کرمانشاه

سبزیجاتی که با فاضلاب قد می‌کشند/ معضل «قره‌سو» کرمانشاه؛ مدیران ناکارآمد یا بودجه ناکافی؟

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از کرمانشاه، بوی بدی که از  شمال شهر کرمانشاه به مشام می‌رسد دیگر برای مردم عادی شده است؛ بوی فاضلاب رودخانه «قره‌سو» ۲۰ سال است در پیچ و خم بودجه، یک مدیریت خوب و پیگیری جدی؛ خیلی سخت با پیچ و مهره محکم قفل شده، سال‌هاست دیگر زنگ زده و امیدی به باز شدن آن نیست.

و اما… آلودگی قره‌سو از بوی بد و آلوده کردن محیط پا را فراتر گذاشته و با خطرات جدی‌تری امنیت غذایی مردم را به شدت تهدید کند.

برخی کشاورزان حاشیه رودخانه با استفاده از موتور پمپ، از آب قره‌سو برای کشت محصولات خود به‌خصوص صیفی‌جات استفاده می‌کنند و بارها دیده شده که چوپان‌ها دام‌های سبک و سنگین خود را برای چرا به نزدیک این رودخانه می‌آورند.

در شرح آلودگی آن باید گفت: تنها ۳۵ درصد فاضلاب شهر کرمانشاه تصفیه می‌شود تازه این میزان آب تصفیه شده بعد از طی کردن مراحل پیچیده دوباره به داخل رودخانه قره‌سو همراه با فاضلاب‌های تصفیه نشده سراریز می‌شود و این یعنی فرآیندی بدون نتیجه از این رو نه تنها فاضلاب بلکه پسماند‌های واحد‌های صنعتی هم وارد رودخانه قره‌سو می‌شوند.

این فاضلاب حاوی فلز سنگین است همچنین آلودگی‌های صنعتی کارگاه‌های مکانیکی، رنگ کاری، تعویض روغن از نقاط مختلف شهر واحد فاضلاب می‌شود پس فلزات سنگین هم در فاضلاب شهر کرمانشاه وجود دارد و از طریق زنجیره غذایی وارد بدن انسان می‌شود و خطرناک است.

بنابراین کشاورزی به ویژه سبزی و صیفی‌کاری باعث انتقال آلودگی‌ها بیماری‌های انگلی، وبا، امراض روده‌ای، پوستی، قارچ و سرطان دستگاه گوارش می‌شود، البته هرگونه کشت غیرمجاز با فاضلاب ممنوع است و این موضوع به کشاورزان حاشیه قره‌سو به ویژه در منطقه درودفرامان بارها اعلام شده ولی متأسفانه باز اقدام به کشت به خصوص سبزی و صیفی‌جات و آبیاری با فاضلاب می‌کنند.

دستور دستگاه قضایی، مصوبه ستاد مقابله با کرونا و شورای تامین بر شناسایی و تخریب سبزی کاری‌های آلوده است البته در وهله نخست به کشاورزان فرصت داده می‌شود خود نسبت به تخریب سبزی‌کاری‌های آلوده اقدام کنند در غیر این صورت حکم قضایی اتخاذ می‌شود به طوریکه روز گذشته با حکم قضایی برای باری دیگر چندین هکتار از مزارع سبزی آلوده حاشیه رودخانه قره‌سو امحا شد.

*امحاء بیش از ۴ هکتار از مزارع آلوده سبزی کرمانشاه طی روز گذشته

اسماعیل پرویزی‌فر، مدیر جهاد کشاورزی کرمانشاه در این خصوص به خبرنگار برگزیده های ایران، گفت: در راستای جلوگیری از کشت سبزی آلوده در حاشیه رودخانه قره‌سو، تیم مشترک کمیته سلامت و امنیت غذایی شهرستان متشکل از ادارات جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه، مرکز بهداشت، محیط زیست، امور آب، بخشداری مرکزی و نیروی انتظامی ضمن شناسایی مزارع سبزی آلوده، روز گذشته(۲۵ آبان‌ماه) در روستای عمه از توابع دهستان درودفرامان با حکم مقام قضایی اقدام به امحاء بیش از ۴ هکتار از مزارع آلوده سبزی و صیفی کردند.

وی افزود: این مدیریت بنا به وظیفه ذاتی خود مبنی بر تولید محصولات سالم به‌صورت مستمر روستاهای حاشیه رودخانه قره‌سو را به همراه سایر ادارات عضو کمیته سلامت و امنیت غذایی مورد پایش قرارداده و درصورت مشاهده هرگونه کشت با استفاده از آب‌های آلوده با هماهنگی ادارات مرتبط اقدام به امحاء آن‌ها خواهد کرد.

فاضلاب کرمانشاه به قره‌سو وارد می‌شود در حالی که قره‌سو رودخانه‌ای بود که می‌توانست سبب ارتقای محیط زیست کرمانشاه شود و برای مباحث گردشگری بسیار مفید و تاثیرگذار باشد، اما هم‌اکنون به چالش‌ زیست محیطی در وسط شهر کرمانشاه تبدیل شده و بوی نامطبوع و فضای بسیار متعفنی را ایجاد کرده به گونه‌ای که محیط زیست را به خطر انداخته است.

* ۲ هزار میلیارد تومان برای ساماندهی فاضلاب کرمانشاه نیاز است

برای حل این معضل باید ابتدا موضوع تصفیه‌خانه فاضلاب شهر کرمانشاه حل شود؛ علی‌رضا کاکاوند، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در این رابطه، گفت: سال‌های سال است که تصفیه‌خانه تعطیل شده و فاضلاب خام رودخانه قره‌سو و آبشوران داخل شهر کرمانشاه سراریز می‌شوند.

وی ادامه داد: سه مدول تصفیه‌خانه فاضلاب در شهر کرمانشاه داریم که تنها یک مدول برای جمعیتی در حدود ۳۲۰ هزار نفر، آن هم به صورت ناقص اجرا شده است که مشکل فقط به بحث اعتباری برمی‌گردد.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: با توجه به اعتبارات خوبی که امسال که در حوزه بخش فاضلاب شهر کرمانشاه داشتیم، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این حوزه مصوب شده است. کار مطالعات مدول دوم از ابتدای سال شروع شده و مصوبه هم از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور را گرفته‌ایم.

وی اضافه کرد: تا دی‌ماه این را به مرحله مناقصه خواهیم گذاشت و امسال مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر کرمانشاه را شروع خواهیم کرد و با اتمام مدول دوم تصفیه‌خانه بحث تصفیه فاضلاب حدود یک‌سوم دیگر از جمعیت شهر علاوه بر یک‌سومی که در مدول اول کار شده، حل خواهد شد.

کاکاوند در پایان، خاطرنشان کرد: به جزء تصفیه‌خانه، بخشی از شبکه جمع‌آوری داخل شهر و بعضی‌جاها از نقاط انفصال خطوط انتقال باقی‌مانده که در مجموع بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در حوزه فاضلاب شهر کرمانشاه اعتبار نیاز داریم و این کار بزرگی است که همه از جمله نمایندگان مردم در مجلس باید کمک کنند تا در بودجه سال ۱۴۰۱ این بخش تقویت شود تا این مشکل به جا مانده از سنوات گذشته را حل کنیم.

مشکل رودخانه قره‌سو شهر کرمانشاه سال‌های متمادی است که به یک دغدغه و معضلی برای مردم تبدیل شده است، امیدواریم امسال با جهش خوبی که در بودجه برای این حوزه صورت گرفته مشکل این رودخانه دیگر حل شود.

انتهای پیام/پ


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا