سلامت

زنگ خطر ابتلا به مالاریا به صدا درآمد/ شناسایی ۴۷ بیمار در این استان

زنگ خطر ابتلا به مالاریا به صدا درآمد/ شناسایی ۴۷ بیمار در این استان

حبیب غزنوی در زاهدان اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون با مشارکت فعال و تیزبینی نظام سلامت، در سطح استان سیستان و بلوچستان ۴۷ بیمار مبتلا به مالاریا شناسایی شدند که ۴۶ مورد از این مبتلایان را مردان و یک مورد را زنان شامل می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان از افزایش ۲۳۵درصدی موارد مبتلا به مالاریا در فروردین ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در فروردین ۱۴۰۱ در مجموع ۱۴ مورد مبتلا به مالاریا در سطح استان سیستان و بلوچستان شناسایی شدند؛ این در حالی است که از ابتدای سال جاری تا امروز در مجموع ۴۷ مورد مبتلا به مالاریا در سطح استان شناسایی شده‌اند که حاکی از افزایش ۲۳۵درصدی موارد شناسایی‌شده است.

وی با اشاره به گرم شدن هوا و بارندگی اخیر صورت‌گرفته در ایران و پاکستان گفت: ترددهای غیرمجاز از گذرگاه‌های غیررسمی و سکونت در فضای باز از یک‌سو و همچنین بارندگی‌ها از دلایل خیزش مالاریا محسوب می‌شود.

غزنوی با اعلام اینکه “در سال جاری خوشبختانه هیچ‌گونه فوت ناشی از این بیماری در سطح استان نداشته‌ایم” با اعلام شناسایی ۱۲۵۱ مورد مبتلا به مالاریا در سال ۱۴۰۱ در سطح استان سیستان و بلوچستان گفت: خوشبختانه با شناسایی به‌موقع این موارد و تحت درمان قرار گفتن آنان هیچ‌گونه فوت ناشی از این بیماری در سال گذشته نیز نداشته‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان یادآور شد: شهرستان سراوان و سیب و سوران به‌علت هم‌مرزی با کشور پاکستان و همچنین ترددهای غیرقانونی، بیشترین موارد ابتلا را بین شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه داشته است.

وی با بیان اینکه علائم این بیماری تب، لرز، عرق، درد ستون فقرات، تهوع و استفراغ، زردی چهره و عطش فراوان است، گفت: از هم‌استانی‌ها تقاضا داریم در صورت داشتن این علائم به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

غزنوی گفت: توصیه می‌شود مردم در مناطقی که مالاریا شایع است از خوابیدن در فضای باز پرهیز کنند، پوست خود را بپوشانند و پنجره‌ها و دیوارهای خانه خود را به حشره‌کش آغشته و در صورت خوابیدن در فضای باز از قلم دورکننده حشرات استفاده کنند.

وی بیان کرد: امیدواریم با آگاهی‌بخشی و آموزش به مردم و انجام عملیات‌های سمپاشی، لاروکشی، مه‌پاشی و تشدید بیماریابی شاهد کاهش موارد مثبت بیماری مالاریا باشیم.

بیشتر بخوانید:

کف پای صاف چیست؟/ بهترین روش درمان خانگی کف پای صاف

هشدار؛ ارتباط کم‌خوابی در نوجوانی با خطر ابتلا به این بیماری خطرناک

۲۷۱ ۲۳۳

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا