کرمان

رویداد انتخاب کتاب سال کرمان در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان؛ برگزیدگان تجلیل شدند

به گزارش برگزیده های ایران از رفسنجان، روح‌الله ابوالهادی مدیر روابط عمومی و امور اجتماعی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان امروز در آیین پایانی جایزه کتاب سال استان کرمان در محموعه فرهنگی هنری آزادی شهر سرچشمه رفسنجان با اشاره به انتخاب شعار «کتاب، سرچشمه دانایی» در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، اظهار کرد: دو تهدید و دغدغه جدی حوزه کتاب وجود دارد؛ تشخیص کتاب خوب دشوار است زیرا عناوین زیادی از کتاب‌ها از مولفان بسیاری به چاپ رسیده و منتشر می‌شود، حتی ناشران معروف نیز با توجه به شرایط اقتصادی هر گونه کتابی را چاپ کرده و برای علاقه‌مندان به کتاب، تشخیص کتاب خوب دشوار شده است.

وی تصریح کرد: برگزاری چنین رویدادهایی که یک‌سری کتاب‌های فاخر و ارزشمند را معرفی می‌کند و نشست‌های مختلفی که در جاهای مختلف برگزار می‌شود می‌تواند کمک کننده باشد. اما به‌نظر می‌رسد حوزه کتاب و کتابخوانی دچار این مشکل شده است و معیاری در تشخیص کتاب خوب از سایر کتاب‌ها برای علاقه‌مندان به مطالعه وجود ندارد.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از دغدغه‌ها این است که قرار است کتاب اساس و پایه تولید فیلمنامه و کلیپ شود که شایسته نیست، بنظر می رسد کتاب به سمتی می رود که مقدمه فیلمنامه، پادکست و سناریو شود و اگر کتاب هویت مستقل خود را از دست بدهد اتفاق خوبی نیست.

مدیر روابط عمومی و خدمات اجتماعی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان تصریح کرد: اگرچه جامعه گرایش به بهره‌مندی از فضای مجازی دارد، امّا مطالعه کتاب به‌گونه فیلمنامه و کلیپ که گویای تمام مطالب کتاب نیست، تهدید به‌شمار می‌رود و این یک دغدغه جدی است.

محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز با گرامیداشت هفته بسیج و تبریک هفته کتاب اظهار کرد: رویداد بزرگ انتخاب کتاب سال از سال ۱۳۷۳ شروع شده و با هدف توسعه فرهنگ مکتوب و ارتقای کمی و کیفی آثار چاپی و تشویق محققان، مترجمان و همه فعالان این حوزه که متعهدانه در حال تلاش هستند، طراحی شده است.

وی ادامه داد: در راستای این رویداد، ارزیابی فرهنگ مکتوب استان کرمان صورت می‌گیرد و استان کرمان جزو استان‌های پیشرو در برگزاری این رویداد در کشور است.

علیزاده عنوان کرد: سال ۱۳۷۳ رویداد جایزه کتاب سال استان با ۲۲ کتاب رسیده به دبیرخانه کار خود را آغاز کرد و بیست و یکمین دوره رویداد ۷۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد و پس از بررسی و داوری از ۳۰ نفر تقدیر می‌شود.

وی تصریح کرد: جایزه کتاب سال استان امسال مربوط به کتاب‌های چاپی در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ است و امسال در این دوره فراخوان بیست و دومین دوره را خواهیم داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود رفسنجان را شهر خلاق در حوزه کتاب و کتابخوانی معرفی و اعلام کرد: این شهرستان در رویداد پایتختی کتاب کشور توانسته به دوره پایانی راه یابد و جزو پنج شهر برتر قرار بگیرد.

 

حجت‌الاسلام اصغر عسکری امام جمعه رفسنجان نیز با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف جامعی از  فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کند، تصریح کرد: هنوز تعریف درستی از ارشاد اسلامی نداریم اگر این تعریف درست تدوین شود می‌توانیم از هنرمند و ‌…توقع کار درست و در  چارچوب داشته باشیم.

وی افزود: برنامه‌ای که در جامعه خود را نشان داد و نهادینه شود، فرهنگ می‌شود که این برنامه می‌تواند غلط یا صحیح باشد، هر فرهنگی قابل قبولی نیست که این موضوع بر اهمیت تعریف جامع و مانع از فرهنگ می‌افزاید.

مجید فصیحی‌هرندی فرماندار رفسنجان هم گفت: حمایت از اقدامات فرهنگی تاثیرگذار در توسعه فرهنگ جامعه، کاری ارزنده است. نقش کتاب نقشی بی‌بدیل است و باید دسترسی افراد به کتاب سهل‌الوصول شود و هیچ رسانه‌ای به اندازه کتاب ماندگار و نقش‌آفرین نیست.

وی با بیان اینکه هر چه که بخواهد اثرگذار باشد باید مبتنی بر تئوری‌ها باشد، گفت: ما فقدان نظریه و تئوری داریم چون با سلایق کار می‌کنیم. با تغییر افراد و مناصب، رویکردها تغییر پیدا می‌کند که گاهی برای اصحاب فرهنگ و هنر گیج‌کننده است. بنابراین نظریه‌ها باید مبتنی بر  فرهنگ و اهداف انقلاب اسلامی و آیینی که ما بر آن اعتقاد داریم و سنت‌های فرهنگی شایسته‌ای که از دیرباز در ما وجود دارد، باشد.

حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: مردان بزرگ اگر به جایی رسیدند با کتاب و مطالعه بوده به‌طوری که حاج‌قاسم سلیمانی در هر سفر به عراق و سوریه یک کتاب مطالعه می‌کرد.

انتهای پیام/۸۰۰۱۶/ق


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا