اخبار روز

روسیه: استفاده از اورانیوم ضعیف شده باعث بروز سرطان در برخی از کشورها شده است

روسیه: استفاده از اورانیوم ضعیف شده باعث بروز سرطان در برخی از کشورها شده است

ایگور کریلوف، رئیس نیروهای دفاع رادیویی، شیمیایی و بیولوژیکی ارتش روسیه گفت: بر اساس اعلام دولت عراق بروز سرطان در این کشور از ۴۰ مورد به ۱۶۰۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر از ۲۰۰۵ و در نتیجه استفاده از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده افزایش داشته است.

وی افزود: کشورهای حوزه یوگسلاوی سابق که آمریکا در آنها از مهمات با اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده نیز با رشد ۲۵ درصدی تعداد مبتلایان به سرطان روبرو شده‌اند.

این مقام ارشد دفاعی روسیه در ادامه گفت: ناتو حدود ۴۰ هزار خمپاره با بیش از ۱۵ تن اورانیوم ضعیف شده در خلال بمباران ۱۹۹۹ یوگسلاوی سابق شلیک کرد. سطح آلایندگی اورانیوم در خاک و آب‌های زیرزمینی در صربستان هنوز برای ارزیابی خطرات احتمالی در حال بررسی است.

رئیس نیروهای دفاع رادیویی، شیمیایی و بیولوژیکی ارتش روسیه همچنین افزود، ایالات متحده دستکم ۳۰۰ تن اورانیوم ضعیف شده در حمله ۲۰۰۳ -۲۰۰۴ میلادی به عراق استفاده کرده است. این اورانیوم ها در تسلیحاتی که ارتش آمریکا در شهرهای بغداد، بصره، کربلا، فلوجه و العماره استفاده کرده به شدت وجود دارد. بر اساس اعلام سازمان ملل، آمریکا در عراق ۳۰۰ تن از این مواد استفاده کرده است.

این مقام مسئول روسی گفت، سربازان ناتو هم قربانی استفاده از چنین مهماتی در عراق و یوگسلاوی سابق هستند. قربانیان سیاستگذاری غیرمسئولانه رهبران این کشورها همان سربازان ناتو هستند که در کارزارهای نظامی در عراق و یوگسلاوی سابق حضور داشتند.

کریلوف خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش سال ۲۰۱۶ توسط بازرس ارشد پزشکی نظامی انگلیس، گزارش شده که بیش از ۴۰۰۰ سرباز نیروهای مسلح این کشور دارای تومورهای بدخیم در انواع مختلف هستند. این سربازان در سال‌های ۱۹۹۴-۱۹۹۹ در بالکان و در سال ۲۰۰۳ در عراق در مناطقی که نیروهای ائتلاف از مهمات اورانیوم ضعیف شده استفاده می‌کردند، مستقر شدند. در همان زمان، ۳۳۰ نفر یعنی هشت درصد موارد، در نتیجه این بیماری جان خود را از دست دادند.

این مقام روس افزود، اسنادی هست که تایید می‌کند غرب به خوبی درباره پیامدهای منفی استفاده از چنین مهماتی با اورانیوم ضعیف شده بر جمعیت غیرنظامی و اکولوژی آگاه بوده است.

این مقام مسئول روس به عنوان نمونه‌ای از این اسناد، گزارش نهایی موسسه سیاست زیست محیطی ارتش آمریکا به کنگره در سال ۱۹۹۴ میلادی را نام برده که بر اساس این اسناد، در عین اینکه فناوری‌هایی برای کاهش سمی بودن اورانیوم ضعیف شده وجود ندارد، پاکسازی مناطقی که اورانیوم ضعیف شده نیز در آنها استفاده شده، بسیار دشوار است.

رئیس نیروهای دفاع رادیویی، شیمیایی و بیولوژیکی ارتش روسیه خاطر نشان کرد، استفاده از مهمات با اورانیوم ضعیف شده آسیب مخربی بر سلامت ارتش و جمعیت غیرنظامی اوکراین می‌گذارد اما ناتو آماده ارائه چنین مهماتی به اوکراین است. ترکیبات اورانیوم ضعیف شده که پس از استفاده به عنوان بخشی از پرتابه‌ها در خاک باقی می‌مانند، ممکن است برای مدت طولانی برای مردم، حیوانات و محیط زیست خطرناک باشند.

این مقام مسئول دولت روسیه گفت، پس از استفاده از چنین مهماتی در قلمروی اوکراین، بخش‌های مهمی از کشاورزی این کشور آلوده می‌شوند و حتی مواد رادیواکتیو هم به خارج از منطقه درگیری برده خواهند شد.

وی گفت، مهمات با اورانیوم ضعیف شده به صورت فراگیر توسط کشورهای عضو ناتو در درگیری‌های مسلحانه به کار برده می‌شود.

روز سه‌شنبه، یکی از مقام‌های دفاعی انگلیس گفت، این کشور مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده از جمله گلوله‌هایی برای تانک‌های رزمی چلنجر ۲ را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی ایالات متحده روز چهارشنبه و هنگام اظهارنظر درباره تصمیم لندن برای تحویل گلوله‌هایی با اورانیوم ضعیف شده به اوکراین گفته بود، این نوع مهمات نسبتا رایج است و برای چندین دهه مورد استفاده قرار گرفته است.

رئیس نیروهای دفاع رادیویی، شیمیایی و بیولوژیکی ارتش روسیه در واکنش به این صحبت‌ها گفت: باید خاطرنشان کرد که مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به صورت گسترده توسط کشورهای عضو ناتو در درگیری‌های مسلحانه استفاده می‌شود.

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا