ایلام

روستا تلخاب در معرض نابودی/ مسوولان نیروگاه سد سیمره پاسخگو نیستند!

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، سد سیمره قرار بود شیرینی توسعه را برای منطقه به ارمغان بیاورد اما گویا سبب ایجاد مشکلاتی شده که اکنون جان بسیاری از اهالی روستا را تهدید می‌کند.

طی سال‌های اخیر گزارشات زیادی در رابطه با روستای تلخاب تهیه شده اما گویا پیدا کردن مقصر این مشکل برای مسوولین از حل کردن آن واجب‌تر بوده است.

مدیران سد و نیروگاه سیمره پاسخگو نیستند

آیت قیصربیگی مدیرکل بحران استان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: روستای تلخاب که در مجاورت سد سیمره قرار گرفته، سال‌هاست که با خطر جدی عوارض ناشی از سد روبه رو است.

وی افزود: طی این مدت مدیران سد و نیروگاه سیمره نسبت به این موضوع  پاسخگو نبوده‌اند اما این موضوع هم اکنون هم تحت پیگری ستاد مدیریت بحران استان است.

مطالعات وزارت نیرو در خصوص علت لغزش‌ها تکمیل نشده است

تیرافکن فرماندار شهرستان بدره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: روستای تلخاب که در فاصله ۵۰۰ متری نیروگاه سد سیمره قرار گرفته، دارای ۲۰۲ خانوار با جمعیت بالغ بر ۸۰۰ نفر بوده و جز بخش هندی مینی شهرستان بدره است.

وی افزود: مشکلی که در این روستا وجود دارد بحث زمین لغزش جبهه شمالی روستای تلخاب است که این موضوع چند دلیل دارد اما چون مطالعات وزارت نیرو در رابطه‌ با این موضوع هنوز تکمیل نشده نمیتوان به طور قطعی اعلام کرد که عوامل طبیعی باعث این زمین لغزش‌ها بوده یا این زمین لغزش‌ها ناشی از سد سیمره است.

فرماندار بدره گفت: تا کنون مسوولین وزارت نیرو هیچ نتیجه‌ای از تحقیقات خود مبنی بر این که سد و نیروگاه سیمره چند درصد در بروز این مشکلات دخیل است را منتشر نکرده‌اند.

تلخاب نسبت به سایر روستاهای پایین دست لغزش بیشتری دارد

وی که در زمینه زمین شناسی نیز تخصص دارد در ادامه گفت: از نظر توپوگرافی، جنس رسوبات و لایه‌های زمین شناسی روستا با سایر روستاهایی پایین دست شهرستان بدره یکسان است اما این منطقه به نسبت سایر مناطق لغرش بیشتری داشته به طوری که بخشی از زمین‌های کشاورزی این روستا به سمت نیروگاه لغزش کرده‌اند.

تیرافکن ادامه داد: ۱۱ اردیبهشت سال ۹۵، ضلع شمالی روستا که حوزه زمین‌های کشاورزی بود به سمت رودخانه لغزش پیدا کرد و خسارت زیادی را برای کشاوران این روستا به بار آورد.

وی افزود: طی سال‌های گذشته لغزش‌های زیادی اتفاق افتاد که در نتیجه‌ی این لغزش‌ها یک دیواره خطرناک در حاشیه مناطق مسکونی به وجود آمد که هر لحظه امکان رانش و تهدید جان اهالی این قسمت از روستا وجود دارد.

فرماندار بدره تصریح کرد: نزدیک بودن به سد در همان روزهای ابتدایی و در جریان انفجارهای مربوط به احداث سد خساراتی را برای مردم این روستا به بار آورد به طوری که برخی از منازل در این روستا دچار ترک خوردگی شدند.

علت زیرشویی سطح رودخانه

وی بیان کرد: تا قبل از احداث نیروگاه آب رودخانه به طور موازی از کنار روستا عبور می‌کرد اما احداث نیروگاه سبب تغییر هندسه رودخانه شده است و امروزه هنگامی که آزاد سازی آب صورت می‌گیرد و توربین‌ها فعال می‌شوند، آب با شدت سمت به پاشنه ظلع شمالی روستا آزاد می‌شود که همین موضوع سبب زیر شویی سطح رودخانه شده است.

تیرافکن گفت: احداث سد سبب بالا آمدن سطح سفره‌های زیرزمینی در این منطقه شده به طوری که اگر شما در این روستا یک چاه ۵ متری حفر کنید به آب می‌رسید.

وضعیت ضلع شمالی روستای تلخاب به شدت خطرناک است

فرماندار بدره تأکید کرد: وضعیت ضلع شمالی روستای تلخاب به شدت خطرناک است و اگر تصمیمی اتخاذ نشود با توجه به شروع بارندگی‌ها که ناپایداری دامنه شمالی را به دنبال خواهد داشت، احتمال بروز لغزش وجود دارد که می‌تواند تلفات سنگین جانی و مالی را در این روستا به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: با همکاری استاندار، مدیر کل بحران و نماینده مردم حوزه جنوب در مجلس شورای اسلامی بازدیدهایی از این روستا صورت گرفت که مسوولین مربوطه از جمله مسوولین سد سیمره در محل حاضر شدند اما هنوز به طور قطع مشخص نشده که عوامل طبیعی سبب بروز این مشکل شده‌اند یا سد عامل اصلی این مشکلات است.

تشکیل تیمی مستقل برای بررسی علل بروز لغزش زمین

تیر افکن گفت: در نهایت با کمک مدیر کل بحران و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی مقرر شد تا یک تیم مستقل از طرف ستاد بحران استان، علل بروز این مشکلات را بررسی کنند.

فرماندار بدره در پایان تاکید کرد: در هر صورت، چه سد عامل این مشکلات باشد و چه عوامل طبیعی سبب بروز این مشکلات شده باشند، جابجایی خانواده‌های ساکن در ضلع شمالی این روستا امری ضروری است و ما آمادگی داریم تا با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی شهرستان و استان نسبت به جابجایی خانواده‌هایی که در ظلع شمالی روستا سکونت دارند اقدام کنیم.

با وجود این که حتی تصور زندگی کردن در چنین شرایطی برای هر فرد غیر قابل تحمل است اما سال‌هاست مردم تلخاب هر روز با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند، در این روستا برداشتن هر قدم با ترس همراه است و هرشب باید با بیم فرو ریختن دیوار، سر بر بالین گذاشت و هر بار که کودکان برای بازی از خانه خارج می‌شوند مادران بیم آن دارند که مبادا فرزندشان از حاشیه‌های سست روستا به کام دره‌ای فرو رود که بستر آن را آب خروجی نیروگاه پر کرده است.

واضح است که نجات جان مردم در شرایط فعلی واجب‌تر از پیدا کردن مقصر است و اگر مسوولان استانی هر چه سریع‌تر اقدامات لازم جهت جابجایی اهالی این روستا را انجام ندهد ممکن است طی ماه‌های آینده مجبور به تشکیل کارگروه برای علل بروز یک فاجعه بزرگتر در این منطقه باشند.

انتهای پیام/۹۷۰۸۰۰


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا