کهگیلویه و بویراحمد

ستاد رفع تکلیفی مدیریت بحران در کهگیلویه/ آماده‌باش‌‌های بی‌عمل تا کی؟

به گزارش برگزیده های ایران از کهگیلویه، حوادث طبیعی بخش جدایی ناپذیر زندگی بشری هستند، ناخواسته به وقوع می‌پیوندند و شاید نتوان از وقوع آنها جلوگیری کرد اما می‌توان با مدیریت درست خسارات ناشی از آن را به حداقل ممکن رساند.

ستاد مدیریت بحران در کهگیلویه را می‌توان ضعیف‌ترین ستاد خواند چرا که در طول سال‌ها اقدام اثربخشی برای حوادث از دل آن بیرون نیامده است.

معمولا روال نشست این ستاد به گونه‌ای است که با هشدارها دور هم جمع می‌شوند تا به زعم خود برنامه‌ریزی و هماهنگی مقابله یا مدیریت پس از وقوع داشته باشند این در حالی است که تجربه ثابت کرده خروجی این دورهمی هیچ کارایی نداشته است.

 

در هر نشست مدیریت بحران از وضعیت توپوگرافی شهر و خطر آبگرفتگی خیابان‌ها، معابر و حتی منازل سخن به میان می‌آید اما راهکاری برای برون رفت از این معضل اندیشیده نمی‌شود.

کمبود ماشین آلات سنگین و تجهیزات از دیگر بحث‌های تکراری مدیریت بحران است، هیچ مدیری و مسؤولی برای تأمین این ضروریات دست به کار نمی‌شود و تنها به گفتار بسنده شده است.

وضعیت مدیریت بحران در کهگیلویه حتی در مدیریت ساده‌ترین اقدام یعنی پاکسازی جداول مانده است. هر بار بارشی هر چند کم از آسمان نازل می‌شود راه عبور و مرور بر شهروندان بسته می‌شود چون جداول هدایت آب‌های سطحی به خاطر گرفتگی ناشی از ریختن زباله‌ها مسدود است.

با کوچکترین بارندگی جاده‌های روستایی و حتی مسیر ارتباطی بخش‌ها به مرکز شهرستان مسدود و ارتباط مردم قطع می‌شود، این در حالی است که ادارات خدمات‌رسان با کمبود لودر و دستگاه‌های سنگین مواجه هستند.

 

این رد حالی است که در همه جلسات ستاد مدیریت بحران از نبود اعتبار گلایه می‌شود و معلوم نیست اعتبارات بحران در استان بر چه مبنایی و به چه شهرستان‌هایی اختصاص داده می‌شود.

ستاد مدیریت بحران در بارندگی آخر پاییز تشکیل جلسه داده و تصمیم‌هایی اتخاذ کرده بود ضعف عملکردها اما در سیل نمایان شد. از همان دقایق اولیه آبگرفتگی تشدید و عبور و مرور مختل شد.

با گذشت ۲ هفته از سیل به گفته معاون فرماندار هنوز برخی جاده‌های روستایی مسدود است.

و حالا با هشدار دوم سازمان هواشناسی این ستاد در غیاب فرماندار و تعدادی از مدیران عضو تشکیل جلسه داد در این دورهمی بسیار ضعیف‌تر از هر زمان مصوبه‌های رفع تکلیفی شکل گرفت.

 

 مسؤول حوادث فرمانداری با بیان اینکه هیچ گونه اعتباری به بحران شهرستان اختصاص نیافته است، گفت: با این حال ادارات کل موظف هستند امکانات لازم برای مدیریت بحران در شهرستان را فراهم کنند.

طاهری تصریح کرد: اداره راهداری به بهانه کمبود لودر به خدمات‌رسانی دیشموک و چاروسا بسنده و دیگر بخش‌ها را رها کرده است. باید قبل از بارندگی لودر اجاره و به بخش مرکزی و سوق نیز خدمات‌رسانی شود.

نماینده جهاد کشاورزی نیز گفت که طی سه سال اخیر اعتباری برای جبران خسارات وارده به کشاورزان تخصیص نیافته و تنها برای مردم توقع ایجاد شده است.

خواجوی بخشدار سوق با انتقاد زا عملکرد تبعیض‌آمیز راهداری گفت: این اداره در مواقع حوادث به بخش سوق توجهی ندارد و بازگشایی انجام نمی‌دهد.

همچنین مدیر آموزش و پرورش دهدشت با اشاره به اینکه ۳۰ مدرسه با قدمت ۳۰ سال در شهرستان وجود دارد، افزود: ۱۸ مدرسه نیز کانکسی است.

گنجی‌پور افزود: تخریب پل سمغان دسترسی دانش آموزان به مدرسه را قطع کرده است ارتباط دانش آموزان مدرسه امام خمینی واقع در مرکز دهدشت نیز با هر بارندگی قطع می‌شود.

وی اضافه کرد: انشعاب گاز ۲۵مدرسه گرفته، سیستم گرمایشی نصب شده اما گازرسانی در بروکراسی اداری مانده است.

خنجری که ستاد بحران را مدیریت می‌کرد از اعضا خواست با امکانات موجود بیشترین بهره را داشته باشند.

معاون فرماندار کهگیلویه گفت: مدیر عشایر پیگیری مشکلات و کمبودها باشد اگر مدیرکل این اداره همکاری لازم را ندارد به رسانه‌ها اعلام شود.

 

انتهای پیام/۸۲۰۱۶

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا