چهارمحال و بختیاری

زنجیره تولید در شهرک فرش چهارمحال و بختیاری تکمیل می‌شود

به گزارش برگزیده های ایران از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، علیرضا جیلان به جزییات شهرک تخصصی فرش استان اشاره کرد و گفت: در این شهرک تمامی زنجیره تولید فرش از تولید پشم تا فروش و صادرات انجام می‌گیرد.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۸۵ درصد فرش تولیدی در استان ارزش صادراتی دارد، افزود: با راه‌اندازی شهرک تخصصی فرش ارزش افزوده ناشی از فروش فرش برای بافنده محاسبه می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرک تخصصی فرش کاربری اقامتگاهی و توریستی نیز دارد، اظهار داشت: در این شهرک که مقرر شده به مساحت ۴۲ هکتار ایجاد شود بازارچه‌های فروش، موزه فرش، نمایشگاه، تالار گفت‌وگو و مجموعه‌های اقامتی پیش‌بینی شده است که نقش مهمی در جذب گردشگر ایفا می‌کند.

جیلان خاطرنشان کرد: ایجاد چنین شهرکی در کشور کم‌نظیر است و بی‌شک نقش مهمی در اقتصاد استان ایفا می‌کند.

فرش چهارمحال و بختیاری مطابق با معاهده بین‌المللی لیبسون که جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۰ به آن ملحق شد، به ثبت جهانی نشان جغرافیایی رسید و در سال ۹۶ نیز لوح ثبت جهانی فرش بختیاری با حضور رییس مرکز ملی فرش ایران در شهرکرد رونمایی شد.

بیشترین فرش‌های چهارمحال و بختیاری را قالی شهرکرد، قالی قهفرخ (فرخشهر)، یلمه بروجن، گبه ریزباف اردل، فرش بختیاری مناطق عشایری و بختیاری‌نشین و فرش چالشتری تشکیل می‌دهد.

بر اساس نظر برخی از محققان، طرح‌فرش «سرو» و «کاج» که به عنوان اصلی‌ترین طرح آریایی مطرح است از نمونه‌های بارز طرح‌های قالی این استان به شمار می‌رود.

کاربرد رنگ‌های زیبا با استفاده از عصاره گل‌ها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی، شادابی و زنده بودن طرح‌ها و نقش‌های متنوع، انتخاب رنگ، ثبات گیاهی گرم رنگ‌ها، پرز بلند، دقت در بافت و قیمت مناسب در جهان از دیگر ویژگی‌های فرش این استان به شمار می‌رود.

انتهای پیام/۶۸۰۲۳/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا