لرستان

سالمندی زنگ خطری برای اضمحلال هر کشور است/ بالاترین رکورد نرخ موالید در کشور

حسن مروتی در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران با اشاره به اینکه جمعیت به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه و قدرت ملی به حساب می‌آید، عنوان کرد:  به همین نسبت توجه به جمعیت و کیفیت ترکیب آن و آگاهی از آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با آنها نیز حایز اهمیت است.

وی افزود: ایران طی ۳۰ سال گذشته بالاترین رکورد سرعت کاهش نرخ موالید در دنیا را از آن خود کرده و جمعیت کشورمان با سرعت فزاینده‌ای در حال مسن شدن است ، به طوری که تامین نیروی انسانی و مولد طی دهه‌های آینده با چالش جدی مواجه خواهد بود.

رئیس دانشگاه حضرت آیت الله العظمی بروجردی (ره) بیان کرد: متاسفانه و با وجودگذشت حدود بیش از یک دهه از اولین تذکر رهبر معظم انقلاب به مسوولان مبنی بر لزوم بازنگری در سیاست‌های جمعیتی کشور در راستای افزایش جمعیت، متاسفانه اقدام خوبی صورت نگرفته است.

وی گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مسئله‌ى افزایش نسل  جزو مباحث مهمى است که واقعاً همه‌ى مسوولان کشور نه فقط مسوولان ادارى بلکه  روحانیون و  همه کسانى که منبرهاى تبلیغى دارند، باید در جامعه درباره‌ى آن
فرهنگ‌سازى کنند.

مروتی خاطرنشان کرد: با بررسی ابعاد جمعیت در ایران به نتایج خوبی دست پیدا نمی‌کنیم و اگر این فرآیند در کشور جزو اولویت‌ها قرار نگیرد، همچنین سیاست‌های درستی در این راستا اتخاذ نشود، به یک بحران حل نشدنی تبدیل می‌شود.

وی افزود: امروزه در حالی که در کشورهای غربی، برنامه‌های گسترده‌ی برای افزایش جمعیت و تشویق خانواده‌ها به فرزند آوری طراحی و اجرا می‌شود اما در عین حال همین کشورهای غربی، نسخه کاهش جمعیت و کنترل موالید را برای کشورهای اسلامی  و جهان سوم می‌پیچند.

رییس دانشگاه آیت الله بروجردی گفت: رهبر معظم انقلاب در نوزدهم مهر ۱۹ گفتند:  یکی از مهم ترین موجودی‌‌های باارزش ما، همین نسل جوان تحصیلکرده است. نسل جوان تحصیلکرده، هم شجاعت دارد، هم امید دارد، هم نشاط و تحرک دارد.

وی تاکید کرد: بحران سالمندی در ایران از  ۱۴۳۰ به بعد به اوج می‌رسد و  سال ۱۴۱۰ به بعد کم کم شاهد رشد و بروز دوران سالمندی در کشور خواهیم بود، این در حالی است که پدیده سالمندی می‌تواند زنگ خطری بزرگ برای اضمحلال جمعیت و از دست دادن سرمایه اجتماعی، نیروی کار، امنیت مرزها، قدرت علم، تکنولوژی و فناوری به واسطه کاهش جمعیت جوان و نیروهای نخبه باشد.

مروتی گفت: در زمینه رسیدن به نقطه تعادلی جمعیت، همواره دو ملاک اساسی وجود دارد، حجم و رشد مطلوب جمعیت و توزیع و پراکندگی مطلوب جمعیت.

وی ادامه داد: حجم جمعیت به این مسـئله می‌پردازد که چه تعداد و چه رشـدی برای جمعیت یک جامعه مطلوب به نظر می‌رسد، از نظر اقتصادی ملاک عمل برای تعیین رشد مطلوب جمعیتی، نرخ رشد تولید سرانه است،  نرخ رشد تولید سرانه برابر است با نرخ رشد تولید منهای نرخ رشد جمعیت.

وی گفت: اما توزیع و پراکندگی مطلوب جمعیت مسئله بسیار مهمی است که اخیراً نیز رئیس  جمهوری همانند مسئله نخست به آن اشاره مهمی داشته و بر لزوم سیاست های بازتوزیع جمعیت در کشور تأیید کرد.

به گفته رییس دانشگاه آیت الله بروجردی توزیع و تراکم مطلوب جمعیت دارای ابعاد مختلفی اسـت و از کشـوری به کشـور دیگر، و از شـهری به شهر دیگر متفاوت است.

مروتی بیان کرد: توزیع بهینه فیزیکی جمعیت، توزیع بهینه اقتصادی جمعیت، توزیع بهینه اجتماعی و توزیع بهینه سیاسی و زیست محیطی از ابعادی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

وی در ادامه  ‌به راهکارهای حل مشکلات جمعیتی کشور و دستیابی به الگوی توسعه پایدار اشاره کرد و گفت:  تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی جمعیت، رصد مداوم تحولات جمعیتی توسط مراکز علمی- پژوهشی معتبر در سطح کشور و انجام مطالعات عمیق در زمینه ارزیابی سیاست‌های جمعیتی گذشته، حال و آینده برای رسیدن به حد مطلوب جمعیت از راهکارهایی است که پیشنهاد می‌شود.

مروتی گفت: جلوگیری از بروز مسائل متعدد جمعیتی همچنین تدوین سیاست‌های جامع جمعیت‌ و تدوین سیاست‌های تنظیم خانواده هوشمند با توجه الگوهای افتراقی سطح باروری و ر شد جمعیت در مناطق مختلف کشور نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند راهکار مناسبی برای حل مشکل جمعیتی کشور باشد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا