اصفهان

زاینده رود تا پایان سال ۱۴۰۲ احیا می شود؛ خط دوم متروی اصفهان سال ۱۴۰۳

زاینده رود تا پایان سال ۱۴۰۲ احیا می شود؛ خط دوم متروی اصفهان سال ۱۴۰۳

به گزارش برگزیده های ایران از اصفهان، علی قاسم‌زاده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قرارداد اولیه با شرکت مپنا برای تکمیل خط دو متروی این کلان‌شهر اواخر سال گذشته تصویب شد، اظهار داشت: رقم قرارداد ۶۰۰ میلیون یورو است که بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ شهرداری‌ها محسوب می‌شود، همچنین طی یک سال گذشته تشریفات قانونی آن انجام و ماه گذشته مصوبه آن در دولت نهایی شد و در حال حاضر آماده بهره‌برداری است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه حمل‌ونقل تمرکز مدیریت شهری روی متروی اصفهان قرار دارد، افزود: خط دوم مترو از دو سمت در حال احداث است و شورای اسلامی شهر شهرداری را موظف کرده است که بخشی از خط دو مترو را تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برساند، بر این اساس به سمت تحقق این انتظار به سرعت پیش خواهیم رفت.

ادامه خط یک مترو از شهرک قدس تا دانشگاه صنعتی اصفهان

شهردار اصفهان با اشاره به تداوم خط یک متروی اصفهان اظهار کرد: ادامه خط یک مترو نیز از شهرک قدس تا دانشگاه صنعتی اصفهان مصوب شده و آماده انعقاد قرارداد است، همچنین خرید ۲۸۵ اتوبوس شهری جدید از پروژه‌های شاخص در حوزه حمل‌ونقل شهری به‌شمار می‌رود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با همت استانداری و کمک دستگاه‌ها، صنایع و شهرداری پیش‌بینی شده است که آب خلیج فارس (دریای عمان) نیمه دوم سال آینده به اصفهان می‌رسد، تاکید کرد: این طرح به هشت خرده پروژه تقسیم شده و هر هشت پروژه فعال است؛ جهادی کار می‌کنند و پروژه‌ای که شاید پنج سال تا ۱۰ سال می‌کشید با اتکا به منابع اعتباری استانی در حال انجام است.‌

شهردار اصفهان ادامه داد: پیش بینی این است که خط لوله انتقال آب دریا تا پایان ۱۴۰۲ به سیرجان (کرمان) برسد و از آنجا به اصفهان منتقل شود و در ادامه پروژه را به دریای عمان وصل کنند و آب استیجاری سیرجان جایگزین شود؛ بر این اساس امیدواریم جریان زاینده‌رود را پایان ۱۴۰۲ برای همیشه داشته باشیم.

قاسم‌زاده در ادامه با اشاره به عملکرد یک ساله فعالیت شهرداری این کلان‌شهر گفت: در حوزه خدمات شهری، نگهداشت شهر و نظافت حرکت به سمت مکانیزه کردن شهر در دستور کار قرار دارد، این اقدام آغاز شده است و سال آینده سرعت بیشتری می‌گیرد؛ در حال حاضر نظافت بزرگراه‌های شهر به صورت مکانیزه انجام می‌شود و سال ۱۴۰۲ نظافت مکانیزه را در معابر دیگر تجربه می‌کنیم.

وی با اشاره به طرح تبدیل زباله به مواد و انرژی تصریح کرد: روی طرح تبدیل زباله‌ها به مواد و انرژی بسیار تمرکز کردیم که در این راستا طرح پیرولیز در سطح آزمایشی جواب داد و در حال حاضر وارد عرصه تجاری شده است.

طرح زباله‌سوز هنوز به مرحله عقد قرارداد نرسیده است

شهردار اصفهان با بیان اینکه طرح زباله‌سوز نیز هنوز به مرحله عقد قرارداد نرسیده است، اما آن را دنبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در خصوص ساماندهی پسماند مصالح ساختمانی در مرحله انعقاد قرارداد با پیمانکار و بررسی دقیق هستیم تا دیگر شاهد پسماند مصالح ساختمانی در شهر نباشیم؛ سال آینده قرار است در تولید مصالح ساختمانی از پسماند مصالح ساختمانی استفاده شود.

وی در ادامه اضافه کرد: رویکرد مدیریت شهری این است از زباله‌ها ثروت تولید کنیم و از این تهدید به عنوان فرصت بهره ببریم، البته اصفهان از قدیم‌الایام در این حوزه سرآمد بوده است.

شهردار اصفهان با اشاره به وضعیت آلودگی هوا گفت: بخشی از آلودگی هوای شهر به بخش حمل‌ونقل و صنایع برمی‌گردد، در زمستان هم پدیده مازوت‌سوزی را در شهر داشتیم، در سفر اخیر ریاست قوه قضائیه، دستور کامل توقف مازوت‌سوزی صادر شد، امیدوارم این دستور کامل اجرا شده باشد و هیچ مازوتی در نیروگاه در حال سوختن نباشد.

وی با بیان اینکه برای کاهش آلودگی هوا راهی جز توسعه قطار شهری و تکمیل حلقه حفاظتی، استاندارد کردن اتوبوس‌ها نداریم، افزود: در این راستا اقدامات زیادی در شهرداری در دست انجام است و دستورالعملی آماده شده است که همه حوزه‌های شهرداری برای کاهش آلاینده‌ها وظایفی دارند.

قاسم‌زاده تصریح کرد: به شدت برای پالایش فضای سبز شهر در حال کار هستیم، شهرداری درصدد است بخشی از آلاینده‌ها که سهم شهرداری و قابل مدیریت است را کاهش دهد.

وی در ادامه با اشاره ساماندهی کودکان کار و خیابانی گفت: زنجیره حمایت از کودکان کار و خیابانی در شهر شکل گرفته است و محصول این همگرایی افتتاح مرکز حمایتی مراقبتی کودکان کار بوده است، امیدواریم با همت دستگاه‌های دخیل مانند استانداری، فرمانداری و بهزیستی پدیده آزاردهنده کار کودکان و سوداگری سوءاستفاده‌گران در شهر به حداقل برسد و دیگر شاهد آن نباشیم.

۹۰ درصد از کودکان کار اتباع خارجی هستند و نیاز مالی ندارند

شهردار اصفهان در ادامه با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد از کودکان کار اتباع خارجی هستند و نیاز مالی ندارند، ادامه داد: در صورتی که هر کدام از این کودکان نیاز اقتصادی داشته باشند، این ظرفیت در شهر وجود دارد که به کمک خیران مشکل آن‌ها رفع شود؛ حتی برخی از صنایع ما که در رأس آنها خیران نیک‌اندیش هستند برای بورسیه تحصیلی و مهارت‌آموزی، اشتغال بعد از مهارت برای این کودکان پیشنهاد داده‌اند، اما مشکل اصلی این است که بسیاری از این کودکان مورد بهره‌کشی، استثمار و سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

قاسم‌زاده در ادامه با بیان اینکه طبق توافقی که با پیمانکاری در زمینه ساخت هتل در ارگ جهان‌نما انجام شده، نسبت ۲۵ درصد به ۷۵ درصد بین شهرداری و سرمایه‌گذار قراردادی منعقد شده است، افزود: این پروژه که حدود چهار هزار میلیارد تومان از سوی شهرداری و بخش خصوصی برای آن سرمایه‌گذاری شده، گام مهمی در راستای رفع معضلات این ساختمان است.

۴۶

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا