ایلام

سخاوتمندترین رود ایلام فقیر شد/ آسیب خشکسالی بر زندگی مردم و طبیعت

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، شاید با دیدن تصویر زیر کمتر کسی فکرش را بکند که این تصویر متعلق به یکی از تنگه‌های ایران باشد؛ این تنگه در شهرستان بدره یکی از  شهرهای کردنشین ایلام واقع شده است؛ نام این تنگه، کافرین یا کافری است که با طبیعت بکرش سالانه تعداد زیادی توریست را مجذوب خود می‌کند.

این تنگه فوق‌العاده زیبا چشم اندازی به رودخانه و سد سمیره دارد و امروز یکی از پربازدیدترین مناطق گردشگری در استان ایلام محسوب می‌شود؛ یکی از علل اصلی شکل گیری این تنگه زیبا کوه‌های کبیرکوه، دینارکوه و مانشت هستند، علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، آثاری از معماری پیشینیان بر روی تنگ به جا مانده که تماشای آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

نام دیگر تنگه کافرین، تنگه شداد است؛ سرچشمه آب رود تنگ کافرین از کوه عظیم کبیرکوه است؛ طی سالیان گذشته با ورود گردشگر به منطقه از قایق‌های تفریحی استفاده شده است؛ بهترین زمان بازدید از جاذبه‌های طبیعی شگفت انگیز ایلام فصل بهار است.

در سال‌های اخیر این منطقه کاملا توریستی شده و مردم از سراسر ایران برای بازدید و تفریح در زیبایی‌های دامن طبیعت به ایلام سفر می‌کردند؛ امکانات اولیه مورد نیاز برای بازدیدکنندگان نیز فراهم شده بود و مردم به قایقرانی در این منطقه زیبا می‌پرداختند. 

گروهی دیگر در رودخانه سیمره ماهیگیری می‌کردند؛ اما میتوانیم بگوییم در این میان بزرگترین جاذبه برای هر فرد منظره رویایی و خیره کننده‌ی عبور رودخانه از میان تنگ کافری است.

تا اینکه امسال به دلیل کاهش منابع آبی، تنگه کافرین که در عقبه سد سیمره قرار دارد، خشک شده است؛ این منطقه به دلیل زیبایی‌های فراوان در سال‌های اخیر مورد استقبال گردشگران خارجی هم قرار گرفته و نظر آنها را به خود جلب کرده است.

برای جبران سطح آب هیچ کاری نمی‌شود انجام داد!

پوراحمد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: سد سیمره با هدف تولید برق اجرا شده و طبیعتا در این فصل از سال تراز دریاچه سد در کمترین مقدار ممکن قرار دارد چرا که در فصول گرم سال نیازمند فعالیت نیروگاه هستیم و به همان نسبت آب صرف تولید برق می‌شود.

وی افزود : موضوع دوم هم خشکسالی بی‌سابقه سال آبی گذشته است که در ۵۲ سال گذشته نظیر نداشته و لذا طبیعی است که بعد از یک سال خشک شاهد کاهش کم سابقه تراز سد باشیم.

مدیر شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام گفت: این میزان از کاهش سطح آب در بعضی از سال‌ها سابقه داشته است و برای جبران کاهش سطح آب هیچ کاری نمی‌شود کرد چون آب قابل تولید نیست و فقط از دست خداوند متعال برمیاد.

کمبود بارش‌ها سبب خشکی تنگه کافرین شده است

شنبه‌زاده مدیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: تنگه کافرین واقع در شهرستان بدره یکی از مناطق تفریحی و گردشگری بسیار زیبا برای مردم در فصول مختلف سال است.

وی افزود: حدودا نزدیک به یک ماه است که سد سیمره و تنگه کافرین دچار مشکل شده و این کمبود آب به خاطر کمبود میزان بارش‌ها بوده است؛ آب پشت تمام سدها به میزان ۵۰ درصد کاهش داشته و مشکل تنگه کافرین هم پایین آمدن عقبه سد است.

این همه سازمان و اداره که در حوزه ” آب ” مشغول به کار هستند چرا فکری به حال رود‌ها و دریاچه‌هایی که یکی پس از دیگری جان میدهند و خشک می‌شوند نمی‌کنند؟ اگر حالِ آب‌های سطحی و زیرزمینی همه بسته به دست بخشنده‌ی آسمان است و این سازمان‌ها نقشی در مدیریت آنها ندارند پس به چه دلیلی باید این ادارات همچنان به فعالیت خود ادامه دهند؟‌

حتما باید صبر کنیم اول دریاچه‌ها جان به لب شوند تا شاید بعدا غصه‌شان را بخوریم و شاید کسی پیدا شود فکری به حالشان کند؟! در این صورت نوش داروی بعد از مرگ سهراب اثر گذار خواهد بود؟ شما مسوولید در برابر حفظ و مدیریت صحیح و به موقع منابع ملی و خدادادی استان پس چاره‌ای بیاندیشید.

این تنگه علاوه‌بر منظره کم‌نظیری که داشت یکی از بزرگترین ظرفیت‌های توسعه‌ای در شهرستان بدره به شمار می‌رفت؛ این سد دارای ظرفیت‌های بی‌شماری بود که می‌توانست منجر به توسعه در شهرستان بدره شود، در سال گذشته طرح پرورش ماهی در قفس در منطقه تنگه کافرین آغاز شده و مسوولان جهاد کشاورزی نیز این طرح را مورد حمایت قرار دادند.

آبیاری اراضی کشاورزی اطراف تنگه نیز به کمک آب دریاچه انجام می‌شد اما امسال به دلیل کاهش سطح آب تنگه میزان کشت این اراضی کاهش یافته است؛ به طور کلی واژه خشکسالی بیشتر از ۱۰ سال است که جزء ادبیات پرتکرار حوزه انرژی کشور تبدیل شده و در حالی که پس از بارش‌های سال ۹۸، همه از پایان خشکسالی می‌گفتند، در سال ۱۴۰۰ شاهد خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر هستیم.

درست است که خشکسالی یک پدیده طبیعی است و قطعا بر کاهش میزان آب رود‌ها، دریاچه‌ها و سد‌ها تاثیر می‌گذارد اما چرا باید به خاطر نبود مدیریت به جا و به موقع منابع طبیعی استان که هم میتوانند عاملی برای ایجاد اشتغال در زمینه‌های مختلف شوند و هم موجب رونق شهرهایمان می‌شوند به همین سادگی از بین بروند؟

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۰۸


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا