصاص یافت تا اردوگاهی در خور شان زوار ایرانی و خارجی احداث شود.

وی بیان کرد: طی نامه‌ای به وزیر گردشگری درخواست دادیم زیرساخت‌های گردشگری در جوار برخی امام زادگان استان احداث شود.

وی از راه‌اندازی خانه مسافر در شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: با ساماندهی خانه مسافرها میزبان خوبی بعد از پایان بیماری کرونا برای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی باشیم.

 

گفتنی است به همت یکی از دفاتر خدمات گردشگری این شهرستان ۳۵۰ مورد ویزای درمانی برای گردشگران خارجی صادر و طی این مدت گردشگران که اغلب آنها خارجی بودند برای درمان به ایران سفر کردند و در شهرهایی از جمله یاسوج به درمان پرداختند.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا