سلامت

روند ناپایدار بستری کرونا در خراسان جنوبی

به گزارش برگزیده های ایران براساس تحلیل روند بستری کووید – ۱۹ که مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی ۲۷ آبان امسال منتشر کرد، به جز استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان که افزایش مختصری در میزان بستری نسبت به هفته‌ گذشته نشان می‌داد، روند بستری در سایر استان‌ها کاهشی یا پایدار بوده است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کماکان نشانه‌ای از ورود به خیز ششم سراسری وجود ندارد ولی باید بسیار محتاط باشیم و ادامه مراقبت‌ها همچنان ضروری است.

سرپرست مرکز مدیریت اطلاعات و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت بتازگی گفته است: شروع موج ششم کرونا پیچیده و سخت است و محتمل‌ترین شرایط در شکل‌گیری یک موج می‌تواند ناشی از ورود یک سویه جدید به کشور باشد که هنوز شواهدی از ورود سویه جدید به کشور گزارش نشده است.

علی شریفی افزود: اکنون روند بستری در اکثر استان‌ها به جز خراسان جنوبی نزولی و در شهرستان‌های قرمز هم روند بستری صعودی است که همچنان باید نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

وی اظهار داشت: نرخ فوت را در هر یک میلیون نفر جمعیت براساس واکسن زده‌ها و نزده‌ها در ماه‌های مختلف سال برای گروه سنی بالای ۷۵ سال بررسی کردیم. مقیاس‌های آماری جمعیت نشان می‌دهد اگر افراد واکسن نزده بودند، ده‌ها هزار مرگ بالای ۷۵ سال در موج پنجم رخ می‌داد.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان تیر امسال در شروع خیز پنجم شیوع کرونا قرار گرفت که مهر ماه از موج پنجم عبور کرد و از جمله استان‌هایی بوده که در ارزیابی‌های ستاد ملی مقابله با کرونا دارای بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

اما اواسط آبان امسال اعلام شد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خراسان جنوبی براساس نمودار جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کمترین میزان رسیده و از میانگین کشوری کمتر است.

بر این اساس میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ۴۶.۰۸ درصد و این میزان در خراسان جنوبی ۴۳.۶۲ درصد بوده است.

با توجه به آخرین رنگ‌بندی کرونایی از هشت شهرستان قرمز (خیلی پرخطر) در کشور ۲ شهرستان مربوط به خراسان جنوبی است.

شرایط ناپایدار است

همان زمان دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: روزانه شاهد افزایش موارد سرپایی مثبت و بستری بیماران کرونایی در استان هستیم اما هنوز اثری از آغاز خیز ششم کرونا در خراسان جنوبی مشاهده نشده است.

غلامرضا شریف‌زاده شرایط استان را به لحاظ شیوع بیماری کووید۱۹ ناپایدار دانست و اظهار داشت: اگر روند افزایشی موارد ابتلا و بستری ادامه یابد، شروع موج جدید بیماری دور از انتظار نیست.

وی دوم آذر ماه هم به خبرنگار برگزیده های ایران گفت: به جز شهرستان‌های فردوس و طبس که روند شیوع کرونا در آنها افزایشی است، سایر شهرستان‌های استان روند ثابت دارند اما وضعیت در این مناطق هم شکننده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: رعایت همه‌جانبه پروتکل‌های بهداشتی در کنار واکسیناسیون عمومی، مانع از ورود به پیک جدید بیماری می‌شود لذا ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و تهویه مناسب همچنان باید مدنظر همگان باشد.

وی گفت: تاکنون ۹۷۰ هزار و ۷۸۴ دُز واکسن کرونا به جامعه هدف استان خراسان جنوبی تزریق شده که از این تعداد ۵۳۱ هزار و ۹۳۲ نفر دز اول، ۴۳۵ هزار و ۶۰۶ نفر دز دوم و سه هزار و ۲۴۶ نفر دز سوم را دریافت کرده‌اند.

اما معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شامگاه چهارشنبه (سوم آذر) در گفت و گوی تلویزیونی اظهار داشت: با توجه به بررسی روندهای بستری و فوتی کرونا در شهرستان‌های استان نسبت به کل کشور که طی ۲ هفته گذشته روند کاهشی داشته است، ما در خراسان جنوبی این روند کاهشی را نداشتیم.

کامبیز مهدی‌زاده اظهار داشت: به‌خصوص در شهرهای قرمز استان روند بستری بیماران کرونایی افزایشی بوده است.

برداشت محصول و جابه‌جایی جمعیت

وی درباره دلایل این روند افزایشی گفت: در شهرهایی که برداشت محصولات کشاورزی همچنان ادامه دارد از جمله زرشک و انار طبیعتا دورهمی‌ها و تجمعات اتفاق می‌افتد و افزایش انتقال ویروس را داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: همچنین بعضی شهرستان‌های خراسان جنوبی در مسیر ارتباط به خراسان رضوی و مشهد مقدس هستند که افزایش انتقال را می‌توان در آنها تخمین زد.

وی بیان کرد: حدود ۷۰ درصد موارد انتقال در خانواده و دورهمی‌ها اتفاق می‌افتد که این مساله در بعضی شهرستان‌های ما پررنگ است و ۲۰ درصد هم از طریق جابه‌جایی جمعیت و مسافرت صورت می‌گیرد.

مهدی‌زاده گفت: این عوامل در شهرستان‌های قرمز استان بسیار پررنگ‌تر است و در بعضی شهرستان‌های با وضعیت نارنجی هم وجود دارد.

وی درباره احتمال اینکه در روزهای آینده به شهرستان‌های قرمز خراسان جنوبی اضافه شود گفت: بررسی روندها تا امروز نشان می‌دهد در بعضی شهرستان‌های با وضعیت نارنجی اگر طی ۲ روز آینده همین وضعیت تداوم یابد و موارد بستری کاهش نداشته باشد، این احتمال وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در برخی شهرستان‌ها ممکن است تغییر رنگ را به سمت بدتر شدن داشته باشیم.

با توجه به آخرین رنگ‌بندی از روز شنبه ۲۹ آبان شهرستان‌های بیرجند و قاینات از وضعیت قرمز به نارنجی تغییر رنگ دادند اما علاوه بر طبس که پیش از این در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار داشت، شهرستان فردوس نیز از وضعیت نارنجی (پرخطر) خارج و قرمز شد.

استان خراسان جنوبی ۲ شهرستان قرمز، ۲ شهرستان نارنجی و هفت شهرستان زرد رنگ دارد.

افزایش نسبی خفیف

رییس بخش عفونی بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند معتقد است که وضعیت کرونا در روزهای اخیر نسبتا با ثبات شده هرچند افزایشی را در موارد بیماری بعد از فرونشستن پیک پنجم داشتیم.

مسعود ضیایی روز گذشته به رسانه‌ها گفت: در حال حاضر خوشبختانه با واکسیناسیونی که انجام شده، موارد بیماری رو به افزایش نیست و تقریبا ثابت است ولی با افزایش نسبی خفیف.

وی درخصوص علل این افزایش نسبی خفیف بیماری گفت: علل افزایش بیشتر دورهمی‌ها و بی‌توجهی به پروتکل‌ها است چون می‌دانیم با زدن واکسن هم امکان ابتلا وجود دارد ولی اتفاق خوبی که افتاده و تحقیقات نشان داده افرادی که واکسینه نشدند ۶ برابر بیشتر از افراد واکسینه به بیماری مبتلا می‌شوند و ۱۴ برابر بیشتر فوت می‌کنند.

متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: یعنی اگر واکسن بزنیم هم خطر ابتلا کمتر می‌شود و هم خطر موارد شدید بیماری و مرگ کاهش می‌یابد همانطور که علیرغم باز شدن مدارس و ضعف در رعایت پروتکل‌ها هنوز افزایش چشمگیری برای بیماری نداشتیم.

وی گفت: توصیه ما تزریق واکسن و کامل کردن واکسیناسیون برای افرادی است که نوبت دوم را تزریق کردند یا افرادی که واجد شرایط برای نوبت سوم هستند.

رییس بخش عفونی بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند افزود: از طرفی مدارس به‌صورت فعال بازگشایی شدند که خواهش ما این است علائم فرزندان کنترل شود و اگر خودشان یا دوستانشان علائمی داشتند به مسوولان بهداشتی مدرسه اطلاع دهند و ضمن اجتناب از حضور در مدرسه برای درمان اقدام کنند.

وی گفت: مسوولان مدرسه تامین موارد بهداشتی از قبیل ماسک و رعایت پروتکل‌ها را براساس بخشنامه وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت مدنظر داشته باشند و امیدواریم با خبرهای خوبی که از رسیدن داروهای جدید داریم و تکمیل واکسیناسیون بتوانیم این دوران را پشت سر بگذاریم.

خراسان جنوبی تحت تاثیر شهرهای قرمز

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در این استان گفت: دلیل اعلام روند افزایشی در استان بیشتر مربوط به شهرستان‌های طبس و فردوس است که قرمز هستند و افزایش موارد بستری در این ۲ شهرستان وضعیت کل استان را تحت تاثیر قرار داده است.

شریف‌زاده در گفت و گو با خبرنگار برگزیده های ایران افزود: طبق آمار میزان ابتلا و بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی نسبت به هفته اول آبان ماه روند کاهشی داشته اما در روزهای گذشته موارد بستری مجددا افزایش یافته است.

وی گفت: برداشت محصولات کشاورزی، بازگشایی‌ها و فعالیت اصناف تا حدودی می‌تواند دلیل این افزایش باشد اما مهمترین دلیل دورهمی‌های خانوادگی است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی اظهار داشت: معمولا افزایش یا کاهش موارد بیماری پس از ۲ هفته اتفاق می‌افتد و پیش‌بینی می‌شود طی ۲ هفته آینده اگر روند افزایشی را شاهد نباشیم، روند کاهشی قابل توجهی را هم نخواهیم داشت.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی در زمینه اجرای مصوبات نقش نظارتی دارد و دستگاه‌های متولی باید نسبت به برخی تخلف‌ها از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اقدام قانونی کنند.

شریف‌زاده وضعیت تالارها را مثال زد و گفت: با اینکه تالارها با یک چهارم ظرفیت اجازه فعالیت دارند اما جشن‌هایی بالاتر از ظرفیت را برگزار می‌کنند که از عوامل اصلی انتقال ویروس در جامعه است.

وی افزود: امیدواریم با رعایت همه‌جانبه پروتکل‌ها و کاهش دورهمی‌ها شاهد تغییر رنگ‌ شهرهای استان به سمت وخیم شدن نباشیم.

اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیرجند چهارم اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد و این استان تاکنون پنج موج بیماری کووید۱۹ را پشت سر گذاشته است.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا