آذربایجان شرقی

ساخت نخستین دهکده ورزش دانش‌آموزی کشور در تبریز/ میانگین رشد نرخ باسوادی در آذربایجان‌شرقی بالای ۶۰ درصد است

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، جعفر پاشایی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان در رابطه با شاخص های نظام آموزشی اظهار داشت: یکی از ابزارها و شاخص های ارزیابی نظام های آموزشی موفق در دنیا، پوشش دوره ابتدایی است که در این میان می توان گفت  نرخ پوشش دوره متوسطه اول ۹۶/۲۷ درصد است که حدود ۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

وی افزود: نرخ پوشش تحصیلی دوره دوم متوسطه ۸۲/۶۶درصد است که ۰٫۱۸ درصد از میانگین کشور بالاتر بوده و نرخ ماندگاری دانش آموزان در پایه ششم در دوره ابتدایی ۹۸/۳۵ درصد، تا پایه نهم در دوره متوسطه اول ۹۰/۳۲ درصد و تا پایه دوازدهم ۷۵/۸۹ درصد است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ضمن تشریح جزئیات حوزه پرورشی گفت: طبق آمار از تعداد نماز خانه های مدارس استان، ۱۳۶۵ مستقل، ۲۳۶۵ کلاسیک و ۴۰۲ باب چند منظوره می باشد. این استان یک نهضت عظیم نماز خانه سازی را از ۴ سال پیش در حوزه معاونت پرورشی شروع کرده است که تقریبا ۱۶۲ نمازخانه مدرسه ای ایجاد شده است و  تعداد دارالقرآن های موجود در سطح استان ۵۲ باب می باشد.

پاشایی ادامه داد: سرانه کتاب دانش آموزی به ازای هر دانش آموز ۱۱ جلد است و تعداد هسته مشاوره و مراکز مشاوره استان ۳۹ مورد است. در حوزه پرورشی پنج برنامه کشوری را میزبان هستیم که از جمله آنان می توان به جشنواره سراسری اجلاس نماز، چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز، پنجمین دوره مسابقات همخوانی و مدیحه سرایی مراکز دارالقرآن سراسر کشور، اولین جشنواره روش های نوین تدریس کتب مراکز دارالقرآن کشور و طرح کشوری پایش مراکز دارالقرآن ها اشاره کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اظهار داشت: طبق آخرین سرشماری در ۱۳۵۵ میانگین با سوادی کشور ۴۸/۵ درصد بود که میانگین باسوادی استان ما در این سال، ۳۶ درصد بوده است. اکنون متوسط نرخ رشد درصد باسوادی کشور تا پایان سال ۱۳۹۹ در کشور ۹۶/۶ درصد و در استان ما ۹۶/۴ درصد است.

وی افزود: براساس میانگین رشد در کشور ، ۵۲ درصد و متوسط نرخ رشد باسوادی استان بالای ۶۰ درصد می باشد. تقریبا میانگین باسوادی استان آذربایجان شرقی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال تقریبا نزدیک به میانگین کشوری است.

پاشایی بااشاره به اجرای بسته های تحولی وزارت آموزش و پرورش در آذربایجان شرقی گفت: ۲۰ بسته تحولی در حوزه های مختلف توسط وزارت آموزش و پرورش انجام گرفته و استان آذربایجان شرقی اغلب بسته های تحولی را به صورت ۱۰۰ درصد انجام داده است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت پایه دوازدهم به عنوان پایه نهایی گفت: در سال ۱۴۰۰ در پایه دوازدهم میانگین نمرات دروس کتبی ۱۱/۹۵ می باشد که از نظر میانگین نمرات، ۰/۱۳ درصد از میانگین کشوری بالاتر هستیم. همچنین درصد قبولی دروس نهایی پایه دوازدهم ۸۴/۲ درصد می باشد که از لحاظ درصد قبولی ۰/۶۱ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

وی در رابطه با واکسیناسیون دانش آموزان و فرهنگیان در برابر ویروس کرونا اظهار داشت: در راستای اجرای طرح واکسیناسیون فرهنگیان، دانش آموزان و مبارزه با بیماری کرونا، ۹۸ درصد فرهنگیان دوز اول و دوز دوم و ۹۲ درصد دانش آموزان دور اول و دوز دوم را دریافت کرده اند.

وی با بیان این که امسال در حوزه تربیت بدنی و تندرستی اقدامات بسزایی انجام گرفته، افزود: اعزام کاروان های ورزشی و بهداشتی به مدارس محروم استان در دستور کار معاونت تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی قرار دارد و اولین بار در کشور دهکده ورزش دانش آموزی برای دانش آموزان استان در حال اجرا است. اکنون تنها استانی هستیم که با مشارکت شهرداری محترم کلانشهر تبریز ، دهکده ورزش دانش آموزی در بخش های مختلف از جمله چمن مصنوعی، سالن کشتی و… در حال انجام است که انشاالله برای دانش آموزان عزیز یک نویدی در بخش های مختلف مخصوصا در بخش تربیت بدنی باشد.

وی ادامه داد: با توجه به ضرورت توجه به دانش آموزان با نیاز های ویژه و استثنایی آمار دانش آموزان استثنایی ما ۴۵۰۰ نفر و تعداد دانش آموزان استثنایی تلفیقی ۱۲۸۵ نفر است و اداره استثنایی استان در راستای انجام رسالت و وظایف ها همه ساله نسبت به سنجش دانش آموزان در بدو ورود به پایه اول ابتدایی اقدام می کند که امسال نیز بیش از ۹۹ درصد دانش آموزان را مورد سنجش قرار داده اند.

پاشایی خاطرنشان کرد: از مجموع ۵ هزار ۸۷۶ ساختمان موجود در استان ۸۷۰۰ مدرسه در این ساختمان ها مستقر هستند یعنی بعضی از ساختمان ها به صورت دو شیفته و دو بار استفاده می شوند.

وی افزود:  تعداد ۴ هزار و ۳۸۰ ساختمان یعنی ۷۴ درصد به صورت آموزشی و ۲۶ درصد این ساختمان ها به صورت غیر آموزشی یعنی در غالب فضاهای اداری، نماز خانه ، ورزش و حوزه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص وضعیت استحکام ساختمان های آموزشی از مجموع ۲۴ هزار کلاس درس تقریبا ۱۵ هزار و ۶۵۵ کلاس یعنی ۶۵ درصد مستحکم، ۲۰ درصد نیمه مستحکم و ۱۵ درصد غیر مستحکم است که در سال های اخیر انصافا با تجهیز همه امکانات یکی از استان های پیشتاز در جذب مشارکت های مردمی هستیم که امروز هم یکی از بزرگترین مجتمع ها در حوزه استثنایی، کلنگ زنی شد. و قبل از آن نیز یکی از بزرگترین و مجهز ترین مجتمع های استثنایی کشور توسط یکی از خیرین به نام مهندس کاوه در تبریز در حال اجرا است .

وی افزود: در سال ۱۳۹۸، ۳۵۰ کلاس از طرف اداره نوسازی و خیرین به آموزش و پرورش تحویل داده شده است. همچین در سال ۱۳۹۹، ۵۰۰ کلاس و در سال ۱۴۰۰، ۵۵۰ کلاس آماده  بهره برداری است.

این مقام مسئول اظهار داشت: در خصوص استاندارد سازی تاسیسات گرمایشی طی دو مرحله نسبت به حذف بخاری های نفتی که معمولا در استان های مختلف باعث نگرانی است، حذف بخاری نفتی در این استان انجام گرفته است و توانستیم ۸۲ درصد کلاس های درسی را با سیستم های گرمایشی استاندارد، تجهیز کنیم.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا