اقتصادی

سدهای تهران چقدر آب دارند؟

سدهای تهران چقدر آب دارند؟

حجم آب سدهای پنج‌گانه استان، اکنون ۳۶۰ میلیون مترمکعب است که این مقدار این گزارش حاکی است حجم آب سد امیرکبیر هم اکنون ۹۴ میلیون مترمکعب و حجم آب سد طالقان نیز ۱۹۴ میلیون مترمکعب است.

همچنین حجم کلی ذخایر سدهای سامانه شرق تهران شامل لتیان، لار و ماملو هم اکنون ۷۲ میلیون متر مکعب اعلام شده که بر این اساس حجم آب سد لتیان ۱۹میلیون مترمکعب، حجم آب سد ماملو ۲۹ میلیون مترمکعب و حجم آب سد لار نیز ۲۴ میلیون متر مکعب است که حجم کلی سدهای سامانه شرق در حال حاضر در مقایسه با سال گذشته ۳۳ میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد.

در تهران چقدر باران بارید؟

همچنین در مهرماه ۱۳ میلی متر بارش برای استان تهران ثبت شده که بر این اساس مهرماهی با بارش نرمال برای استان رقم خورد. بر اساس اطلاعات دریافتی از شبکه سنجش آب و هواشناسی دفتر مطالعات پایه، حوضه آبریز سد لار با ۴۸.۲ میلی متر، حوضه آبریز سد طالقان با ۲۸.۶ میلی متر، حوضه آبریز سد امیرکبیر با ۳۸.۶ میلی متر، حوضه آبریز سد لتیان با ۳۳.۳ میلی متر و حوضه آبریز سد ماملو با ۲۰ میلی متر بارندگی، سهم قابل توجهی از فعالیت سه روزه این سامانه‌های بارشی را به خود اختصاص دادند.

اگرچه با فعالیت این سامانه‌های بارشی، نخستین ماه سال آبی جاری، نسبت به دوره بلند مدت با ۷۵ درصد افزایش سهم نزولات جوی، مواجه است اما بر اساس نتایج حاصل از اندازه گیری جریان‌های رودخانه‌ای، بدلیل فقر قابل توجه شرایط رطوبتی خاک، کاهش دما و ریزش برف در ارتفاعات، این بارندگی‌ها سهم ناچیزی در افزایش حجم آورد و ورودی به سدهای تامین کننده منابع آب شرب تهران داشته است.

افزایش ۳۱ درصدی مصارف آب از سدها در مهرماه

در مهرماه میزان خروجی آب از سدهای کشور نیز با ۳۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته، نشانگر افزایش میزان تأمین مصارف بخش‌های مختلف از محل سدها بوده است. ورودی‌ سدهای کشور از ۰.۸۵ میلیارد متر مکعب در سال گذشته به ۱.۱۲ میلیارد متر مکعب افزایش یافته است که نشان از رشد ۳۱ درصدی ورودی سدهای کشور دارد.

خروجی سدهای کشور از ۱.۹۲ میلیارد مترمکعب در سال آبی گذشته به حجم ۲.۵۲ میلیارد مترمکعب رسیده است که نشانگر افزایش میزان تأمین مصارف بخش‌های مختلف از محل سدها نسبت به سال گذشته است.

کل حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در تاریخ ۲۹ مهر ۱۴۰۲ معادل ۲۰.۳۰ میلیارد مترمکعب بوده که این میزان، در مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۰۶ میلیارد متر مکعب بوده و این میزان، معادل ۴۱ درصد پرشدگی است و نشان می‌دهد که حجم آب موجود در سدهای کل کشور ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است.

۲۳۳۲۲۰

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا