سیاسی

سردار صفوی: استراتژی جدید ایران پیوند قلمروهای دریایی و زمینی است

سردار صفوی: استراتژی جدید ایران پیوند قلمروهای دریایی و زمینی است

– اخبار سیاسی –

 به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری برگزیده های ایران، سرلشکر  سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در پنجمین جلسه شورای سیاست‌گذاری همایش ملی فرصت‌ها و تهدید‌های نوپدید دریایی اظهار داشت: تحلیل جایگاه انقلاب کبیر اسلامی و جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت در شکل‌دهی به نظم جدید جهانی یک ضرورت به شمار می‌رود.

صفوی: تحولات قفقاز هم به ضرر روسیه و ایران و هم آذربایجان و ارمنستان است

 

سرلشکر صفوی افزود: بدون حضور در دریا‌ها و اقیانوس‌ها نمی‌توانیم جایگاه ایران، انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت را در هندسه نظم جدید جهانی تعریف کنیم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به اهمیت برگزاری همایش ملی فرصت‌ها و تهدید‌های نوپدید دریایی گفت: این همایش علمی با مشارکت صاحبنظران و ایده‌پردازان باید بتواند چگونگی دسترسی به قدرت دریایی را حداقل در بُعد نظری تعیین کند.

وی با تأکید بر ضرورت تبدیل شدن ایران به قدرت دریایی اضافه کرد: یکی از مظاهر این قدرت حضور علمی و مطالعاتی در قطب جنوب است.

سرلشکر صفوی با برشماری قدرت‌های مهم زمینی و دریایی اظهار داشت: روسیه و چین قدرت‌های زمینی هستند، ما هم یک قدرت زمینی هستیم و استراتژی ما همواره برّی بوده است؛ در مقابل، آمریکایی‌ها و ناتو قدرت‌های بحری هستند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به روند تغییرات هندسه نظم جدید جهانی تأکید کرد: ما باید بتوانیم بین قلمرو‌های ژئواستراتژیک دریایی و زمینی پیوند برقرار کنیم؛ این یک استراتژی جدید است و موقعیت جغرافیایی ایران چنین ظرفیتی را به ما می‌دهد.

وی در تشریح این استراتژی افزود: ایران برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متحدانش باید راهبرد اقتصاد دریامحور و قدرت دریایی خودش را با حضور ناوگان تجاری و نظامی خود در اقیانوس‌ها و دریا‌ها و استفاده از شبکه کریدور‌های جنوب-شمال و شرق به غرب با همکاری فدراسیون روسیه و چین، افزایش دهد.

سردار صفوی تأکید کرد: عبور از سرزمین ایران باید بتواند مسیر‌های تجاری اقیانوس آرام به اقیانوس هند و دریای سیاه، دریای مدیترانه و خلیج فنلاند را در شمال روسیه سازماندهی کند؛ این راهبرد می‌تواند در برنامه هفتم توسعه ایران در مجلس شورای اسلامی و دولت گنجانده شود.

رئیس همایش ملی فرصت‌ها و تهدید‌های نوپدید دریایی خاطرنشان کرد: چگونگی دسترسی به قدرت دریایی و اقتصاد دریا محور و حضور ناوگان‌های تجاری و نظامی ایران در پهنه اقیانوس‌ها و حضور مطالعاتی و علمی ایران در قطب جنوب، از مباحث نظری و ارائه مقالات علمی این همایش ملی است.

در ادامه سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه  با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر روی بهره‌گیری از ظرفیت دریا تاکید دارند و از ما خواسته‌اند از خلیج فارس خارج شویم و به دوردست‌ها برویم، اظهار داشت: رهبر معظم اتقلاب اسلامی فرموده‌اند در دریا‌ها پیش بروید و آب‌های دوردست را درنوردید و دیدتان را بلند کنید، از خلیج فارس خارج شوید، از دریای عمان و اقیانوس‌ها عبور کنید. اگر ما بتوانیم این کار را انجام بدهیم، فردا افراد بعد از ما می‌توانند از آن استفاده کنند.

سردار تنگسیری ادامه داد: ما در دریا اصطلاحی داریم به‌عنوان «سیادت دریایی»؛ سیادت دریایی یعنی هر کسی در دریا حضور داشته باشد، همان جا حاکم است.

دبیر همایش ملی فرصت‌ها و تهدید‌های نوپدید دریایی با اشاره به اهمیت دریا عنوان کرد: هیچ موردی را نمی‌توان در نیروی زمینی و در هوافضا یافت که در نیروی دریایی وجود نداشته باشد.

وی اضافه کرد: هر آنچه که شما در تجهیزات فکر کنید در نیروی دریایی وجود دارد و اگر ما می‌خواهیم در هندسه نظم جدید جهانی تأثیرگذار باشیم، باید بر دریا مسلط شویم.

فرمانده ندسا با اشاره به برگزاری همایش ملی فرصت‌ها و تهدید‌های نوپدید دریایی گفت: این همایش به همت نیروی دریایی سپاه و با مشارکت دانشگاه‌های معتبر کشور، سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط با دریا در تاریخ ١٧ و ١٨ آبان ۱۴۰۲ در دانشگاه دریایی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) واقع در استان گیلان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا ۱۵ مهرماه می‌توانند مقالات خودشان را از طریق پایگاه اینترنتی همایش به نشانی emotconf1402.ir ارسال کنند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا