آذربایجان غربی

ساخت و ساز در مسیل رودخانه عامل وقوع سیل در مهاباد

به گزارش برگزیده های ایران از ارومیه، به نقل از روابط عمومی فرمانداری مهاباد، امیرعباس جعفری مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‎‌غربی روز پنجشنبه پس از بازدید از مناطق سیل زده مهاباد در جلسه ستاد بحران این شهرستان که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: جلوگیری از ساخت و ساز در بستر مسیل‌ها، حریم رودخانه‌ها و ساماندهی بناهای ساخته شده در محدوده آنها باید در دستور کار مسوولان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بروز سیل در این فصل از سال امری بی‌سابقه بوده است، افزود: خشکسالی‌‌های اخیر، تغییر رژیم بارندگی‌ها، افزایش بارش‌‌های رگباری و متوسط دمای سالانه، بی‌نظمی‌های اقلیمی را به دنبال داشته و موجب بروز حوادثی از این دست شده است.

جعفری اضافه کرد: با توجه به امکان تکرار این حادثه در این شهرستان به ویژه در منطقه “مکریان” نیاز است تا مطالعات لازم صورت گرفته و اقدامات لازم از جمله ایجاد زیرساخت‌ها به ویژه کانال‌های انتقال آب به صورت کاملا حساب شده احداث شود.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی افزود: کارگروهی نیز باید با عضویت دادستان و دیگر دستگاه‌های مرتبط در این شهرستان تشکیل شود تا میزان خسارت‌ها برآورد و ساخت و سازهای غیرمجاز نیز در مسیر سیل احداث شده است شناسایی شود. 

فرماندار ویژه مهاباد نیز در این جلسه گفت: از نخستین دقایق وقوع سیل در این شهرستان همه ادارات، دستگاه‌های اجرایی و نیروهای نظامی بسیج شده و در حال ساماندهی مناطق سیل زده و پاکسازی خیابان‌ها و کوچه‌ها هستند.

عارف خدرلو با بیان اینکه محور پیرانشهر نیز در کمتر از یک ساعت بازگشایی شد، افزود: در این حادثه بر اثر آخرین برآوردهای انجام شده ۷۵ واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شده و به بیش از ۳۰ دستگاه خودرو نیز خسارت وارد شده است.

وی با بیان اینکه شرایط توپوگرافی منطقه مکریان به گونه‌ای است که نیازمند احداث سیل‌گاه است، اظهار داشت: جلسه‌ای در همین رابطه در این شهرستان برگزار خواهد شد تا اصلاحات لازم و در صورت نیاز مطالعات بیشتری برای تثبیت بستر این منطقه صورت پذیرد.

وی تاکید کرد: در صورت نیاز همچنین از محل اعتبارات مدیریت بحران استان نیز اعتباراتی برای این منظور درخواست خواهد شد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا