فرهنگ و هنر

زاویه جدید از اختلاف «پست» و «ارشاد» در حوزه پست کتاب/ بدهی ۱.۲ میلیارد تومانی مانع تفاهم جدید

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات برگزیده های ایران، اگر مروری بر ماجراهای هفته گذشته درباره توقف فعالیت سامانه «پست کتاب» داشته باشیم، در می‌یابیم همه چیز از قطع سامانه و ارسال پیامک به اهالی نشر شروع شد.

* پرده نخست: آغاز ماجرا با افزایش هزینه‌های پستی برای ناشران

ابتدا «معاون فرهنگی وزیر ارشاد» به توافق نکردن با شرکت پست در راستای تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت: قرارداد جدیدی که شرکت پست پیشنهاد داده است، منجر به افزایش هزینه‌های پستی ناشران خواهد شد. با توجه به استفاده گسترده ناشران از این خدمات که بخشی از آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می‌شود و بار مالی این توافق برای این وزارتخانه حدود ۱۵ میلیارد تومان است، هنوز امکان عقد قرارداد جدید فراهم نشده است.

اما دو روز بعد علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب به تعرفه‌های جدید اشاره کرد و گفت: شرایط جدید اینگونه اعمال می شود که شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تخفیف را در سرویس سفارشی از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد و در سرویس پیشتاز از ۳۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش داده است. همچنین مطابق اظهار مسئولان شرکت پست، سرویس سفارشی عملا از خدمات حذف شده بود و تنها برای سامانه «پست کتاب» ارائه می‌شود. اگر بسته تحویل دفاتر پستی شود، مبلغی دریافت نمی‌شود و اگر درخواست جمع‌آوری اعلام شود، هزینه مربوطه به دو صورت محاسبه می‌شود؛ ابتدا در قالب اشتراک ماهانه به مبلغ ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال و دیگری به صورت جمع‌آوری تکی و با مبلغ ۸۰.۰۰۰ ریال.

* «پست» ۲ میلیارد تومان برای ارسال کتاب در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب هزینه کرد

اما زاویه جدید از ماجرا سخنان «رمضانعلی سبحانی‌فر» مدیرعامل شرکت پست جمهوری‌ اسلامی ایران است؛ چرا که او نیز به ابعاد جدید ماجرا اشاره کرده و گفته بود: کتابخوان‌ها و ناشران باید بدانند شرکت ملی پست از بودجه دولت استفاده نمی‌کند و کار این شرکت ناظر بر درآمد ـ هزینه است. با این وجود رقم بالایی از جیب هزینه کردیم تا در سال گذشته کتاب‌های خریداری شده از سوی مردم، به دستشان برسد. در این راستا بیش از دو میلیارد تومان از پست برای رهسپاری کتابها هزینه کردیم.

* بدهی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی ارشاد به شرکت پست 

بر اساس این گزارش، در کنار منعقد نشدن قرارداد، مساله بدهی وزارت ارشاد به شرکت پست، مانع از ادامه روند مثبت شده است. قرارداد موسسه خانه کتاب در شهریور ماه سال جاری به پایان رسید و شرکت پست بدون قرارداد تا هفته گذشته ادامه همکاری داد، اما یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مطالبات شرکت پست همچنان پرداخت نشده باقی است. نهایتا شرکت پست پیش‌نویس قرارداد برای ارشاد ارسال کرد، اما قراردادی بسته نشد. این امر موجب شد شرکت پست تصمیم بگیرد «سامانه پست کتاب» را به مدت یک روز مسدود کند و خدمات ارائه نشود.

* ارشاد درخواست پست را شفاهی پذیرفت/ پست: قرارداد امضا شده دریافت نکردیم!

در ادامه پیگیری‌ها، شرکت پست اعلام کرد بنا بر «اظهارات شفاهی متولیان وزارت ارشاد» مبنی بر انعفقاد قرارداد جدید «سامانه پست کتاب»، سامانه را باز می‌کنیم تا روند کار متوقف نماند، اما پس از چند روز این شرکت مجدد اعلام کرد تا امروز قراردادی از سوی موسسه خانه کتاب امضا نشده و به دست شرکت پست هم نرسیده است!

* جلسه معاون فرهنگی با مدیرعامل پست برای مسائل فنی نمایشگاه مجازی کتاب

ولی ماجرا زمانی نگران‌کننده می‌شود که به «دومین نمایشگاه مجازی کتاب» نزدیک شویم. رمضانعلی سبحانی‌فر مدیرعامل شرکت پست جمهوری‌ اسلامی ایران در این باره می‌گوید: جلسه‌ای با معاون فرهنگی وزیر ارشاد داشتیم و قرار شد بخش‌های فنی «پست» و «معاونت فرهنگی» جلساتی داشته باشند تا به تفاهم برسیم تا در دومین نمایشگاه مجازی کتاب خدمت رسانی کنیم. اما اینکه به ما بگویند ما رسانه در اختیار داریم و موضوع را رسانه‌ای می‌کنیم درست نیست! چراکه ما مقابل قشر فرهنگی نمی‌ایستیم.

امید می‌رود تفاهم نامه موسسه خانه کتاب و شرکت ملی پست هر چه زودتر منعقد شود تا هم ناشران و کتابفروشان سردرگم نمانند و هم دومین نمایشگاه مجازی کتاب در موعد اعلامی یعنی بهمن ماه برگزار شود.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا