کرمانشاه

زیان‌دهی ١٢٠ میلیارد ریالی سالانه مخابرات کرمانشاه به دلیل سرقت 

زیان‌دهی ١٢٠ میلیارد ریالی سالانه مخابرات کرمانشاه به دلیل سرقت 

حمیدرضا امیری در گفتگو با خبرنگار برگزیده کرمانشاه، اظهار کرد: شرکت مخابرات ایران از سال ١٣٨٨ به بخش خصوصی واگذار شد و بعد از آن ٣١ استان تحت مدیریت شرکت مخابرات ایران با نام مخابرات مناطق در حال فعالیت هستند.

وی افزود: بر همین اساس هر استان یک منطقه محسوب می‌شود که مأموریت مخابرات منطقه نگهداری و توسعه شبکه‌های کابل، تلفن ثابت، اینترنت و فیبر نوری است.

مدیر مخابرات منطقه کرمانشاه تصریح کرد: از طرفی چون با شرکت «همراه اول» یک شرکت هستند در سطوح بالاتر مأموریت توسعه و نگهداری شبکه‌های همراه اول هم بر عهده مخابرات استان است.

وی گفت: در استان کرمانشاه حدود یک هزار نفر نیرو، هشت هزار کیلومتر فیبر نوری، ۵٠٠ هزار تلفن ثابت، سه میلیون شماره در قالب همراه اول (٢ میلیون و ۶٠٠ هزار خط اعتباری و حدود ۴٠٠ هزار خط دائمی)، ۶۵ هزار ای.دی.اس.ال خانگی فعال، تعدادی اف.تی.تی.اچ خانگی، سه هزار فیبر نوری منازل، یک هزار و ۵٠٠ وی.دی.اس.ال فعال خانگی وجود دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: از ابتدای سال ١٣٩۶ سه هزار فیبر خانگی فعال در استان و ٨٠٠ سایت موبایل وجود دارد که اخیرا یازده سایت نسل پنجم وارد شبکه شده و تا پایان سال به ٢٠ سایت می‌رسد، حدود ۵٧ سایت نسل چهار و نیم وارد مدار شده و تا پایان سال به ۶٧ سایت می‌رسد.

بهره‌برداری از ٣٠٠ کیلومتر فیبر نوری تا پایان امسال

وی گفت: هم‌اکنون ۵٩ سایت روستایی در قالب سایت‌های تری.جی و فور.جی در استان و ٢٠ سایت همراه اول در شهرها در دست اقدام است که مجموع این اقدامات استان کرمانشاه را از لحاظ افرایش کیفیت شبکه همراه به وضعیت مناسب می‌رساند.

امیری بیان کرد: توسعه فیبر نوری خانگی به موازات این اقدامات انجام می‌شود و تا پایان سال باید برای ١٠٠ هزار مشترک ظرفیت ایجاد شود.

وی گفت: در حوزه توسعه فیبر نوری امسال ۶٠٠ کیلومتر فیبر نوری در برنامه داشتیم که تا پایان سال حدود ٣٠٠ کیلومتر از آن به بهره‌برداری می‌رسد.

این مقام مسئول بیان کرد: پروژه‌ای در قالب توسعه فیبر نوری با نام پروژه «نهضت جهادی فیبر و مخابرات ایران» در استان آغاز شد که قرار است به بسیاری از منازل فیبر برسانیم و ادارات، سازمان‌ها و کسب و کارها که اکنون بخشی از آن‌ها به فیبر متصل شدند تا پایان سال هم توسعه می‌یابند.

احداث ١۴ سایت «نسل پنجم اینترنت» در شهر کرمانشاه

وی درباره پوشش سایت نسل پنجم اینترنت در استان کرمانشاه تشریح کرد: فعلا به عنوان هات.اسپات ( اتصال نقطه‌ای) راه‌اندازی شده و گسترده و پیوسته نیست، در جوانرود سه سایت، در ثلاث، پاوه و روانسر هر کدام یک سایت و در کرمانشاه هم ۹ سایت وجود دارد.

مدیر مخابرات منطقه کرمانشاه ادامه داد: محدوده «کارمندان»، «٢٢ بهمن»، «کرناچی» و محدوده «بیمارستان امام (ره)» در شهر کرمانشاه از این خدمات بهره‌مند هستند که به ترافیک بستگی دارد که نیاز برآورد شده و سایت طراحی و فعال می‌شود.

وی در خصوص شایعات مبنی بر سرطان زا بودن آنتن های بی.تی.اس مخابرات بیان کرد: سازمان انرژی اتمی هر سایتی را که قرار دادیم پرتو سنجی می‌کند اگر از حد مجاز منطقه (استاندارد) پرتو بالاتر باشد دستورالعمل می‌دهد و اقداماتی برای کاهش پرتو یا قدرت آن انجام می‌دهیم اما تا کنون هیچ مرجع علمی ثابت نکرده که سرطان زا باشد.

امیری گفت: یکی از چالش‌های شرکت همراه یا مخابرات ایران، معارضات مردمی است هم‌اکنون بالغ بر ٢٠ سایت در شهر کرمانشاه باید نصب شود که به دلیل شایعات مردم همکاری ندارند و اگر مکانی به ما اختصاص داده شود، همسایگان ممانعت ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: برای این منظور هم پروسه‌ای در نظر گرفته شد، قرارداد منعقد می‌شود و بر اساس توافق اجاره سالیانه یا ماهیانه پرداخت می‌شود.

این مقام مسئول در خصوص احداث برج های بلند و آسیب آن به آنتن مخابرات، ابراز کرد: شبکه موبایل یک شبکه زنده است و نیاز به مراقبت دارد و در کشور هماهنگی‌هایی بابت احداث برج ها باید بشود که اگر سازه ای ارتفاعش بلندتر از آنتن مخابرات یا هر اپراتوری هست، مجوز اخذ کند چون جا به جایی سایت تبعاتی در پی دارد.

وی عنوان کرد: تلاش کردیم که با وجود معارضین اگر دلایل فنی و حقوقی وجود نداشته باشد و با توافق مالک تا حد ممکن از جا به جایی سایت‌ها ممانعت کنیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: هر جا به جایی حدود ١٠ میلیارد ریال هزینه دارد چون سرویس قطع می‌شود و باید دوباره تقاضای سیستم و راه‌اندازی داشته باشیم.

افزایش تعرفه‌ها، کمکی به بالا رفتن کیفیت خدمات مخابرات

وی گفت: از زمان ورود بخش خصوصی در سال ١٣٨٨ الی سال ١۴٠١ افزایش تعرفه‌ای در هزینه تلفن ثابت نداشتیم و در سال گذشته بسته‌ای با عنوان «بسته صوتی» تعریف شد که مخابرات ایران مجوز از وزارتخانه گرفت و بابت هر تلفن در تهران ماهیانه ٢٠٠ ریال، در استان‌ها ١۵٠ ریال و در برخی شهرها ١٠٠ ریال (روستاها بدون تغییر) تعریف شد.

امیری افزود: تا میزان ٢٠٠، ١۵٠ و ١۰٠ ریال مردم رایگان مکالمه می‌کنند و تنها افزایش و کمک دولت به بخش تلفن ثابت همین بوده که یک گزینه برای مشترکان است و یکی از مشکلات ما عدم افزایش تعرفه‌ها متناسب با تورم بود.

وی عنوان کرد: از سال ١٣٨٨ تا کنون حق دستمزد ما ٢۵ برابر و تجهیزات ٢۵ برابر شده، تورم، تحریم و سرقت‌ها مجموعا مخابرات را به یک شرکت زیان ده کامل رساند.

امیری گفت: با وجود این مشکلات باید به مردم خدمات ارائه داده و پاسخ اعتماد آن‌ها را بدهیم لذا با تمام این ناملایمتی ها مخابرات سرویس دهی به مشترکان را ادامه می‌دهد.

وی اضافه کرد: در بحث درآمدها گرایش به سمت فیبر نوری مانند سایر اپراتورها داریم و در حوزه اینترنت اگر تعرفه‌ها متناسب شود مخابرات از زیان دهی خارج و کیفیت هم افزایش می‌یابد.

امیری گفت: در استان کرمانشاه سالانه ١٠٠ الی ١٢٠ میلیارد ریال زیان بابت قطع فیبر، سایت موبایل و کابل وارد می‌شود و عمدتا معتادین متجاهر اقدام به این سرقت‌ها می‌کنند.

وی افزود: حوضچه ها را تا حد زیادی ایمن کردیم اما حواشی شهر خصوصا جاهایی که از کنترل نیروهای نظامی و انتظامی خارج باشد بیشتر سرقت می‌شود.

مدیر مخابرات منطقه کرمانشاه تصریح کرد: کابل موجود در منازل مشترکین هم به کرات سرقت می‌شود و گاهی چند مرتبه ترمیم شده اما دوباره سرقت شده لذا از مشترکین تقاضا داریم که کمک کنند برخی باکس ها را جا به جا کرد.

وی گفت: بخش‌هایی که همکاری مشترکان بوده ایمن شده و بسیاری از حوضچه ها نیز ایمن شدند اما این سرقت ها اجتناب ناپذیر است و آسیب زیادی از این ناحیه می‌بینیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: سرقت باید از سوی مشترکین در سامانه ٢٠١١٧ ثبت شود که ٢ خاصیت دارد اینکه می‌توان هزینه ماهیانه را به مشترک (در صورت قطعی یک ماهه) بازگرداند و دیگر اینکه از محل قطعی شبکه مطلع می‌شویم.

وی گفت: با اطلاع رسانی سرقت از سوی مردم با فاصله زمانی کمتر از یک روز می‌توانیم رسیدگی کنیم اما تعداد سرقت‌ها زیاد است به همین دلیل پیگیری کمی بیشتر زمان می‌برد.

امیری اذعان کرد: بیشترین چالش موجود برای شرکت مخابرات نخست بحث سرقت‌ها و دیگری عدم همکاری مردم و ادارات با توسعه شبکه مخابرات است.

وی اذعان کرد: لذا از مردم تقاضا داریم برای توسعه شبکه موبایل همکاری کنند به دلیل ورود به عصر دیجیتال باید این سایت‌ها راه‌اندازی شود.

امیری ادامه داد: بدهی سازمان‌ها و ادارات یکی دیگر از چالش‌های مخابرات کرمانشاه است و تقاضای ما پرداخت این بدهی ها است.

وی بیان کرد: ایرانسل یکی از بدهکاران بزرگ به مخابرات است که حدود ۴٠٠ میلیارد ریال بدهی در استان کرمانشاه دارد اما بالغ بر ٢٠٠ میلیارد ریال از ادارات یعنی اشخاص حقیقی و حقوقی طلب داریم.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا