علمی و فناوری

رونمایی سلاح‌های آینده ارتش ایران/ عکس

رونمایی سلاح‌های آینده ارتش ایران/ عکس

به گزارش خبرگزاری برگزیده، در نمایشگاه هوانیروز ارتش از آخرین دستاوردهای این نیرو، جهاد خودکفایی، مرکز تولید، بهینه‌سازی و نوسازی شهید «زرهرن» و صنایع «یاعلی (ع)» رونمایی شد.

بر اساس گزارش همشهری آنلاین و براساس گزارش‌های منتشر شده، دراین نمایشگاه بخشی از تازه‌ترین دستاوردهای هوانیروز، ازجمله سامانه واقع‌نمایی عملیات رزمی، شبیه‌ساز واقعیت مجازی بالگردها، سامانه‌های خودحفاظتی، پروژه یوسف، انواع موشک‌های کروز هواپایه بردبلند، هوا به سطح ضدزره، موشک قدر، انواع پهپادهای انتحاری شناسایی، سوئیچ بلید و پهپاد انهدامی محرم، انواع قطعات مورد نیاز بالگردی، خودروهای فوق سنگین کیان ۶۰۰ پلاس، ۷۰۰، ۸۰۰ و انواع تجهیزات موردنیاز در حوزه زرهی، عملیاتی و رزم زمینی به نمایش درآمدند.

تحول‌آفرینی در هوانیروز

به‌گفته مسئول مربوط، هوانیروز ارتش توانسته با بهره‌گیری از توان داخلی، تعیین اولویت‌ها و متناسب‌سازی تجهیزات و تسلیحات، به تحول‌آفرینی در سطح یگان‌های این نیرو و تغییر رویکرد دست یابد؛ تحولی که با تغییر در منابع و نیروی انسانی این نیرو کلید خورد و در ادامه با شناخت آسیب‌ها و چالش‌ها همراه شد.

درچنین شرایطی، فرایند ۵ساله طی شده به توسعه توان رزمی و عملیاتی هوانیروز با بهره‌گیری از سامانه‌های «شفق»، «حیدر» و «یوسف» انجامید؛ سامانه‌هایی که قابلیت استفاده در انواع راهبردهای تاکتیکی و عملیاتی جنگ‌های آینده را دارند. در نمایشگاه هوانیروز ارتش، دستاوردهای متنوعی به نمایش درآمد که در ادامه با بخشی از آنها آشنا می‌شوید.

رونمایی سلاح‌های آینده ارتش ایران/ عکس

نسل آینده تسلیحات ارتش

علاوه‌بر هوانیروز، نیروی‌زمینی ارتش هم درحال برداشتن گام‌های اساسی درمسیر تولید نسل جدید تسلیحات مورد نیاز این نیرو است. براین اساس هم بود که فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای هوانیروز، تولید تسلیحات «دورزن» و «متحرک» را از اولویت‌های راهبردی این نیرو اعلام کرد. امیر کیومرث حیدری با اشاره به اینکه ایجاد ۲ رسته‌ نوپدید به نام‌های «متحرک هجومی» و «واکنش سریع»، نمونه‌ای از دگرگونی‌های به‌وقوع پیوسته در ماهیت یگان‌ها و تغییر در کلیت ساختار نیروی زمینی است، افزود: پس‌از دگرگون‌سازی ساختار و سازماندهی نیروی‌زمینی، تغییر در ساختار تسلیحاتی این نیرو هم مدنظر قرار گرفت؛ به‌گونه‌ای که هم‌اکنون همه مراحل تسلیحاتی مورد نیاز نیروی زمینی از قبیل طراحی، تولید، ساخت، پایش و عیب‌یابی ازسوی متخصصان و پژوهشگران داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود. وی همچنین تاکید کرد که «دورزنی»، «نقطه‌زنی»، «هوشمندسازی» و «شبکه‌ای شدن تسلیحات» ۴مؤلفه کلیدی تسلیحات در جنگ‌های نوین به شمار می‌رود که روی آنها متمرکز شده‌ایم.

سامانه‌های خودحفاظتی بالگردی

بخشی از دستاوردهای به‌نمایش درآمده در نمایشگاه هوانیروز، سامانه‌های خودحفاظتی بالگردی است که از اهمیت راهبردی ویژه‌ای در افزایش توان رزم بالگردها برخوردار است. در واقع استفاده از سامانه‌های خودحفاظتی «چف و فلر»، سامانه «دی.آر.اف.ام»، سامانه اخلال‌گر ارتباطی، سامانه هشداردهنده لیزری و سامانه اخلال‌گر ناوبری« جی.ان.اس.اس» روی بالگردها سببافزایش توان رزم و بقای بیشتر آنها می‌شود. در چنین شرایطی در صورت بروز هرگونه تهدیدی علیه خلبانان هوانیروز، آنان می‌توانند بدون هیچ‌گونه آسیبی، منطقه خطر را ترک کنند. ازجمله برجستگی بارز این سامانه‌ها، هشدار در برابر تهدیدهای لیزری است که بلافاصله خلبان را مطلع می‌کند تا از هرگونه اتفاق احتمالی جلوگیری کند.

شبیه‌ساز واقعیت مجازی

دراین نمایشگاه انواع شبیه‌سازهای بالگردهای ۲۰۹، ۲۰۶، ۲۱۴، شینوک و ۲۰۵ نیز به نمایش درآمد. این سامانه‌های کاملا بومی، از نسل آخرین شبیه‌سازهایی است که با همکاری اساتید دانشگاه افسری امام‌علی (ع) و معاونت تحقیقات هوانیروز، برای نخستین بار در کشور تولید و مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌است. این سامانه می‌تواند حس پرواز واقعی را به خلبانان القا کند و در نتیجه اثربخشی بیشتری برای آموزش خلبانان داشته باشد. به‌دلیل عدم نیاز به کابین دراین سامانه، با یک فروند شبیه‌ساز واقعیت مجازی بالگرد ۲۰۶ می‌توان همه تایپ‌های پروازی را پوشش داد. از ویژگی‌های این شبیه‌ساز می‌توان به اثربخشی بالای آموزشی، هزینه کم طراحی و ساخت، تعمیر و نگهداری آسان و کم‌هزینه و قابلیت جابه‌جایی آسان اشاره کرد.

پهپاد شاهین

ماموریت: شناسایی و مراقبت

ارتفاع پروازی: ۱۵هزارپا

مداومت پروازی: ۴ساعت

طول: ۲۰۷سانتی‌متر

ارتفاع: یک متر

موتور: ۲عدد پیستونی

قدرت موتور: ۲۰اسب بخار

سرعت: ۱۸۰کیلومتر بر ساعت

ارسال تصاویر زمینی: ۴۰کیلومتر

ارسال تصاویر هوایی: ۱۵۰کیلومتر

سوخت: ۷لیتر

نشست و برخاست: اسکید-چرخ

پهپاد محرم

ماموریت: انهدامی – انتحاری

وزن سرجنگی: ۲۵کیلوگرم

مداومت پروازی: ۹ساعت

کاربرد: انهدام اهداف و استحکامات دشمن

پهپاد سوئیچ بلید

نوع: پهپاد شناسایی – انتحاری

مداومت پروازی: ۴ساعت

برد: ۴کیلومتر

سرعت: ۱۲۰کیلومتر بر ساعت

کاربرد ویژه: شلیک به انواع اهداف ثابت و متحرک

قابلیت‌ها: دارای قابلیت کنترل و هدایت / برخورداری از سامانه هدایت جی.پی.اس

سامانه موشکی قدر۲۹

ماموریت: شرکت در عملیات‌ انتحاری و شناسایی

برد: ۱۵۰کیلومتر

وزن سرجنگی: ۴کیلوگرم

قابلیت ویژه: نصب روی انواع بالگردهای ۲۰۶

رونمایی سلاح‌های آینده ارتش ایران/ عکس

موشک حیدر

نوع: موشک کروز هواپایه بردبلند

برد: ۲۰۰ کیلومتر

قابلیت ویژه: نصب روی بالگردهای سنگین و نیمه‌سنگین

تجهیزات ویژه: مجهز به سر جست‌وجوگر حرارتی

توان عملیاتی: دارای قابلیت عملیات در مناطق صعب‌العبور کوهستانی، سواحل دریایی و مناطق رملی و بیابانی در حداقل زمان و حداکثر غافل‌گیری

سامانه موشکی شفق

نوع: موشک بومی ضدزره «شفق»

برد عملیاتی ارتقا یافته: تا شعاع ۲۰کیلومتر

قابلیت ویژه: امکان دقت و نقطه‌زنی بالا/ نصب روی انواع بالگردهای هوانیروز

تجهیزات ویژه: سر جنگی ارتقا یافته/ جست‌وجوگر مادون‌قرمز

سامانه‌ یوسف

نوع: دوربین سامانه‌ پرواز در شب هواپایه‌

کاربرد: پایش، نشانه‌روی و ردیابی اهداف ثابت و متحرک از فاصله‌ دور و در شرایط آب و هوایی نامناسب

تکنولوژی: پایدارسازی بر پایه‌ ژیروسکوپ‌های نوری و الگوریتم ردیابی بر پایه هوش‌مصنوعی

قابلیت ویژه: استفاده از دوربین‌های با قابلیت بزرگ‌نمایی بالا / قابلیت استفاده در انواع هواگردها

سامانه موشکی بالگرد ۲۰۹

نوع: سامانه جامع و یکپارچه موشکی بالگرد ۲۰۹

قابلیت ویژه: توان شلیک انواع موشک‌های هواپایه بالگردی با ماهیت (بزن دررو)

تسلیحات: موشک «الماس» و «قائم»

کاربری: نصب روی بالگردهای تهاجمی کبری

سامانه واقع‌نما

نوع: سامانه واقع‌نمای عملیاتی رزمی

کاربرد: آشنایی خلبانان با تهدیدهای جنگ‌های نوین / کسب آمادگی برای نبرد در همه شرایط آب و هوایی

قابلیت ویژه: آگاهی از تجهیزات و ادوات جنگی دشمن که به‌وسیله‌ هوش مصنوعی هدایت می‌شوند

۲۲۷۳۲۳

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا