علمی و فناوری

رکوردداران دنیای مارها | شاه مار کبری ۵.۷ متری و یا آناکوندای سبز ۲۲۷ کیلوگرمی

رکوردداران دنیای مارها | شاه مار کبری ۵.۷ متری و یا آناکوندای سبز ۲۲۷ کیلوگرمی

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، بزرگترین مارهای جهان متعلق به خانواده پیتون و بوآ هستند. اینکه کدام خانواده بیشترین تعداد را دارد بستگی به این دارد که آیا شما این خزندگان را بر اساس وزن یا طول اندازه گیری می کنید. در حالی که مارهای انسان خوار بسیار نادر هستند (اگرچه مشخص شده است که این اتفاق می افتد)، گونه های واقعاً عظیمی در سیاره ما می لغزند.

طولانی ترین مار دنیا کدام است؟

رکوردداران دنیای مارها | شاه مار کبری 5.7 متری و یا آناکوندای سبز 227 کیلوگرمی

مار پیتون مشبک (Malayopython reticulatus) طولانی ترین مار در جهان است که به طور معمول طول آن به بیش از ۶.۲۵ متر می رسد.

طولانی ترین مار پیتون مشبکی که تا به حال ثبت شده است در سال ۱۹۱۲ پیدا شد و با طول خیره کننده ۱۰ متر اندازه گیری شد، این مار بیش از نیمی از طول یک مسیر بولینگ است و حتی بلندتر از یک زرافه است.

پیتون های مشبک در جنوب شرقی آسیا زندگی می کنند و در حالی که آنها معمولاً در جنگل های بارانی، جنگل ها و علفزارها یافت می شوند، به نظر می رسد اولویت زیستگاه آنها به مکان آنها بستگی دارد. در میانمار، این مارهای غیر سمی فقط در جنگل‌های بکر یافت شده‌اند، در حالی که در سنگاپور، اندونزی و بورنئو مالزی نیز در فاضلاب‌ها ثبت شده‌اند.

رکوردداران دنیای مارها | شاه مار کبری 5.7 متری و یا آناکوندای سبز 227 کیلوگرمی

طولانی ترین و سنگین ترین ماری که تا به حال در اسارت نگهداری شده است، یک مار پیتون مشبک ماده به نام مدوسا بود. مدوسا که در ایالات متحده پرورش یافت به طول ۷.۶۷ متر و وزن ۱۵۸.۸ کیلوگرم رسید.

آناکوندای سبز (Eunectes murinus) نیز مارهای بسیار بلندی هستند. اما آنها همچنین در گذشته تحت اندازه‌گیری اغراق‌آمیز طول قرار گرفته‌اند و گفته می‌شود مارهایی با ارتفاع بیش از ۲۴ متر دیده شده‌اند. در واقع، آناکوندای سبز به ندرت از ۶.۲۵ متر بیشتر می شود.

طولانی ترین مار سمی

رکوردداران دنیای مارها | شاه مار کبری 5.7 متری و یا آناکوندای سبز 227 کیلوگرمی

در سال ۱۹۳۷، یک شاه مار کبری به طول ۵.۵۴ متر در ایالت نگری سمبیلان در شبه جزیره مالایی پیدا شد. این دمار گرفته شد و در باغ وحش لندن نگهداری شد و در نهایت به ۵.۷۱ متر رسید و در آغاز جنگ جهانی دوم کشته شد تا در صورت بمباران باغ وحش و فرار مار، مردم را در معرض خطر قرار ندهد.

بیش از پنج متر برای شاه کبرا غیر معمول است، اگرچه حتی متوسط طول آنها ( ۳.۷-۴.۶ متر ) آنها را به حیوانات بزرگ تبدیل می کند.

این مارها زمانی که احساس تدافعی می‌کنند یا نیاز به دیدن بالای علف‌ها یا بوته‌های بلند دارند، طول خود را بهتر نشان می‌دهند.

آنها جلوی بدن خود را تا حدود یک متر از زمین بلند می کنند و حتی می توانند تهدیدات را در این حالت تعقیب کنند.

رکوردداران دنیای مارها | شاه مار کبری 5.7 متری و یا آناکوندای سبز 227 کیلوگرمی

یک کارگر موزه یک نمونه شاه مار کبری در دهه ۱۹۳۰ در دست دارد. گمان می رود که این نمونه به تازگی به موزه رسیده باشد که این عکس گرفته شده است. این مارها معمولاً فرار را به جنگیدن ترجیح می دهند.

شاه کبرا در جنوب و جنوب شرق آسیا در زیستگاه های مختلفی از جمله جنگل ها، باتلاق های حرا و برخی زمین های کشاورزی با بقایای زمین های جنگلی یافت می شود. آنها همچنین شناگران ماهری هستند.

با این حال، آنها به طور کلی در هر یک از مناطقی که در آنها زندگی می کنند، غیر معمول هستند، به استثنای برخی از مناطق جنگلی در تایلند.

مارهای شاه کبرا توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت به عنوان حیوانات آسیب پذیر فهرست شده اند. در بخش‌هایی از محدوده خود، به دلیل از بین رفتن زیستگاه و بهره‌برداری، از جمله برداشت برای اهداف پوستی، غذایی و دارویی، طی ۱۰ سال با کاهش بیش از ۸۰ درصدی جمعیت مواجه شده‌اند.

طولانی ترین مار دریایی

رکوردداران دنیای مارها | شاه مار کبری 5.7 متری و یا آناکوندای سبز 227 کیلوگرمی

مار دریایی زرد (Hydrophis spiralis) با طول ۲.۷۵ متر طولانی ترین گونه مار دریایی است. با این حال، بیشتر نمونه هایی که جمع آوری شده اند کمتر از دو متر طول دارند. مار دریایی زرد در شمال اقیانوس هند و اطراف بخش‌هایی از جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کند و همچنین در نزدیکی کالدونیای جدید در جنوب غربی اقیانوس آرام دیده می‌شود.

اطلاعات نسبتا کمی در مورد این مارهای دریایی وجود دارد. سوابقی از این گونه در عمق ۵۰ متری زیر سطح وجود دارد و عموماً در کف ماسه‌ای گل آلود یافت می‌شود و از مارماهی دیگر تغذیه می‌کند.

سنگین ترین مار دنیا کدام است؟

رکوردداران دنیای مارها | شاه مار کبری 5.7 متری و یا آناکوندای سبز 227 کیلوگرمی

آناکونداهای سبز سنگین وزن‌های دنیای مارها هستند. با این حال، اندازه آنها در گذشته اغراق آمیز بوده است. سنگین ترین آناکوندای ثبت شده تا کنون ۲۲۷ کیلوگرم بوده است. این مار عظیم الجثه ۸.۴۳ متر طول و ۱.۱۱ متر دور داشت.

در حالی که پایتون مشبک بلندتر است، همچنین باریک است. آناکونداها حجیم هستند. تخمین زده می شود که وزن یک آناکوندای ۵.۲ متری تقریباً برابر با یک مار پیتون مشبک به طول ۷.۳ متر باشد.

آناکونداهای سبز غیر سمی هستند و در آمریکای جنوبی و ترینیداد یافت می شوند. آنها بیشتر وقت خود را در آب می گذرانند، معمولاً در باتلاق ها، مرداب ها، نهرهای آهسته و رودخانه ها. به همین دلیل، سوراخ‌های بینی و چشم‌ها به جای کناره‌ها، در بالای سر قرار گرفته‌اند، به طوری که مار می‌تواند نفس بکشد و طعمه‌ها و شکارچیان را در بالای آب ببیند در حالی که بدن بزرگش در زیر آب نگه داشته می‌شود.

رکوردداران دنیای مارها | شاه مار کبری 5.7 متری و یا آناکوندای سبز 227 کیلوگرمی

اگرچه «آناکوندا» اغلب برای اشاره به آناکوندای سبز استفاده می‌شود، اما در واقع سه گونه دیگر وجود دارد که همگی کوچک‌تر هستند: آناکوندای بولیوی (Eunectes beniensis)، آناکوندای خال‌های تیره (Eunectes deschauenseei) و آناکوندای زرد (Eunectes notaeus). همه آنها در آمریکای جنوبی یافت می شوند.

سنگین ترین مار سمی

رکوردداران دنیای مارها | شاه مار کبری 5.7 متری و یا آناکوندای سبز 227 کیلوگرمی

پشت الماس شرقی (Crotalus adamanteus) یک مار زنگی است و تصور می‌شود که سنگین‌ترین مار سمی جهان باشد، به طور معمول، پشت الماس شرقی به ۵.۵-۶.۸ کیلوگرم و طول ۱.۵-۱.۸ متر می رسد.

این مار که در جنوب شرقی ایالات متحده یافت می شود، جنگل های مسطح، جنگل های ساحلی و زیستگاه های بوته ای را ترجیح می دهد. اغلب در مناطق مرطوب یافت نمی شود، اگرچه شناگر مطمئنی است که گاهی در باتلاق ها و بین صخره های سد دیده می شود.

پشت الماسی های شرقی بالغ با پستانداران کوچک مانند خرگوش و سنجاب و پرندگان کوچک غذا می خورند، در حالی که جوان ها موش می خورند. آنها طعمه خود را با نیش پر از سم می زنند، قبل از اینکه بگذارند بخزد و بمیرد، در این مرحله مار آن را می خورد.

افعی گابونی (Bitis gabonica)، یکی دیگر از مارهای بزرگ است، اما به اندازه مار زنگی الماس شرقی سنگین نیست. با این حال، یک فرد دراز ۱.۸۳ متری ۱۱.۳۴ کیلوگرم وزن داشت.

در حالی که مارهای افعی گابونی معمولاً به سنگینی کمر الماس شرقی نیستند، نیش هایی دارند که طولانی ترین مارها با ۵۵ میلی متر هستند. آنها همچنین بالاترین میزان زهر را دارند و هر بار تا ۶۰۰ میلی گرم را حمل می کنند.

منبع: nhm.ac.uk

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا