اجتماعی

سبقت آلودگی هوا از کرونا/ تشکیل جلسه فوق‌العاده مقابله با آلودگی هوا در وزارت کشور

برگزیده های ایران، گروه شهری: همزمان با آغاز فصل پاییر سر و کله آلودگی هوا هم دوباره پیدا شد. هرچند در تابستان و اوج گرما هم تهرانی‌ها از آلودگی ناشی از ازن در امان نبودند ولی جنس آلودگی در پاییز و زمستان با تابستان متفاوت است و به گفته کارشناسان خطر آلودگی هوا برای سلامتی در فصول سرد بیشتر است. معضل آلودگی هوا از دغدغه همیشگی شهروندان تهران است دغدغه‌ای که طی سال‌های گذشته نه تنها رفع نشده بلکه مضاعف هم شده است.

 شاخص آلودگی هوا در حال حاضر بر اساس اعلام شرکت کنترل آلودگی هوا بر روی عدد ۱۱۹ قرار گرفته و هوای تهران برای چندمین روز متوالی برای گروه های حساس جامعه آلوده است و همزمان با جولان کرونا ذرات معلق در پایتخت ریه شهروندان را نشانه گرفته است.

همچنین شاخص کیفیت هوا در ۲۴ ساعت گذشته بر روی عدد ۱۳۹ قرار داشت و هوای  برای گروه های حساس جامعه آلوده بود.پایتخت از ابتدای سال ۲ روز هوای پاک، ۱۸۲ روز هوای قابل قبول، ۴۲ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس جامعه و یک روز  آلوده برای همه افراد داشته است.این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۱۵ روز هوای پاک، ۱۵۴روز هوای قابل قبول،۵۶ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس جامعه و ۲ روز  آلوده برای همه افراد داشته است. 

شرایط آخرالزمانی برای آلودگی هوا در انتظار تهران ؟

سید آرش حسینی میلانی،‌رئیس سابق کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره آلودگی هوا معتقد است اگرفکری به حال تهران نکنیم، به این شرایط آخرالزمانی در تهران خواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه وقتی در تهران صحبت از آلودگی هوا می‌شود، بلافاصله تاکید می‌کنند که مثل مکزیکوسیتی عمل کنیم، اظهار داشت: با این شرایط بودجه‌ای، اوضاع هر سال بدتر می‌شود و تهران ممکن است مانند دهلی، روزانه با شاخص بالای ۲۰۰  در آلودگی هوا مواجه شود و به نظر می‌رسد اگر فکری به حال تهران نکنیم طی چهار الی پنج سال دیگر، به این شرایط آخرالزمانی در تهران خواهیم رسید.

رویکرد یکپارچه شامل ابزارهای قانونی، اداری، اقتصادی و فناوری خواهیم داشت

سوده نجفی، عضو شورای ششم شهر تهران هم درباره آلودگی هوای تهران و برنامه شورای شهر جهت کاهش و رفع این موضوع به فارس گفت: در شورای شهر تلاش خود را برای کنترل آلودگی هوا از طریق یک رویکرد یکپارچه شامل ابزارهای قانونی، اداری، اقتصادی و فناوری خواهیم داشت.

وی با اشاره به رشد سریع و توسعه شهر، جمعیت، مصرف انرژی و وسایل نقلیه و ارتباط این موضوعات با آلودگی هوا گفت: در این مسیر از تجربه سایر شهرهای مشابه تهران در جهان جهت کنترل آلودگی هوا استفاده خواهد شد.

 رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران ادامه داد: از جمله مواردی که در کمیته سلامت در مورد کنترل آلودگی هوا مد نظر است افزایش آگاهی عمومی درباره محیط زیست است که شهروندان را دعوت به پیوستن به فعالیت های کنترل آلودگی هوا می کنیم.

نجفی بیان داشت: بدون شک شهروندان تهرانی در کنترل آلودگی هوا نقش به سزایی می توانند داشته باشند. استانداردهای محلی سختگیرانه به عبارتی استانداردهای دقیق برای انتشار محلی و استانداردهای کیفیت سوخت های مصرفی از دیگر روش‌هایی است که می تواند در کنترل آلودگی هوای تهران بسیار راهگشا باشد.

راهکار شهردار تهران جهت مقابله با آلودگی هوا

علیرضا زاکانی نیز در تشریح اقدامات فوری خود برای حل دو چالش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی گفت: باید به سمت سیستم حمل و نقل عمومی ترکیبی حرکت کنیم که در آن دوچرخه، موتور، تاکسی، مینی باس، اتوبوس، مترو و مدهای مختلف در یک ترکیب مشخص برای شهروندان مطلوبیت ایجاد کند.

وی افزود: باید این ترکیب در این سیستم حمل و نقل عمومی ترکیبی آسانی و سرعت دسترسی را برای رسیدن به مقصد به همراه داشته باشد تا مطلوبیت را برای شهروندان ایجاد کند ما در مجموعه شهرداری تهران تلاش خواهیم کرد این مطلوبیت را ایجاد کنیم البته که کار سختی است.

شهردار تهران ضمن ابراز امیدواری برای ایجاد مطلوبیت در سیستم حمل و نقل عمومی ترکیبی در تهران افزود: با تحقق این مهم زمینه ایجاد فرصت هایی برای تنفس و داشتن هوای پاک در شهر ایجاد می شود و برای داشتن هوای پاک باید این دو را به عنوان لازم و ملزوم یکدیگر داشته باشیم.

جلسه‌ای ویژه مقابله با آلودگی هوا

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره آلودگی هوای تهران به فارس گفت: امروز به میزبانی وزات کشور جلسه‌ای ویژه مقابله با آلودگی هوا برگزار شده و مسوولان از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برای شرکت در این جلسه حضور یافته اند.

وی افزود: نمایندگانی از وزارت بهداشت، راه، نفت،‌استانداری، شهرداری و محیط زیست و … در این جلسه حضور دارند و ان شالله برنامه‌هایی جهت مقابله با این معضل اتخاذ خواهد شد.

 برنامه جدید وزارت کشور چیست؟

دلایل مختلفی برای آلودگی هوا وجود دارد ولی علت هرچه هست به گفته کارشناسان مربوطه سالیانه ۴ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند، سال‌هاست که دیو هفت سرآلودگی هوا تهدیدی برای سلامت شهروندان بوده و هرچند راهکارهای جامعی برای مقابله با این معضل ارائه شده ولی اقدام کارگشایی صورت نگرفته است و اکنون باید منتظر ماند و دید برنامه جدید وزارت کشور با هماهنگی سازمان های مختلف به چه صورت خواهد بود؟

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا