کرمانشاه

زمین تا آسمان فاصله برای تحقق یک وعده در کرمانشاه/ «قره‌سو» بالاخره ساماندهی می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از کرمانشاه، قره‌سو رودخانه‌ای که از مرکز شهر کرمانشاه عبور می‌کند، چندین سال است که دچار آلودگی و اکنون تنها به یک فاضلاب شهری تبدیل شده است.

سرچشمه رودخانه قره‌سو در سراب روانسر است که امسال خشکسالی سراب‌ها باعث آلودگی بیشتر قره‌سو شده است. البته ورود بخشی از فاضلاب روانسر و فاضلاب‌های روستاها و پساب‌های واحدهای صنعتی، همچنین بخشی از فاضلاب شهر کرمانشاه از جمله فاضلاب بیمارستانی به رودخانه قره‌سو باعث شکل‌گیری این بحران شده است.

آلوده بودن رودخانه قره‌سو زمین‌های اطراف را هم آلوده و باعث ایجاد بوی نامطبوعی در شهر کرمانشاه شده و برنامه‌های مسؤولان هم تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

یکی از مهمترین کارها برای نجات قره‌سو جداسازی فاضلاب است که برای جدا کردن فاضلاب شهر کرمانشاه باید یک تصفیه‌خانه ایجاد شود، حبیب‌الله وفایی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه در این رابطه، گفت: تنها کلانشهری که در کشور سیستم فاضلاب و تصفیه‌خانه ندارد، شهر کرمانشاه است.

وی ادامه داد: این مطالبه به حق مردم طی سالیان متمادی بوده است که این موضوع تصفیه‌خانه در بودجه سال ۷۰ شروع شد ولی به طور کامل برنامه‌ای برای تعیین مالی این پروژه متأسفانه پیش‌بینی و اجرا نشد.

وفایی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ مدول یک تصفیه‌خانه وارد مدار شد و مدال دو تصفیه‌خانه هم استارت خورده است، الان بخشی از شهر کرمانشاه به تصفیه‌خانه وصل شده و کار این پروژه تصفیه‌خانه آبرسانی به کرمانشاه وارد یک فاز اجرایی جدید شده است.

وی تصریح کرد: برنامه دولت روی بحث تصفیه‌خانه و آبرسانی کرمانشاه جدی است، برنامه تأمین مالی آن تقریبا کامل شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه پیشرفت فیزیکی کل تصفیه‌خانه را حدود ۵۴ درصد اعلام کرد و گفت: امسال یک عبارتی در زمان تدوین لایحه به همین ردیف در بودجه ۱۴۰۰ با عنوان «جداسازی فاضلاب از رودخانه قره‌سو» اضافه شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری در سال‌های ۹۷،۹۸ و ۹۹ اعتباراتی را از مرکز گرفتیم و در این حوزه هزینه کردیم، ولی خیلی اعتبارات کاملی نبود که بتوانیم این بحث را به طور کامل جمع کنیم.

وفایی اضافه کرد: الان که این طرح ساماندهی در این ردیف قرار گرفته باید مجوز این طرح را بگیریم؛ در حال انجام کارهای آن هستیم مطالعات آن انجام شده و امیدواریم از محل اعتباری که به آن اضافه شد و همچنین محل ردیف‌های دیگر و سایر منابع بتوانیم رودخانه را ساماندهی کنیم.

وی گفت: بحث ساماندهی رودخانه قره‌سو یکی از مشکلاتی است که مسؤولان استانی هم به آن اذهان دارند و واقعا جزء اهداف اصلی استان است که طی دو تا سه سال آینده ساماندهی شود.

وفایی یادآور شد: بحث جداسازی فاضلاب از قره‌سو بستگی به تحقق درآمدهای دولت دارد چون تمام منابع آن قرار است از منابع عمومی تأمین شود، اگر به طور طبیعی منابع مورد نیاز تزریق شود دو تا سه سال پروژه جمع می‌شود و اگر کمتر شود طبیعتا طولانی‌تر خواهد شد ولی شهروندان بدانند استارت این کار در بودجه ۱۴۰۰ خورده و این ردیف در بودجه به عنوان جداسازی فاضلاب از قره‌سو آمده است.

کار زیباسازی و  ایجاد فضای گردشگری حاشیه این رودخانه طی سال‌های گذشته، البته نه به صورت کامل انجام شده که همین میزان هم به دلیل بوی نامتبوع رودخانه بلااستفاده مانده و به اصطلاح خاک می‌خورد.

متولیان امر در این راستا می‌گویند، علت اصلی این است که باید اول فاضلاب از رودخانه قره‌سو جدا می‌شود و بعد باید این سازه‌ها و کارهای عمرانی در حاشیه رودخانه قره‌سو شکل می‌گرفت.

انتهای پیام/پ/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا