اخبار روز

سازمان فضایی ایران در دولت سیزدهم چطور عمل کرد؟

سازمان فضایی ایران در دولت سیزدهم چطور عمل کرد؟

– اخبار ویژه نامه‌ها –

گروه اخبار فضایی- حسین دلیریان، سخنگوی‌ سازمان فضایی ایران: آورده‌ها و ظرفیت‌های ناشناخته «فضا» به عنوان بکرترین و دست نخورده‌ترین عرصه پیش روی مردمان جهان اگر بسیار بیشتر از ابعاد شناخته شده آن نباشد، هرگز کمتر نیست.  مهم‌تر از آن، اینکه تسلط بر فناوری فضایی و مانور در اتمسفر خارج از زمین، به عنوان حرکت بر مرز دانش و لبه فناوری، اثر مستقیمی بر مولفه‌های قدرت حکمرانی یک کشور در دوران جدید دارد.

دورانی که رقابت پرشور و پرسرعت کشورها برای دستیابی به ابعاد گوناگون این قدرت علمی به صورت روز افزون در حال شتاب گرفتن است. جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته تلاش‌های قابل توجهی در این راستا انجام داده بود که متأسفانه در برهه‌ای از زمان فرازهای پیشین آن با سرخوردگی و عدم حمایت جدی برخی دولتمردان همراه شد.

آیت‌الله رئیسی، رئیس محترم جمهور از همان ماه‌های ابتدایی در اختیار گرفتن سکان هدایت دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای برای صنعت فضایی قائل شده و به صورت مستقیم بر احیای روحیه امید و نشاط در بدنه علمی و دانشمندان فضایی کشور و پیش‌بری برنامه‌های سازمان متمرکز شدند.

در اولین اقدام با پیگیری‌های شخص آیت‌اله رئیسی، جلسات شورای عالی فضایی بعد از ۱۱ سال تعطیلی در آذر ماه ۱۴۰۰ و درست چند ماه بعد از آغاز دوران ریاست جمهوری به ریاست خود ایشان برگزار شد. طبق قانون، این از وطایف تعریف شده برای رئیس جمهوران ایران است که مجدانه این جلسات را برگزارکنند. برگزاری این جلسه از این جهت اهمیت داشت که تا پیش از آن بازیگران صنعت فضایی کشور ارتباط منسجم و متحدی با یکدیگر نداشتند و براساس یک راهبرد مشخص و معین عمل نمی‌کردند.

 

.

 

اقدام دوم این بود که در شورای عالی فضایی برنامه راهبردی فضایی کشور معین و به تصویب رسید. برنامه ای که ماحصل ساعت‌ها کار کارشناسی و تخصصی تمام بخش‌ها و بازیگران صنعت فضایی کشور بود. این تلاش‌ها به یک برنامه منسجم و مدون منتج شد که در دی ماه ۱۴۰۱ به تصویب اعضا و تأیید رئیس جمهور رسید و پس از ابلاغ ایشان، در حال حاضر قریب به ۸ ماه از آغاز اجرا شدن آن می‌گذرد. اجرا و محقق شدن برنامه ها و اهداف این برنامه با جدیت تمام توسط دبیرخانه شورای عالی فضایی و سازمان فضایی ایران پیگیری می‌شود.

در حوزه دستاوردهای فضایی به عنوان اقدام سوم، یکی از مهمترین فعالیت‌هایی که در دستور کار سازمان فضایی قرار گرفت، این بود که در جهت ارتقای ظرفیت‌ها و احیای سازمان فضایی از شرکت‌های دانش بنیان بخش خصوصی حمایت شود. در این راستا برای اولین بار در تاریخ فضایی کشور، سازمان فضایی در برابر شرکت‌های خصوصی دانش بنیان در این حوزه این تعهد را برای خود ایجاد کرد که خدمات فضایی آن‌ها را به صورت تضمینی خریداری کند و برای این موضوع مصوبات در نظر گرفته و اجرا کرد.

در دولت سیزدهم تعدادی از پروژه‌های فضایی کشور همچون حوزه مخابرات فضاپایه که برای سال‌ها رها شده بود مجدداً احیا و در دستور کار قرار گرفت. در این باره می‌توان به ماهواره ناهید ۳  به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های مخابرات فضاپایه در کشور اشاره کرد که هم اکنون در مرحله طراحی و ساخت قرار گرفته و پژوهشگاه فضایی ایران متولی ساخت این ماهواره مهم و راهبردی شده است. به همت دانشمندان فضایی کشور مراحل طراحی و ساخت این ماهواره در جریان است و انجام این پروژه علمی شتاب گرفته است.

پروژه های دیگری در حوزه‌ ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی در دست اجراست که به زودی اخبار خوش آن‌ها هم به اطلاع مردم عزیز ایران رسانده خواهد شد.

پایگاه ملی پرتاب چابهار یکی از مهمترین پروژه‌های فضایی کشور بود که متأسفانه قریب به ۱۰ سال بر زمین مانده بود.  در دو سال گذشته با پیگیری‌های جدی مسئولان سازمان فضایی روند ساخت و ساز این پایگاه آغاز شده و امیدواریم زیرساخت‌های لازم برای انجام اولین پرتاب‌ها از این پایگاه در ایام پیش رو فراهم شود. این پایگاه به دلیل دسترسی فوق العاده‌ای که برای کشور به مدارات مختلف اطراف زمین ایجاد می‌کند و یک نقطه خاص جغرافیایی در منطقه غرب آسیا تلقی می‌شود، یک پروژه راهبردی بسیار پراهمیت برای کشور و منطقه محسوب می‌شود و ان شاءالله پس از آماده‌سازی، یک پایگاه مهم برای انجام عملیات پرتاب‌های تاکتیکی خواهد بود.

پروژه‌ها و برنامه‌های متعدد دیگری همچون پروژه راهبردی منظومه شهید سلیمانی در دستور کار سازمان فضایی کشور قرار دارد که در آینده نزدی جزئیاتی بیشتری از آن‌ها به اطلاع مردم رسانده خواهد شد. سازمان فضایی ایران خود را متعهد و ملزم به اطلاع‌رسانی درباره عملکرد این سازمان به مردم عزیز ایران می‌داند. باور ما این است که رضایت، دعای خیر و نگاه امیدوارانه مردم، بنیادی‌ترین سرمایه پشتیبان برای دانشمندان فضایی ایران است.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا