اخبار روز

ساعت حرکت قطار ایستگاه سنندج ـ تهران اعلام شد

ساعت حرکت قطار ایستگاه سنندج ـ تهران اعلام شد

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از سنندج، راه‌آهن همدان ـ سنندج یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقل کشور بود که احداث آن از اوایل دهه ۷۰ مطرح، سال ۸۳ مصوب و کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن از سال ۸۴ آغاز شد. 

پروژه راه آهن تهران-همدان- سنندج به طول ۴۲۰ کیلومتر در قالب یک ردیف اعتباری از سال ۸۵ بیشتر در اولویت کاری قرار گرفت. متعاقب آن از سمت سنندج ساخت قطعات یک و ۳ و از سمت همدان به تهران نیز عملیات زیر سازی به صورت همزمان شروع شد.

با توجه به این که مسیر ریلی تهران- همدان به طول حدود ۲۷۰ کیلومتر در اولویت اجرائی جهت اتصال از مرکز خطوط ریلی به همدان قرار داشت؛ بر این اساس طی سال‌های ۹۰ تا ۹۶ ساخت این خط ریلی در اولویت قرار گرفت و منابع اعتباری نیز برای اتمام خط آهن تهران به همدان هزینه شد.

پروژه راه‌آهن تهران-همدان در سال ۹۶ افتتاح شد، اما در همان سال قطعه همدان به سنندج علی‌رغم فعالیت زیرسازی به دلیل نبود منابع مالی با روند بسیار کندی ادامه یافت و در طول این سال‌ها نیز همچنان رها شده بود و در دولت قبل هم یک بار به صورت سوری و نمایشی افتتاح شد!

مرادنیا استاندار سابق کردستان که در انجام کارهای عوام‌فریبانه و حرکت‌های نمایشی و افتتاح پروژه‌های نیمه‌تمام جلوی دوربین، دستی بر آتش داشت، در اواخر عمر دولتش می‌خواست به هر قیمتی که شده پروژه‌ها را به نام خود تمام کند و در اقدامی عجولانه فرودگاه سقز و راه‌آهن همدان-سنندج را افتتاح کرد اما بدون اینکه پرواز و قطاری وجود داشته باشد.

با روی کار آمدن دولت و پس از سفر نخست سال گذشته رئیس‌جمهور به استان و اختصاص اعتبارات جهشی، اتمام راه‌آهن همدان-سنندج به عنوان یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام استان مورد توجه قرار گرفت و پنج‌شنبه هفته گذشته بالاخره پس از ۱۸ سال با حضور آیت‌الله رئیسی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و کردستان به خط ریلی کشور متصل شد.

حال تنها پس از سه روز از افتتاح رسمی نیز پیش فروش قطار سنندج-تهران و بالعکس آغاز شده و شهروندان می‌توانند جهت تردد و راحتی از این ظرفیت استفاده کنند.

معاون امورعمرانی استاندار کردستان در این ارتباط با اشاره به اتصال استان کردستان به راه‌آهن سراسری، از پیش‌فروش بلیط‌های قطار سنندج-همدان-تهران و بالعکس خبر داد و گفت: مسافران می‌توانند از این به بعد برای سفر ایمن به تهران از قطار استفاده کنند.

کیومرث حبیبی با بیان اینکه این قطار در طول هفته دو بار از این خط ریلی می‌گذرد، افزود: کردستانی‌ها می‌توانند ساعت ۱۰ شب روز‌های سه‌شنبه و جمعه با این قطار راهی تهران شوند.

وی با ذکر اینکه قطار سنندج تهران ظرفیت ۳۰۰ مسافر را دارد، گفت: در این قطار امکانات رفاهی خدماتی همچون سیستم‌های صوتی تصویری، توزیع بسته‌های غذایی و رستوران وجود دارد.

معاون امور عمرانی استانداری کردستان از وجود پارکینگ مجزا برای پارک خودور مسافران در ایستگاه راه آهن سنندج خبر؟داد؟و عنوان کرد: با هماهنگی راهداری و شهرداری زیرساخت حمل و نقل مسافران با خودرو‌های عمومی نیز انجام خواهد شد.

حبیبی یادآور شد: در طول دو روز سه‌شنبه و جمعه قطار از ساعت ۱۰ صبح به سمت سنندج حرکت کرده و زمان حرکت به سمت تهران نیز ۱۰شب خواهد بود.

به گزارش برگزیده های ایران؛ پروژه راه‌آهن همدان – سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

طول قطعه یک این پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است واین خط راه آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پل‌ها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.

ظرفیت انتقال مسافر در سال ۳۰۰ هزار نفر و باری ۵۰۰ هزار تن است که بر اساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش می‌یابد.

/۴۸۱/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا