لرستان

زیر پوست شهر خبرهایی است/ انتقاد امام جمعه خرم‌آباد از فراموشی فرهنگ ایرانی-اسلامی در جامعه

به گزارش برگزیده های ایران از خرم‌آباد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این شهرستان با بیان اینکه ایمان به خدا و تسلیم شدن در برابر فرامین الهی نقطه مشترک تمام ادیان است، اضافه کرد: این مهم، عامل پیوند جوامع بشری و متدینین بوده و روح دین همان تسلیم شدن در برابر خداوند تبارک و تعالی است.

وی با اشاره به اینکه تمامی پیامبران دین را برای تسلیم شدن در برار خداوند آورده‌اند، افزود: البته با تکامل جوامع بشری کامل‌ترین دین توسط پیغمبر اسلام(ص) با نام اسلام آورده شد اما حقیقت تمامی ادیان الهی همین تسلیم در برار پروردگار است.

حجت‌الاسلام شاهرخی در ادامه با بیان اینکه همه ما کارهای خوب انجام می‌دهیم اما نتیجه لازم گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: متاسفانه برخی از ما کارهایی انجام می‌دهیم که باعث می‌شود به مقصد و منزلت تقوا نرسیم، همه ما ثواب‌هایی داریم اما بعضی کارهایی که یک متدین نباید مرتکب شود را انجام می‌دهیم.

امام جمعه خرم‌آباد بیان کرد: اگر فعل حرام نشود راه نجات و قربت فراهم می‌شود؛ جمع‌آوری اعمال نیک سخت است اما نتیجه آن را حفظ کردن به مراتب دشوار تر خواهد بود.

وی با اشاره به بیماری کرونا نیز گفت: این بیماری برای ما هشدار است و گسترش آن سبب تضعیف امت اسلامی می‌شود بنابراین رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و واکسن نزدن که شیوع این ویروس را در پی دارد همان تضعیف امت اسلامی است که از فعل‌های حرام محسوب می‌شود.

شاهرخی به فرا رسیدن سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع) نیز اشاره کرد و افزود: ایشان برای گسترش فرهنگ تشیع و توسعه علم و فرهنگ مجاهدت‌های زیادی داشتند که موافقین و مخالفین به آن معترف هستند؛ این امام بزرگوار می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای جوانان باشد.

خطیب نماز جمعه خرم‌آباد به موضوع فرهنگ عمومی نیز گریزی زد و در ادامه با بیان اینکه انقلاب اسلامی در تلاش است که فرهنگ زندگی صحیح را به عنوان الگو در تمام جهان معرفی کند، اضافه کرد: برای زندگی صحیح، بای پیشرفت و فرهنگ در کنار هم بیایند و در سنت، قرآن و روایات ما در مورد سبک زندگی صحیح توصیه‌های زیادی شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در فرهنگ اجتماعی متقابل دچار ضعف‌هایی هستیم و حقوق متقابل یکدیگر را رعایت نمی‌کنیم و این باعث افزایش طلاق، نزاع، عدم شکیبایی و چشم‌پوشی از حق همدیگر شده است.

شاهرخی با انتقاد از اینکه نوع طراحی لباس جامعه به دور از سنت‌های ایرانی و اسلامی است، اظهار کرد: زیر پوست شهر خبرهایی است و ظاهر آن با باطنش تفاوت دارد.

نماینده ولی فقیه در لرستان ادامه داد: قانون‌گریزی و سودجویی از مرتبه کوچک شروع و تا قراردادهای آن‌چنانی و رانت‌خواری پیش می‌آید.

وی با بیان اینکه خرورزی و اخلاق و رعایت حقوق متقابل در آموزه‌های دینی ما وجود دارد اما جامعه از آن فاصله گرفته است، افزود: باید دید چه چیزی فرهنگ اکمل ما را تهدید می‌کند و این موانع را برداشت که در همین راستا انتظار می‌رود متدینین، مسوولان فرهنگی و دینی همه با هم موضوع را بررسی و چاره‌جویی کنند.

شاهرخی به سفر ریاست جمهوری و هیئت همراه به لرستان نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم این سفر با سفرهای سه دهه گذشته متفاوت باشد و درخواست‌های منطقی و دست‌یافتنی مردم این دیار را تحقق ببخشد.

خطیب نماز جمعه خرم‌آباد بیان کرد: مشکلات بیکاری، تورم، عدم تخصیص آب، سدها و… مسائلی هستند که باید خروجی این نشست‌ها باعث حلشان شود و البته مهم‌تر از آن اجرای مصوبات است.

وی به موضوع زنان کارگر شهرستان دلفان نیز اشاره کرد و گفت: در استان این مسائل زیبنده نیست و باید آنان را حمایت و کمک کرد برای همین با کمیته امداد و بهزیستی مطرح شد اما این‌کمک‌ها به تنهایی کافی نیست و انتظار داریم کرامت بانوان حفظ و مشکلات معیشتی‌شان حل شود.

شاهرخی خاطرنشان کرد: داشته‌های ما از مشکلات‌مان بیشتر بوده و افق دید در کشور و استان روشن است اما نیازمند برنامه‌ریزی و برنامه‌محوری است.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا