اخبار روز

زنان و دختران در افغانستان از جامعه حذف شده‌اند

زنان و دختران در افغانستان از جامعه حذف شده‌اند

به نقل از خبرگزاری آناتولی، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد امروز سه شنبه در جلسه افتتاحیه کمیسیون وضعیت زنان این نهاد گفت: با از بین رفتن پیشرفت در زمینه حقوق زنان در کشورهایی مانند افغانستان که در آن زنان و دختران در واقع از زندگی عمومی حذف شده اند، آنها از برابری جنسیتی بیش از پیش دورتر می شوند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این خصوص ادامه داد: حقوق زنان در سراسر جهان در معرض سو استفاده، تهدید و نقض قرار دارد. سازمان ملل مسئله حقوق زنان به‌ویژه حقوق اساسی زنان افغانستان از جمله تحصیل و کار را پیگیر خواهد بود.

«آنتونیو گوترش» در نشست این کمیسیون که به عنوان نخستین نهاد جهانی سازمان ملل در این باره کار می‌کند، افزود: پیشرفت هایی که طی چندین دهه به دست آمده در حال ناپدید شدن است.

وزارت آموزش عالی دولت موقت طالبان شنبه ۸ بهمن ماه سال جاری با ارسال نامه‌ای خطاب به دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی در افغانستان، ثبت‌ نام دختران در آزمون کنکور سال ۱۴۰۲ را ممنوع اعلام کرد.

بر اساس دستور العمل وزارت آموزش عالی دولت موقت طالبان، این نهاد در نامه‌ای به دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی افغانستان دستور داده که دانشجویان دختر جذب نکنند.

در نامه وزارت آموزش عالی طالبان همچنین آمده بود که دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلی خصوصی مکلف هستند تا ۵ روز پیش از برگزاری آزمون کنکور، این وزارت و اداره ملی امتحانات را در جریان بگذارند تا هیأت مشترکی برای نظارت از روند آزمون کنکور توظیف شود.

گفتنی است که عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد دولت موقت طالبان ۲۴ دسامبر اعلام کرد که استخدام زنان در سازمان‌های محلی و بین المللی مردم نهاد در افغانستان تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است.

وزارت تحصیلات عالی طالبان نیز ۲۰ دسامبر طی نامه‌ای به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان دستور داد که زنان این کشور «تا اطلاع ثانوی» حق ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را نخواهند داشت.

پس از این رویداد، هماهنگ کننده کمک‌ های بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد: در صورت ممنوعیت اشتغال زنان افغان، دست افغانستان از کمک‌های سازمان ملل کوتاه خواهد شد.

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا