اصفهان

رویارویی پژوهشگران جوان با چالش‌های مراقب‌های حمایتی و تسکینی

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، برنامه‌ علمی ResBox  با همکاری و همراهی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مرکز نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان و کانون جهاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی و با حضور و مشارکت دانشجویان علاقه‌مند دانشگاه علوم پزشکی از رشته‌های تحصیلی مختلف در طی چند مرحله برگزار می‌شود. مرحله‌ اول این برنامه، با دفاع دانشجویان از پروپوزال‌های خود در برابر اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به پایان رسید.

مهرداد زینلیان، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اهمیت پژوهش در طب امروز و ضرورت تربیت نسل جدیدی از بالین‌گران پژوهشگر که بر شیوه‌های صحیح انجام تحقیقات علمی مسلط هستند، اظهار داشت: این طرح در مراحل مختلف و با زمان‌بندی مشخص تدوین شده و هدف از آن آموختن شیوه‌ انجام تحقیقات بالینی به دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی و پیراپزشکی در قالب یک پروژه کاربردی است.

وی افزود: در این برنامه دانشجویان رشته‌های مختلف بالینی همچون پزشکی، پرستاری، تغذیه و علوم آزمایشگاهی مواجهه با مسائل و چالش‌های علمی در دنیای واقعی را تجربه می‌کنند، برای اجرای این برنامه، استفاده از ظرفیت‌های مرکز نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان (مکسا) به عنوان اولین و بزرگترین مرکز ارائه دهنده خدمات حمایتی و تسکینی در ایران مورد توجه قرار گرفت.

زینلیان بیان کرد: از آنجا که مراقبت‌های حمایتی و تسکینی در ایران سابقه‌ای ۱۰ ساله و همزمان با تأسیس مکسا دارد، خدمتی نو پا تلقی می‌شود و با توجه به اهمیت و احساس نیاز روزافزون به آن، توسعه این خدمات در بستر بومی ایران با چالش‌هایی مواجه است. 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: با همکاری مکسا، تصمیم گرفتیم برنامه ResBox را در بستر نیازها و اولویت‌های پژوهشی بومی این مؤسسه اجرا کنیم تا هم آغازی باشد بر توسعه‌ علم بومی مراقبت‌های حمایتی و تسکینی در ایران و هم فرصتی را برای آشنایی معالجان، مشاوران و مراقبان نسل بعد با خدمات این مؤسسه و به طور کلی مراقبت‌های حمایتی و تسکینی فراهم کنیم.

وی گفت: در راستای اجرای کارگاه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و حضور دانشجویان این دانشگاه آموزش مهارت‌های علمی و کاربردی پژوهش و تحقیق علمی آغاز شد، این فرآیند ۳ مرحله دارد که در بخش اول دانشجویان علاقه‌مند و دارای مهارت لازم و پایه ثبت‌نام کردند و برای دانشجویان در این زمینه یک دوره کارگاه‌های آموزشی روش تحقیق و پژوهش علمی، مقاله خوانی، سرچ علمی و پروپوزال‌نویسی برگزار شد.

زینلیان عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع و اینکه دانشجویان باید با آمادگی کامل وارد مرحله تحقیق و پژوهش علمی شوند، از این رو دانشجویان در این برنامه با پرسش‌های واقعی که از نیازهای علمی و عملی نشأت گرفته است، مواجه می‌شوند و خود باید برای پاسخ به این پرسش‌ها به پژوهش بپردازند.

مسؤول واحد آموزش و پژوهش مکسا شعبه اصفهان اضافه کرد: به صورت موازی اولویت‌های پژوهشی و علمی مکسا که در واقع چالش‌های علمی پیش روی اجرای مراقبت‌های حمایتی و تسکینی در ایران بوده است، توسط کارشناسان پژوهش و آموزش مکسا استخراج شد.

وی با اشاره به برخی اولویت‌های استخراج شده بیان کرد: اولویت‌های پژوهشی و علمی و چالش‌های علمی مکسا مشخص شدند و طی جلساتی با  دانشجویان در خصوص این موارد صحبت و تبادل نظر انجام شد و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از میان موضوعات و اولویت‌های پژوهشی مطرح شده مواردی را انتخاب کردند.

 زینلیان افزود: بر اساس دوره آموزشی و دوره علمی دانشجویان باید در مورد چالش‌های علمی مکسا، پروژه تحقیقاتی و پژوهشی تعریف کنند و راهکارهایی برای حل و فصل این چالش‌ها و مسائل ارائه کنند.

مسؤول واحد آموزش و پژوهش مکسا شعبه اصفهان ادامه داد: ۵۵ نفر از  دانشجویان حاضر در طرح به ده گروه تقسیم‌بندی شدند و برای هر گروه یکی از دانشجویان و پژوهشگرانی که سابقه همکاری با مکسا را داشته‌اند، به عنوان سرپرست علمی تعیین شدند و این سرپرست علمی وظیفه هدایت تیم را برای پرورش ایده پژوهش و تبدیل آن به یک پروپوزال یا پیشنهاد پژوهشی و ارسال برای دانشگاه علوم پزشکی برای تصویب و اجرای یک پروژه تحقیقاتی را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای فرآیند جلسات متعدد تشکیل و دانشجویان به یافتن موضوع و مطالعه روی آن و نوشتن پیشنهادی پژوهشی یا پروپوزال اقدام کردند، گفت: جلسه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی  با حضور بیش از ۲۰ نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان داور، برگزار شد و در این جلسه دانشجویان ضمن ارائه از پروپوزال‌های تهیه شده دفاع کردند و داوران نیز با مطالعه و نقد پروپوزال‌های ارائه شده پیشنهاداتی را عنوان کردند.

زینلیان خاطرنشان کرد: دانشجویان نیز در زمان مشخص باید نظرات داوران را اعمال و در نهایت پروپوزال یا پیشنهادهای پژوهشی را برای تصویب به دانشگاه علوم پزشکی ارسال کنند و از ابتدای آذر ماه مرحله دوم کار در این حوزه شروع خواهد شد.

مسؤول واحد آموزش و پژوهش مکسا شعبه اصفهان بیان کرد: از برنامه‌های این مرحله برگزاری کارگاه‌های تکمیلی آمار و تحلیل اطلاعات است تا دانشجویان بتوانند اطلاعات را تحلیل کنند و سپس با طی مراحل بعدی راهکارهای علمی و مطلوب برای حل چالش های مکسا ارائه دهند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا