مرکزی

زادگاه امیرکبیر آماده پذیرایی از گردشگران

مصطفی مرزبان در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در اراک اظهار کرد: درب خانه امیرکبیر  به روی علاقمندان گشوده شد و از این پس گردشگران می‌توانند از این بنا دیدن کنند.

وی با اشاره به اینکه طبق تفاهم‌نامه مدیریت خانه تاریخی امیر کبیر به هیئت امنا خانه امیرکبیر واگذار شده بود افزود: از این پس روزهای پنج‌شنبه و جمعه و تعطیلات برای بازدید کنندگان و علاقمندان آماده شده است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه، مدیریت و بهره‌وری از این بنای تاریخی با رعایت ضوابط  بناهای تاریخی، با کاربری فرهنگی بنیاد امیرکبیر  و با نظارت اداره کل میراث فرهنگی به این هیئت امنا واگذار شده بود.

مرزبان با تاکید بر اینکه خانه پدری امیرکبیر یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای هزاوه است گفت: خانه پدری امیرکبیر در شانزدهم بهمن ماه ۸۹ به شماره ۲۹۷۰۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و اواخر سال ۹۸ پس از مرمت آماده بهره‌برداری شد.

وی ادامه داد: این بنای تاریخی ۶۲۵ مترمربع وسعت و ۸۱۵ مترمربع زیربنا دارد و از ویژگی‌های خاص معماری این خانه که تا ۶ سالگی امیر را در خود پرورده است، سقف‌های هلالی با تیرهای چوبی و دیوارهای ضخیم خشتی و گلی است.

میرزا محمدتقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، در سال ۱۱۸۵ خورشیدی در هزاوه به دنیا آمد و تا مقام صدر اعظم ایران پیش رفت.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا